פציעה במהלך טיול

מה קורה אם במהלך טיול מתרחשת תאונה? ומה ההבדל בין טיול בית ספר, טיול מאורגן או טיול משפחתי פרטי? האם יש את מי לתבוע ובאילו נסיבות?

 

פציעות במהלך טיול פרטי

לא אחת מתרחשות תאונות במהלך טיול פרטי. אנשים נופלים מצוק, מתהפכים עם רכבם, מחליקים במדרון וכיוצ"ב. הם נפגעים בפגיעות שונות ובדרגות חומרה שונות ואחרים, למרבה הצער, גם מאבדים את חייהם.

השאלה שנשאלת היא מי הגורם לתלות בו את האחריות המשפטית במקרים של פגיעה במהלך טיול. האם את בעלי האתר בו מטיילים? האם את מקום העבודה אם מדובר בטיול חברה?

לעתים, גם אם מדובר על טיול משפחתי פרטי בשבת, יש את מי לתבוע באחריות המשפטי לתאונה. למשל, אם הטיול התבצע באחד האתרים של רשות הגנים והטבע ונגרמה עקב סימון לא תקין, מטעה או לא קיים כלל, יש מקום לתבוע את הרשות. ואכן, נרשמו מספר תאונות בשמורות טבע ברחבי הארץ, שם נגרמו תאונות למטיילים עקב סימון לא ברור של שבילים בעלי סיכון מוגבר, מעקות רופפים וכיוצ"ב.

כך שגם אם הטיול הוא במסגרת פרטית לגמרי, כל מקרה נבחן לגופו, רצוי בסיוע של עורך דין מתחום הנזיקין, כדי לבחון את השתלשלות האירועים, אחרי קבלת חוות דעת רפואית בדבר הנזק שנגרם לאדם שנפצע.

גם אם רשות הטבע והגנים אינה הכתובת לתביעה, או שלא נעשתה בשטחה, ניתן לבדוק את האפשרות לתבוע את חברת הביטוח שלכם במקרים בהם קיימים עבורכם ביטוחים רלוונטיים, כמו למשל ביטוח תאונות אישיות, או אחרים.

פציעה במהלך טיול מאורגן

נביא מקרה לדוגמא: לא מכבר הוגשה תביעה נגד חברה העוסק בטיולים מאורגנים למבוגרים, בני 40 עד 60 שנה. התובעת נפלה ושברה את יד ימין וטענה שהמדריך שינה את המסלול שתוכנן מראש ובמקום זאת לקח את הקבוצה להליכה במדרון תלול ואף מסוכן. כתוצאה מכך איבדה התובעת את שיווי השקל, נפלה ונחבלה. את האחריות לפציעתה תלתה התובעת בחברת הטיולים.

לטענתה, מסלול הטיול שפורסם מראש קבע שיהיה זה טיול מותאם לגילה וללא מאמץ פיזי מיוחד, כאשר בפועל סטה המדריך מהמסלול שתוכנן והירידה אליה הובל את

פציעה במהלך טיול - תביעה

פציעה בטיול

המטיילים היתה תלולה מאד ומסוכנת מאד, ללא כל שביל הליכה מסומן.

התובעת עצמה ניסתה לסייע לאחד המטיילים המבוגרים יותר שהתקשה, נתקלה באבן, איבדה את שיווי משקלה ומעדה. כתוצאה מהנפילה נשברה יד ימינה. על אף הכאב העז נאלצה התובעת להמשיך בטיול טרק בהמשך פונתה לבית החולים, שם אובחן השבר וידה גובסה. בהמשך עברה טיפולי פיזיותרפיה ואף ניתוח.

מדריך הטיולים מצידו טען כי יש לו נסיון רב בהדרכת טיולי טבע, כולל הכשרה והסמכה ממשרד החינוך ומטעם החברה להגנת הטבע. הוא טען שהמסלול היה רגיל וללא דרגת קושי מיוחדת. הוא הודה כי כן היה במדרון שיפוע מעט תלול אולם אלו הם סיכונים טבעיים שלוקח בחשבון כל מטייל.

בית המשפט קבע כי המדריך אכן סטה מהמסלול המתוכן ושהמדרון אליו הוביל את המטיילים לא תאם את גילם. כמו כן קבע בית המשפט שמדובר ברשלנות שבעטייה נגרמו לתובעת נזקי גוף. יחד עם זאת קבע בית המשפט שגם התובעת לא היתה זהירה מספיק ואף העדיפה לרדת רגלית ולא בישיבה תוך כדי החלקה, כפי שעשו מטיילים אחרים.

הוא פסק לטובת התובעת פיצויים מחברת הטיולים בסך של כחמישים אלף ₪, בעיקר בגין הפסדי שכר שעברה המטיילת בתקופה בה נבצר ממנה לעבוד, כאב וסבל. כמו כן פיצה אותה בית המשפט בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

התביעה של הנפגע בטיול המאורגן לא עצרה כאן. לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי היא זכאית לקבל דמי תאונה ואף דמי פגיעה למשך שלוש החודשים. כמו כן הוכרו לה בהמשך חמישה אחוזי נכות רפואית צמיתה.

פציעה במהלך טיול בעבודה

מקרה נוסף: עובדת בנק יצאה עם כלל העובדים לטיול גיבוש מטעם העבודה. במהלך הטיול נפגעה ברגלה והגישה תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי. לאחר שמוסד זה דחה את תביעתה, החליטה להגיש ערעור בבית הדין האזורי. בתביעתה ביקש העובדת להכיר בפגיעתה כתאונה בעבודה, מאחר והטיול היה מטעם העבודה. גם בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתה והיא החליטה להמשיך ולערער בבית הדין הארצי.

הדיון שערך בית דין זה התייחס לשאלה אם טיול גיבוש מטעם העבודה אכן מהווה סוג של פעילות נלווי או קשורה לעבודה, בפרט שהוא אורגן על ידי הבנק ואף מומן בחלקו על ידי הבנק, המעסיק, ואילו החלקים האחרים מומנו על ידי וועד העובדים ועל ידי העובדים עצמם.

בית הדין הארצי הכריע שפגיעה במהלך טיול מטעם העבודה עשויה להיחשב כתאונת עבודה רק אם הטיול מהו פעילות נלווית לעבודה ושיהי הקשר בין העבודה לבין הפעילות במהלך הטיול בזמן התאונה. למשל, נסיעה לחו"ל למטרת השתלמות מקצועית מטעם העבודה, כולל טיול באזור ובמהלכו אירעה תאונה.

אולם במקרה הנידון לא היתה כל זיקה לעבודה ולא התקיימה כל פעילות נלווית לעבודה, כאשר את הטיול יזם וועד העובדים ואף לא חלה חובת השתתפות בטיול, למרות שהמעסיק השתתף אף הוא במימון חלק מהטיול ולכן נדחתה תביעת העובדת גם בבית הדין הארצי

מה שכן היתה יכולה לעשות העובדת, הוא לתבוע את חברת הביטוח שלבטח רכשה פוליסת ביטוח נסיעות טרם יציאתה מהארץ, או את חברת הביטוח הפרטית שלה, במידה וקיים שם סעיף רלוונטי לתאונות מסוג זה.

פציעה במהלך טיול בית ספר

מה שהורים רבים לא יודעים הוא שכל תלמיד בישראל מבוטח בביטוח תלמידים. זהו ביטוח ייחודי מאחר והוא מספק כיסוי ביטוחי 24/7, בכל מקום בו נמצא התלמיד, גם אם נפצע בביתו אחרי שעות הלימודים.

כלומר, אם תלמיד נפגע או נפצע במהלך טיול בית ספרי יש לו, או להוריו, כתובת לפנות אליה עם כיסוי ביטוחי מלא.

חשוב לחדד ולהזכיר שהביטוח מספק כיסוי לא רק בשעות הלימודים ובמתחם בית הספר אלא בכל מקום בו שוהה התלמיד ולאורך כל היממה. זהו נתון חשוב מאד שיש לתת עליו את הדעת ולעשות בו שימוש, במקרה ועולה הצורך בכך.

ביטוח תלמידים מספק כיסוי ופיצוי למקרים של אשפוז, של הפסד ימי לימודים עד כדי מימון מורה פרטי להשלמת החומר והקלות נוספות.

ייצוג משפטי בתביעות נזקי גוף

מהדוגמאות המתומצתות דלעיל, ניתן ללמוד כי אכן, במקרים של תאונות המתרחשות בטיולים, בהחלט ניתן לתבוע את הגורמים האחראיים והרשלניים, כמו גם את המוסדות הסטטוטוריים (דוגמת ביטוח לאומי וכיוב').

מאחר ותאונות בזמן טיול הן נושא סבוך ומורכב, יש לבחון כל סיפור באופן אינדיבידואלי כדי להבין אם יש עילה לתביעה, א מי לתבוע ומה סיכויי ההצלחה בתביעה כזו.

חשוב להיוועץ עם עורך דין מתחום הנזיקין שיוכל לבחון את השתלשלות האירועים ולכוון את התובע כיצד להתנהל בהמשך, איזה מוסד לתבוע ובאילו טכניקות משפטיות להשתמש.

משרדנו בעל נסיון רב שנים בייעוץ, ליווי וייצוג נפגעי תאונות במהלך טיול ויש לנו את הכלים, הנסיון והידע כדי להביא להצלחת התביעות של לקוחותינו. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ונשמח לסייע לכם!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *