רשלנות רפואית בהרדמה

רשלנות רפואית היא מונח שנקבע עבור מקרים בהם ניתן טיפול רפואי, מכל סוג שהוא, ועקב טיפול רשלני, אי שימת לב חוסר תשומת לב ועוד סיבות, נגרם למטופל נזק.

רשלנות רפואית בהרדמה היא פן נוסף במגוון התחומים העוסקים בנושא, והיא מתייחסת לרופא המרדים, או לגורם הרפואי שאחראי על ההרדמה.

 

הרדמה לפני קבלת טיפול רפואי

בעת קבלת טיפול רפואי נדרשת לעתים הרדמה, מקומית, אזורית או מלאה.

הרדמה מקומית עוסקת באלחוש תאי העצב באזור נקודתי בלבד בגוף, למשל, בעת טיפול שיניים, מוזרקת הרדמה לאזור השן המטופלת בלבד.

הרדמה אזורית עוסקת באלחוש תאי העצב באזור גדול יותר בגוף, שכולל כמה קבוצות עצבים או חוט השדרה בעצמו, למשל, אזור הבטן בעת ניתוח קיסרי

הרדמה כללית עוסקת בגרימת חוסר הכרה יזום של הגוף לפרק זמן שנקבע מראש, באופן שהמוח לא יכול לחוות כאב או תחושה אחרת והמטופל בעצם ישן, או מחוסר הכרה. למשל, בעת ניתוח כירורגי מורכב וארוך.

ישנם הליכים כירורגיים שלא יכולים להתבצע ללא הרדמה.

 

הרופא המרדים

תחום ההרדמה דורש מרדים שהוא רופא במקצועו, המתמחה בהרדמה. הוא מומחה במגוון תרופות מאלחשות, מבין את השפעתן על הגוף ומבין בחישוב המינונים הנדרשים כדי להרכיב את ההרדמה הנדרשת. כמו כן הא בכל היכרות עם מכשור רפואי מתקדם שבאמצעותו הוא יכול לעקוב אחר הגוף וכלל המערכות שלו במהלך ניתוח, כאשר הוא משגיח על תקינות ההרדמה, לפני, במהלך ובתום הניתוח.

הרופא המרדים הוא זה שבוחר את התרופות הרלוונטיות למטופל, יודע לשלב ביניהן, כך שיושגו מטרות שונות, כמו הרדמה, מניעת כאב, הרפיית שרירים בגוף ועוד.

רשלנות רפואית בהרדמה

הרדמה רפואית

הרופא המרדים אחראי על אופן מתן התרופות המרדימות, בין אם באמצעות משאף, באמצעות עירוי או בהזרקה. עליו להית בקיא ובעל מיומנות ושליטה מוחלטת בכל סוגי התרופות, מינונן והדרך בה יינתנו, בהתאם לאופי הניוח וההליך הרפואי כולו.

עוד לפני הניתוח על הרופא המרדים לבצע מפגש עם המטופל, כשבמהלכו יעריך את מצבו המטופל ויבנה לו תוכנית הרדמה המותאמת לו. במהלך הניתוח עליו להיות צמוד למנותח ולעקוב כל העת אחר ההתפתחויות, כולל פתרון בעיות, אם נוצרות כאלו.

הוא עושה זאת באמצעות שימוש בציוד מתאים ומכשור רפואי ובאמצעות מוניטור בו הוא צופה כל העת במהלך הניתוח, כדי לוודא שאין כל פגיעה באחת ממערכות הגוף, אם יש צורך בוויסות התרופות, הגדלה או הקטנה של המינון שלהן וכדומה, עד לניטול ההשפעה שלהן בסוף ההליך הכירורגי.

 

רשלנות רפואית בהרדמה

אם קיימת רשלנות כזו, תוצאותיה עלולות להיות הרות גורל. היא עלולה לגרום לנזק גופני חמור, בלתי הפיך ואף למוות.

מצבים של רשלנות רפואית בהרדמה הם אי ביצוע בדיקה מקדימה של המנותח טרם הניתוח, בניית תוכנית הרדמה שאינה מותאמת לו, למשל, רגישות של המטופל לתרופות מסוימות, מינון שגוי של התרופות וכדומה.

במקרים בהם עולה החדש כי התקיימה רשלנות רפואית בהרדמה, יש לפנות ללא דיחוי לעורך דין רשלנות רפואית, רצוי עם היכרות עם תחום ההרדמה.

פסיקות והחלטות משפטיות בתחום:

בשנת 2008 התבצעה לידה בניתוח קיסרי בבית החולים מאיר בכפר סבא. הרופא המרדים ביצע הרדמה מקומית בעמוד השדרה והצוות הרפואי החל בביצוע הניתוח, כאשר לפתע פרצה האשה בזעקות שבר, ובטענה כי היא חשה כאבים עזים ואינה חשה כלל בהרדמה המקומית.

על הצוות היה לקבל החלטה מיידית והוחלט על מתן הרדמה כללית כדי להמשיך מיידית בלידה הקיסרית.

בית המשפט קבע כי מדובר ברשלנות רפואית של הרופא המרדים, שלא וידא כי ההרדמה המקומית היתה אפקטיבית וכנראה שלא בחר במינונים המתאימים.

במקרה אחר, העוסק אף הוא בניתוח קיסרי, קיבלה היולדת הרדמה מקומית בעמוד השדרה, ולטענתה חשה בכאבים עזים ברגל שמאל שנמשכו במהלך כל הלידה הקיסרית.

עקב התלונה מינה בית המשפט מומחה רפואי שקבע שליולדת נגרם נזק ברגל שמאל, ככל הנראה כתוצאה מההרדמה ואף נותרה לה נכות קבועה בשיעור של עשרה אחוזים.

בית המשפט פסק על רשלנות רפואית בהרדמה. לא די בכך, נמצא כי הרופא המרדים והעוזר שלו לא היו שניהם בעלי תואר 'מומחה בהרדמה', הנדרש לפי הנהלים ברפואה.

למנותחת נפסקו פיצויי בסכום של כרבע מיליון ₪, וכן הוצאות משפט ושכ"ט של העורך דין.

 

ייצוג משפטי במקרי רשלנות רפואית בהרדמה

ההמלצה החד משמעית היא אל תמתינו. היה ועברתם ניתוח או כל טיפול רפואי אחר שכרוכה בו הרדמה וחשתם כאבים, נגרם נזק, חוויתם חוויה לא נעימה וכל תחושה אחרת שנעשה לכם עוול, פנו מיידית לעורך דין שלנות רפואית.

הוא יבחן את התלונה ואת השתלשלות האירועים, ויעיין בכל המסמכים הרפואיים כדי להפעיל שיקול דעת אם אכן יש עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית בהרדמה.

הבדיקה מתייחס למספר שיקולים שאם לא התקיימו, קיימת עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית, למשל הפרת חובת הזהירות, נגרם נזק למטופל, ויש קשר ישיר בין הפרת חובת הזהירות לבין הנזק שנגרם.

משרד עורכי הדין דוד אנג'ל מזמין אתכם להתרשם מיכולותינו המוכחות בתביעות רשלנות רפואית. אנו מכירים את התחום ובקיאים בו ונוכל לייעץ, לסייע וללוות אתכם בכל התהליך עד למיצוי הדין עם הרופא המרדים שהתרשל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *