פגיעת ראש כתוצאה מתאונת דרכים

כאשר הראש נחבל בתאונה נוצרת טראומה גופנית הקרויה "פגיעת ראש". פעמים רבות נוצר כתוצאה מהפגיעה זעזוע מוח ולעתים הפגיעה היא אף קשה יותר.

מרבית פגיעות הראש נגרמות כתוצאה מתאונת דרכים.

מה קורה לאחר פגיעת ראש?

ישנם שני מצבים של פגיע ראש. האחד הוא פגיעת ראש פתוחה בה נוצר שבר בגולגולת. סוג זה של פגיעת ראש מלווה בדימום רב אולם לא תמיד נגרם נזק למוח עצמו.

המצב השני של פגיעת ראש הוא פגיעה סגורה בה אין שבר בגולגולת וגם לא נגרם נזק למוח.

כאשר הגולגולת גורמת לפציעה של רקמת המוח או כלי הדם המצויים בו, יכול הנזק לגרום לחוסר הכרה ולאחר מכן אמנזיה, זמנית או לטווח ארוך. מצב כזה קרוי זעזוע מוח.

בעיות נוספות שעלולות להיווצר לאחר פגיעת ראש הן עלייה בלחץ תוך גולגולתי ולחץ של דם ונוזלים על גזע המוח, דיסארטריה- דיבור איטי ומסורבל שמיוחס לנפגעים בראש, סוגים שונים של זיהומים, דימומים פנימיים תוך גולגולתיים,  טראומה לראש, שבר בגולגולת, אפילפסיה וכן מצב הקרוי 'גירוי העצב הנודד', שמאופיין בהקאה בשלב הראשון ולאחר מכן מואט קצב הלב עד כדי מוות.

תביעה לפיצויים בעקבות פגיעת ראש

בניגוד לתביעות נזיקין שנגרמו בשל רשלנות, בעבודה, ברחוב, בניתוח וכיוצ"ב, כשמדובר בפגיעת ראש עקב תאונת דרכים ולפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (1975), לא נדרשת הוכחת רשלנות או אחריות של צד זה או אחר.

כאשר נגרמת בעקבות הפגיעה בראש נכות עקב נזק נוירולוגי שמשפיע על מערכת העצבים, הראייה, השמיעה ומשפיעה משמעותית על תפקודו של הנפגע, שלא לדבר על מצבו הנפשי, גם של בני משפחתו, סביר שאחוזי הנכות שייפסקו לו יהיו גבוהים מאד.

את התביעה לפיצויים ניתן לדרוש ממספר מקורות:

הגורם המבטח – חברת הביטוח מול מבוטח רכבו של הנפגע ושקיים בו כיסוי לתאונות דרכים

המדינה – באמצעות המוסד לביטוח לאומי. נפגע בתאונת דרכים שנותר נכה זכאי לתבוע קצבת נכות כללית ממוסד זה.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מתייחס לשני היבטים במקרה של פגיעה. האחד הוא הנזק הגופני שנגרם לנפגע וההשלכות שלו, כמו חוסר היכולת שלו להשתכר למחייתו לאחר שאבד לו כושר העבודה.

ההיבט השני מתייחס לעוגמת הנפש ולסבל והכאב שחש הנפגע, שזכאי לקבל פיצוי עקב כך.

החוק מתייחס לשני אספקטים של הפגיעה בתאונת דרכים.

המוסד לביטוח לאומי הוא הכתובת המשמעותית ביותר לנפגעים בראש כתוצאה מתאונת דרכים. זאת מאחר והוא מספק שורה ארוכה של הקלות, ביניהן פיצויים עקב הפסדי שכר, קבלת סיוע, קביעת דרגת נכות ובעקבותיה תשלום קצבת נכות כללית חודשית למשך כל חיי הנפגע, עזרת הזולת, מימון הוצאות ניוד ועוד.

קצבת הנכות נקבעת על פי שכרו של הנפגע בשלושה החודשים שקדמו לפציעתו, בשקלול אספקטים נוספים כמו חישוב אובדן כושר ההשתכרות שלו, הירידה ברמת החיים שלו עקב כך והצורך שלו לקבל טיפולים ושיקום מיוחדים עקב הפגיעה.

כמו כן זכאים הנפגעים לקבל מימון להוצאות המשפט, כולל שכ"ט עו"ד והוצאות אחרות. התשלום משולם על ידי המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, אחרי שנקבע שהנפגע הוכר כנכה עקב התאונה.

בנוסף, זכאי הנפגע לקבל תשלומים שוטפים שישמשו למחייתו, במהלך כל תקופת המשפט וגם בתקופה הקודמת לו. במקרים רבים ייפסקו לנפגע פיצויים הקרויים תשלום תכוף.

עוד זכאי נפגע ראש שזקוק להנגיש את מקום המגורים שלו, למשל להתאים כיסא גלגלים או מעלית, למימון הוצאות ההנגשה הללו והחזר הוצאות עבור נסיעות שמטרתן קבלת טיפול רפואי.

אם הפגיעה השפיעה על חוסר יכולתו לבצע פעולות שגרתיות ויומיומיות, כמו רחצה, התלבשות, אכילה וכדומה, יהיה זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי גם קצבת שירותים מיוחדים. קצבה זו היא לרוב אינה כספית אלא הביטוח הלאומי ממנה סייעת, או סייע, שיטפלו בנפגע ויעזרו לו בכל הנדרש בביתו. לעתים ניתן להגיע להסדר כספי למימון עזרה בבית.

קצבת שירותים מיוחדים ניתנת בנוסף לקצבת נכות כללית.

פגיעת ראש כתוצאה מתאונת דרכים - עורך דין נזיקין

פגיעת ראש טראומטית – תאונת דרכים

ייצוג משפטי

על פניו זה נשמע קל למדי. אדם נפגע בראשו בתאונת דרכים, פנה לחברת הביטוח ולמוסד לביטוח הלאומי והכל מסתדר לו מידית.

בפועל מדובר בתהליך ארוך ומייגע מול חברות הביטוח, כאשר לעתים מדובר בפגיעת ראש קשה שמצריכה מענה מידי, כלכלי, לוגיסטי ואנושי. אתם צריכים ליווי וייצוג משפטי בעיקר כדי לקצר את התהליכים ולתבוע את כל הזכויות המגיעות לכם, כשהן רבות יותר ממה שאתם אפילו מכירים.

משרד עורכי דין דוד אנג'ל מתמחים בתביעות תאונות דרכים, יודעים להעריך את התביעה ומה נדרש כדי לקבל אחוזי נכות גבוהים, בהתחשב בעובדה שמדובר בפגיעת ראש.

אנו נסייע לכם לממש את זכויותיכם במלואן ובפרק זמן סביר ומקוצר.