גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי

ב-1988 נחקק בישראל חוק הסיעוד למען קשישים סיעודיים ובני משפחותיהם. הסיבה לחוק הייתה כמובן לאפשר לכל האזרחים המגיעים לגיל פנסיה לגור בביתם ולהישאר בקהילתם ובכך לקבל את השירותים שיעזרו לו לתפקד באופן יומיומי. חוק זה בא להבטיח כי כל קשיש אשר עומד בתנאי הזכאות לגמלת סיעוד יוכל לקבלם בצורה הטובה והיעילה ביותר.

גמלת סיעוד – מהם תנאי הזכאות?

על מנת להיות זכאי בקבלת גמלת סיעוד על הקשיש להיות תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה, לעמוד במבחן ההכנסות כשהכנסה מעל ל-9,260 ₪ ליחיד והכנסה מעל 13,890 ₪ של זוג קשישים יכולה לצמצם את גמלת הסיעוד, הגדרת הקשיש כקשיש סיעודי – כזה שאינו מסוגל לבצע בעצמו חלק ממכלול פעולות באופן עצמאי דוגמת רחצה, אכילה, היגיינה ועוד.בנוסף יש לוודא שהקשיש אינו מקבל קצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח לאומי במסגרת נכות כלשהי ממנה סובל וקריטריון נוסף אודות כך שהקשיש גר בביתו הפרטי.

בעבור בקשה לגמלת סיעוד יש למלא טופס בקשה הנמצא בסניפי המוסד לביטוח לאומי והן באתרי האינטרנט הייעודים. לטופס הבקשה יש לצרף צילום תעודת הזהות העכשוויות, אישור הכנסה (פנסיה, ביטוח לאומי וכו'), מסמכים רפואיים המעידים על מצבו הרפואי של הקשיש. גם כאן ניתנת הזכות לערעור הן אודות אי אישור לגמלת סיעוד או הרצון להגדיל את הגמלה באם חשים הקשיש ובני המשפחה שהערכת גמלת הסיעוד אינה מכסה את מוגבלויותיו.

גמלת סיעוד ביטוח לאומי - אנג'ל ושות' עו"ד נזיקין

סיעוד ביטוח לאומי

אם במשך השנים לאחר שאושרה גמלת סיעוד חלה החמרה במצבו של הקשיש עומדת כמובן האפשרות של הקשיש ובני משפחתו לבקש בדיקה מחודשת בשל החמרה וזאת בצירוף מסמכים רפואיים חדשים המתארים את אופן ההחמרה וזאת למול המסמכים שהיו קיימים קודם במסגרת המוסד לביטוח לאומי.

מבחן תלות – לא מה שהיה פעם

לאחר הגעת המסמכים למוסד לביטוח לאומי אשר במסגרתו נעשים אימותים אודות מצבו של הקשיש מגיע לביתו בוחן מטעם המוסד. הבוחן עורך לקשיש מבחן תלות. במבחן התלות של הקשיש נבדק מה הם יכולות הביצוע שלו במטלות היומיומיות. נבחנת מקרוב יכולתו לגבי מטלות שאינן יכול לבצע כלל לבדו ותלוי הוא באופן מלא בעזרה של אדם נוסף. בהתאם לביצועים במבחן התלות ניתנים ציונים אודות כל מטלה אותה התבקש לעשות. באם הציון המשוכלל עובר סף מינימלי מסוים זוכה הקשיש בגמלת הסיעוד. ציון גבוה יותר יזכה את הקשיש בשעות רבות יותר של טיפול סיעודי מידי שבוע כשמספר השעות הינו בטווח של 18 עד 22 שעות שבועיות.

בחינה של מבחן התלות שנערכה ב2014 על ידי וועדה במוסד לביטוח לאומי הביאה את הוועדה לערוך שינוי בולט באופן הערכת התלות של הקשיש. במסגרת החלטה זו הוחלט על שינוי בגישה ולא בכל מבחן תלות תידרש הדגמה על ידי הקשיש כשבחלק רחב מהפעמים מבחן התלות וציונו המשוכלל ייקבעו אך ורק על ידי ראיון. הרצון הוא שבחלק מהמקרים בהם קיימים מסמכים רפואיים קודמים המעידים על יכולותיו של הקשיש במסגרת מטלות היומיום מספיקים הם עבור הבוחן לקבל את ההערכה לה הוא זקוק וזאת מבלי להקשות על הקשיש במטלות פיזיות שהן עצמן לא נעימות, הן לקשיש עצמו, בן המשפחה המלווה ואף לבוחן עצמו. גישה זו באה להדגיש שלא פעם ניתן להעריך תלותו של הקשיש ללא צורך בהדגמות אלא מתוך המידע הקיים ממסכמים כאלו ואחרים.

מעבר לעזרה שמקבל הקשיש בשעות סיעוד שבועיות בביתו יש ביכולתו להמיר חלק מהשעות בעבור פעילות במסגרת מרכזי יום לקשיש, שם זוכה הקשיש לחברה, ארוחות חמות, פעילויות חברתיות, חוגי העשרה, סדנאות ועוד.

במקרים בהם ישנו קשיש הזקוק לאספקה שוטפת של טיטולים הדבר אפשרי וזאת באישור של ועדת חוק וסיעוד הקיימת בלשכות הרווחה העירוניות. זכאות נוספות כוללת אף לחצני מצוקה המותקנים בבתים ואף שירותי כביסה עד הבית.

משרדנו מתמחה בסיוע בקבלת גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, אנו מייצגים ומייעצים בתחום ואתם מוזמנים ליצור עמנו קשר במידה שהנושא רלוונטי לעניינכם.