פיברומיאלגיה וביטוח לאומי

במרבית שנות חיינו אנו בריאים לחלוטין, מנהלים חיים נורמטיביים, חסרי דאגה וחסרי כאב, בהם אנו יכולים לעשות את כל מה שאנו רוצים, מתכוונים ויכולים לעשות מבחינה פיזית, מבחינה נפשית ומבחינה מעשית. עם זאת, מעת לעת צצות מיני מחלות למיניהן, קורות מיני פציעות ומתרחשים אירועים הגורמים לסוג של טראומה גופנית או נפשית, כזו שאינה מאפשרת לנו להמשיך ולהתנהל בצורה אופטימאלית ומקסימאלית, ואז אנו נאלצים להיעזר בגורמים רפואיים, סיעודיים וכיוצא באלו על מנת להחלים, להשתקם או להמשיך להתנהל למשך שארית חיינו. סוג מאוד מסוים נקרא תסמונת כרונית בשם פיברומיאלגיה (Fibromyalgia – FM/FMS), ונראה כיצד ניתן לפנות לרשויות ולגורמים הרלוונטיים ע"י עו"ד נזיקין, דוגמת הביטוח הלאומי, על מנת להשיג את הזכויות המגיעות ללוקים בתסמונת הזאת.

מהי תסמונת פיברומיאלגיה?

תסמונת הפיברומיאלגיה היא, במילים פשוטות, מצב כרוני של כאבי שרירים ותשישות פיזית לאורך כל הגוף והיא מאובחנת, בנתונים סטטיסטיים, אצל קרוב ל-2% מהאוכלוסייה (כ-6 מיליון אנשים בארה"ב וכ-160,000 איש בישראל, לשם ההמחשה). משמעות השם "פיברומיאלגיה" הינה פיברומיאלגיה ביטוח לאומיכאב שרירים וגידים וקשה מאוד לאבחן את התסמונת הזו בעת ביקור אצל רופא מפני שהן התסמינים המדווחים על ידי החולים והן הסימנים אותם מוצא הרופא יכולים להתאים לאינספור מצבים רפואיים אחרים. מי מאיתנו, בעת שהתקרר, הצטנן או חלה בשפעת, ולו הקלה ביותר, לא התלונן על כאבי פרקים ושרירים?

מבחינה קלינית, התסמונת הזו פוגעת בשרירים וברקמות החיבור אל העצמות, כלומר, הגידים, וחשוב להבחין בינה לבין דלקת פרקים. זוהי אינה דלקת פרקים והיא אינה גורמת לשינוי מפרקי או לעיוותים כלשהם אלא שמדובר על סוג של ראומטיזם בשריר.

כמובן שכמו בכל מחלה, פציעה או פגיעה פיזית בגוף, הכאב הוא הסימפטום הראשון אליו אנחנו נחשפים.  וגם במקרה הזה,של פיברומיאלגיה, הכאב מופיע, בדרך כלל, בכל הגוף, אם כי הוא עלול להתחיל באזור אחד, כמו הצוואר או הכתפיים, ולהתפשט עם הזמן וכאשר לא מטפלים בו מבעוד מועד. כאב הפיברומיאלגיה מתואר במגוון דרכים, ביניהן – שורף, מכרסם, רגיש ונוקשה.

הכאב שחש הנפגע בתסמונת זו הוא כאב קבוע, כרוני וטורדני. הוא יכול להשתנות ברמתו לפי שעות היממה ובהתאם לאופי הפעילות שנעשית, לפי חוסן הגוף ולפי מצב הלחץ שבו החולה נמצא ואפילו תנאי מזג אוויר יכולים להשפיע על מידת הכאב, אך הוא תמיד קיים, ברקע או בחזית. ישנה גם תחושה קבועה של שפעת, כלומר, נזלת, כאבי ראש, חולשה פיזית ותשישות.

סימפטום נוסף של פיברומיאלגיה הוא עייפות ושינה לקויה. כ-90% מחולי הפיברומיאלגיה סובלים מעייפות מתונה או חמורה המלווה בתחושה של חוסר באנרגיה, ירידה בסבילות לפעילות גופנית או תשישות מהסוג שמורגש בזמן שפעת או חוסר שינה.

 ישנם חוקרים הסבורים כי ישנו אולי קשר בין פיברומיאלגיה לבין מצבי דיכאון או חרדה. חשוב לזכור שאנשים הסובלים ממחלות כרוניות רבות, ולא רק פיברומיאלגיה, עלולים להרגיש דיכאון בגלל התסמינים החמורים שלהם.

מיהם "קורבנות" התסמונת?

בניגוד למחלות, דלקות ותסמונות רבות אחרות, פיברומיאלגיה אינה פוגעת באוכלוסייה מסוימת וספציפית ואינה נחשבת לתסמונת גנטית ותורשתית, כך שכל אחד ואחת מאיתנו עלולים, ביום מן הימים, לגלות אותה אצלנו וללקות בה. איך, למעשה, מתפרצת התסמונת הזו?

מרבית המקרים פורצים עקב טראומה כלשהי שעובר הגוף שלנו, בין אם מדובר על טראומה פיזית כמו מחלה או פציעה, על טראומה נפשית או על שינויים הורמונאליים הנובעים מלקיחת כדורים, סטרואידים, תחליפים למיניהם וכיוצא באלו. גם דיכאון וחרדה קיצונית עלולים להביא לידי פגיעה בשרירים וברקמות ולהופעת תסמיני הפיברומיאלגיה.

מהם הזכויות המגיעות לחולי פיברומיאלגיה?

מכיוון שכפי שכבר ציינו, הדיאגנוזה הרפואית לגבי פיברומיאלגיה אינה מיידית בדרך כלל והרבה מאוד רופאים, מצוינים ומקצועיים, רואים בתסמינים הקליניים כתופעות לוואי של מחלות אחרות, פעמים רבות האבחון המוקדם מתאחר ומתעכב והתסמונת מתגלה רק בשלב מאוחר יחסית, כאשר המוגבלות הפיזית כבר ניכרת וגלויה לעין ולכן מוכרים חולים אלו כבעלי נכות רפואית והם זכאים לזכויות מסוימות, הן רפואיות והן כלכליות. מבחינה רפואית, חולי פיברומיאלגיה זכאים לקבל טיפולים רפואיים שונים שהוכחו כמוצלחים כמו טיפולים אורתופדיים שעובדים על השרירים, טיפולי הידרותרפיה (טיפולים במים) בבריכות טיפוליות, טיפולי פיזיותרפיה וקבלת אישורים רפואיים לשימוש במריחואנה רפואית (במקרים קיצוניים).

מבחינה כלכלית וביטוחית, מגיעות להם גם זכויות מהביטוח הלאומי, זכויות כגון קצבת נכות כללית לחולי פיברומיאלגיה שהוכרו כבעלי דרגת אי כושר והם מוגבלים במידה זו או אחרת ביציאה לעבודה ואינם מסוגלים לפרנס את עצמם עקב כך. חולים שאינם יכולים כלל להגיע לרמת מחייה מינימאלית עקב מחלתם זו, זכאים גם לקצבת הבטחת הכנסה מביטוח לאומי.

איפה אנחנו נכנסים לתמונה?

משרד עורכי הדין אנג'ל ושות' הינו משרד המתמחה בדיני נזיקין, ביטוח לאומי, מימוש זכויות רפואיות וקבלת מלוא הזכויות המגיעות לכל אחד ולכל אחת מאיתנו שנפגעו בתאונת עבודה או בכל דבר אחר העלול לפגוע, ופוגע בפועל, באיכות החיים שלכם וביכולת שלכם לממש את יכולותיכם הפיזיות והנפשיות לשם יצירת רמת החיים הנאותה והראויה לכם. ידוע לכל מי שנתקל, אי פעם, בבירוקרטיה ובפרוצדורות הדרקוניות והמורכבות של הגשת תביעה למימוש זכויות ביטוחיות, הן בחברות ביטוח פרטיות והן למוסד לביטוח לאומי, עד כמה קשה ומסובך להגיע אל היעד ולהשיג את התוצאות הראויות והמצופות ללא סיוע מקצועי וללא יד מכוונת ואנו נמצאים לשירותכם בדיוק למטרות אלו- לעזור לכם לחזור להתנהלות איכותית, ראויה ומכובדת כי זוהי זכותכם ולשם כך אתם משלמים כל חייכם ביטוח לאומי, במיוחד כאשר מצבכם הבריאותי מתדרדר ואתם חייבים סיוע רפואי, עזרה מקצועית ותמיכה כלכלית.

למשרדנו מומחיות מיוחדת בייצוג חולי פיברומיאלגיה מול הביטוח הלאומי. פיברומיאלגיה הינה חלק מתסמונות המוכרות על ידי הביטוח הלאומי וביכולתנו לסייע לכם מול המוסד לביטוח לאומי בהכרה בתסמונת ככזו המזכה אתכם בפיצויים. צרו קשר עכשיו!