מה לעשות אחרי תאונת דרכים

להיקלע לתאונת דרכים זה אף פעם לא דבר נעים וחיובי, ופעמים רבות מדובר אפילו על סוג של טראומה, שגם אם לא תהיה גופנית ופיזית, בוודאי תהיה כרוכה בשינוי מצב נפשי, מנטאלי או רגשי מסוים. אחד השינויים המיידיים שחלים לאחר תאונת דרכים הוא השינוי ביכולת החשיבה הרציונאלית ובהעצמת הפן האמוציונאלי, דבר שגורם לנו להפסיק לחשוב בהיגיון ולבצע צעדים נכונים, כאלו שיאפשרו לנו להגיש תביעות עתידיות, לזכות בפיצויים המגיעים לנו ולהימנע מסיבוכים ביטוחיים ומשפטיים שלא היינו צריכים להיכנס אליהם אם רק היינו פועלים בצורה מושכלת, רגועה והגיונית בדקות שלאחר האירוע.

מכיוון שאין דרך להימנע מתופעות פסיכולוגיות הנגרמות עקב טראומה, בכוונת מאמר זה לאפשר לכם להירגע, להסדיר נשימה, לבדוק אם הכל בסדר אתכם ועם שאר האנשים המעורבים ואז לבצע מספר צעדים אופרטיביים על מנת למקסם את זכויותיכם ולהבטיח אותם משום שנפגעי תאונות דרכים שנפגעו עקב תאונת דרכים זכאים, ברובם המכריע של המקרים, לפיצוי על פי "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים" בגין נזקי הגוף שנגרמו להם עקב תאונת הדרכים שבה היו מעורבים,  בין שהם אשמים בתאונת הדרכים ובין שהם אינם אשמים בתאונה.

צעדים אופרטיביים ראשוניים

המהלך החשוב ביותר לאחר אירוע כמו תאונת דרכים הוא התיעוד. איסוף הפרטים, בין אם ייעשה בכתב, בהקלטה, בצילום וידיאו או בכל דרך אחרת, משמש אתכם כסוג של אלטרנטיבה לזיכרון שנפגע עקב הטראומה ואינו יכול להכיל, ברגע זה, מידע חדש וגם כסוג של מסמכים מחייבים לצורך התגוננות מפני תביעה או לצורך הגשת תביעות שונות לפיצוי גופני, נפשי, נזיקי, רפואי ואחר. יש לכתוב את כל הפרטים הרלוונטיים הקשורים לתאונת הדרכים בין אם מדובר על מספרי הרכבים המעורבים, דגמיהם, הצבע שלהם, פוליסות ביטוחי החובה, שמות הנהגים ופרטי הקשר איתם וגם פרטים של עדי ראייה לתאונה, שיוכלו לשמש כעדי הגנה או תביעה עתידיים. מה עושים אחרי תאונת דרכים

צעד חשוב נוסף הוא הזמנת ניידת משטרה ואמבולנס למקום התאונה, במיוחד עם ישנם נפגעים פיזיים מהתאונה. אסור להזיז את הרכבים ממקומם ומומלץ שלא להזיז פצועים, אלא אם מוסמכים לכך ויודעים כיצד לעשות זאת נכון ובאופן שלא יפגע או יזיק להם בצורה חמורה יותר. חיוני לקבל אישור משטרה בדבר תאונת הדרכים וגם לתייק ולשמור את כל המסמכים הרפואיים הקשורים אליה, מדוח ניידת מד"א שפינתה אתכם או הגיעה אליכם ועד לדוחות הרפואיים (למשל: דו"ח מחדר מיון) הקשורים להליכי הטיפול, השיקום וההחלמה. במסגרת זו נכללים גם כל מסמכי ההוצאות הרפואיות שנגרמו לנפגע בעקבות התאונה, במיוחד אלו שלא נכללות במסגרת הביטוחים שבהם הוא מבוטח או במסגרת סל הבריאות המגיע לו מעצם היותו תושב מדינת ישראל. המסמכים והפרטים הללו אינם, בהכרח, כל הפרטים והמסמכים הנדרשים בקשר עם תאונת הדרכים ויתכן  שיידרשו מסמכים ופרטים נוספים לצורך הטיפול בקבלת הפיצוי עקב נזקי הגוף כתוצאה מתאונת הדרכים. עורכי הדין שיטפלו בתביעות לקבלת הפיצוי בגין נזקי הגוף כתוצאה מתאונת הדרכים יכולים  להזדקק למסמכים או לפרטים נוספים, בהתאם לנסיבות המקרה.

חשיבות הטיפול הרפואי לאחר תאונת דרכים

יש מקום להדגיש את חשיבות הבדיקה הרפואית לכל מי שמעורב, פיזית, בתאונה. במצב של טראומה, הגוף שלנו יודע להתגונן ולהגן על עצמו ורמות האדרנלין בגוף, אותם חומרים כימיים הגורמים לנו להיכנס לפעלתנות, לתחושת אופוריה ולהורדת סימני כאב, עולות ונדמה שהכל בסדר איתנו, אך, פגיעות של תאונות דרכים אינן, תמיד, ניכרות או באות לידי ביטוי בדקות, בשעות ואפילו בימים שלאחר התאונה, אלא רק לאחר מכן, כאשר הטראומה שוככת והגוף חוזר למצב מאוזן מבחינה כימית ואז יכולות להיות השלכות חמורות על מצבו הגופני של הנפגע. מעבר לכך, בראיה משפטית, לקבלת הטיפול הרפואי, לתיעוד שלו ולאישורי הפינוי, הטיפול הראשוני והאשפוז בבית החולים, יש משמעות רבה בכל תביעה או בקשה עתידית לפיצוי. חשוב ביותר לתאר במדויק את נסיבות התאונה. באם מדובר בתאונת דרכים שאיננה גם תאונת עבודה (תאונה בדרך לעבודה, במהלך העבודה או בדרך חזרה מהעבודה) ודאו כי לא נרשם בטעות בגיליון הרפואי דבר הפוך. ישנה משמעות רבה ביותר לדברים הנרשמים בחדר מיון בשל גורם המיידיות שלהם ואם הדברים נרשמים בצורה שגויה קשה בשלב מאוחר יותר להסבירם.

ממה להיזהר לאחר תאונת דרכים?

למרות שאף פעם לא יגידו לכם את זה במפורש, ובטח שלא יודו בכך במעמד החתימה על פוליסת הביטוח, חברת הביטוח לא ששה לשלם ולהפריש לכם את המגיע לכם באופן אוטומטי וללא שאלות בגין תאונת דרכים. פעמים רבות תקבלו פנייה מחוקר הביטוח זמן קצר לאחר קרות התאונה, באופן רשמי או לא רשמי, שישאל אתכם שאלות לגבי התאונה, יתעניין במהלך האירועים ויבקש לדעת מה, בדיוק, אתם מתכוונים לעשות בהמשך. חשוב לא לדבר על התאונה עם אף גורם שאינו גורם הקשור למשטרה או לאנשי הצוות הרפואי המטפלים בכם בבית החולים ובמהלך השיקום, וגם בני משפחתכם וקרוביכם לא צריכים לדון במקרה שלכם עם נציגי חברת הביטוח. לא אחת נציגי חברת הביטוח פונים לנפגע ולבני משפחתו בעוד שהוא עדיין מאושפז ומבקשים לדלות ממנו פרטים ולגרור אותו או את בני משפחתו בלשון. בדרך כלל הנפגע בשלב הזה עוד לא מיוצג על ידי גורם משפטי, לא ברורות לא זכויותיו והוא עלול לשגות ולכן עדיף כלל לא לשוחח עם נציגי חברת הביטוח ובטח שלא להסכים לחתום על טפסים או על קבלת סכומים תמורת סילוק תביעות עתידיות, סכומים שבמרבית המקרים הינם מגוחכים ונמוכים לעומת מה שבאמת מגיע למי שנפגע בתאונת דרכים.

נפגעתם בתאונת דרכים וזקוקים למידע נוסף? מתלבטים איך לנהוג במצב מסוים? פנו אלינו בטלפון או דרך הטופס ונפעל לעזרתכם מיד.