רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית בהריון מתייחסת לתקופה טרם ההריון, לתקופת ההריון וטרום לידה. מצבים בהם נולד תינוק עם מום, אחד או יותר, תסמונת גנטית, אחת או יותר ואשר ניתן היה לאתרם טרם הלידה ולמנוע את המצב, עשויים לעלות כדי רשלנות רפואית. הסוגיות סביב ההגדרות המקצועיות והוכחת הרשלנות הרפואית הן מורכבות מאד, רגישות ואף כרוכות במטען רגשי כבד של התובעים, ההורים.

כאבים קטנים, צרות גדולות

הריון בכלל, ובישראל בפרט, הוא תחום שיש בו רגישות רבה. לרוב הבדיקות ומעקבי ההריון בארץ הם קפדניים ורחבים, כמו גם בדיקות גנטיות טרם ההריון, בדיקות וסקירות תקופתיות ועוד. היקף הבדיקות אותן עוברת אשה הרה בישראל הן מהרחבות והמעמיקות ביותר בעולם. מסיבה זו, ניתן ואפשרי לאבחן את מצב העובר כבר בשלבים מוקדמים של ההריון, באמצעות בדיקות שונות, ביניהן סקירת מערכות, סטנדרטית ומורחבת, סקירת איברים נקודתית, MRI עוברי, יעוץ גנטי ובדיקות גנטיות, אקו לב עוברי, בדיקות שקיפות עורפית, מי שפיר, ובדיקות מיוחדות לשלילה או אישוש חשד נקודתי לגבי העובר. כאשר מתגלה במהלך הבדיקות מום או תסמונת מסוימים, יכולים ההורים לפנות לוועדה להפסקת הריון ולהגיש בקשה להפסיק אותו. כאשר לא מדווחת להרים האפשרות כי מסתמנת בעיה אצל העובר, זוהי רשלנות רפואית, בעיקר מאחר ונשללת מההורים הזכות להחליט אם ברצונם לבצע הפסקת הריון. רשלנות רפואית בהיריון

בישראל, בכפוף לאישור ועדה מיוחדת, ניתן לבצע הפסקת הריון עקב מציאת מום בעובר, ובכל שלב של ההריון. על כתפיו של הצוות הרפואי, האחראי על הטיפול ומעקב ההריון מוטלת אחריות רבה. הליווי והפיקוח במהלך ההריון הם צמודים, כדי להבטיח בדיקה רציפה של התפתחות תקינה של העובר. מחובתו של הצוות הרפואי ליידע את האשה ההרה לגבי כל הבדיקות אשר כלולות בסל הבריאות וגם לגבי הבדיקות הנוספות הניתנות במסגרות פרטיות. חובת היידוע בדבר כל חשד למום או ממצאים חריגים בהריון חלה על הצוות הרפואי, כמו גם ההמלצה לביצוע בדיקות נוספות. במידה וכל אלו לא התקיימו ונולד תינוק פגוע, הרי שזוהי עילה אפשרית להגשת תביעה לרשלנות רפואית.

אספקטים של רשלנות רפואית בהיריון

ההיבטים של רשלנות רפואית בהריון כוללים מתן יעוץ גנטי בלתי הולם או אי הפניה ליעוץ גנטי טרם ההריון, רשלנות באבחון תוצאות של בדיקות במהלך ההריון, אי גילוי מומים בעובר במהלך בדיקות אולטרא סאונד ואי גילוי מומים במהלך ההריון כולו, אי ביצוע בדיקות שמתחייבות בביצוע במהלך ההריון, אי אבחון הריון בסיכון, ביצוע בדיקת שקיפות עורפית באופן רשלני או בלתי ראוי, מעקב רשלני של ההריון כולו, התעלמות ממצאים שונים ועוד.

מהפן המשפטי, ביסוס התביעות של רשלנות רפואית בהריון, היה בעבר על בסיס טענת "חיים בעוולה". עילה זו גובשה בפס"ד משנת 1986, שם נקבע כי תינוק שנולד עם מום כתוצאה מרשלנות רפואית, יקבל פיצוי בעבור חייו עם מום. פסק דין זה כלל דעות חלוקות בנוגע למקרים בהם יינתן הפיצוי. לטענת חלק מהשופטים הפיצוי צריך להינתן רק במקרים של מום, או יותר, קשים, ואילו אחרים טענו כי יש לתת פיצוי בכל מקרה של מום. מחלוקת זו נמשכה במשך עשרים וחמש שנה. בשנת 2012 נפסק בבית המשפט העליון פסק דין ששינה את פסק הדין שקדם לו, משנת 86. השינוי המשמעותי היה כי אם בעבר יכול היה ילד לתבוע בעילה כי נולד ל"חיים בעוולה" בשל רשלנות רפואית, מעתה יוכלו הוריו לתבוע בגין לידתו ובעילה של "הולדה בעוולה" בגין רשלנות רפואית. משמעות פסק דין זה היא כי עקב הרשלנות הרפואית נמנעה מההורים הבחירה אם ללדת אותו, או להפסיק את ההריון ולא לגדל ילד שיש לו מוגבלות כזו או אחרת.

דוגמאות לרשלנות רפואית בהריון

במהלך ההריון, כאמור, מתבצעות בדיקות רבות ומקיפות שמטרתן מעקב התפתחות העובר. אם חלק מהבדיקות מתבצע באופן לא אחראי או פענוח התוצאות אינו מעמיק, אלו הן אפשרויות לרשלנות רפואית:

אי גילוי מומים מולדים- חלק מבדיקות מעקב הריון מאפשרות איתור מומים מולדים ברמת דיוק של כמאה אחוזים. רשלנות רפואית בהריון כתוצאה מאי גילוי המומים הללו כוללת בדיקות כגון סקירת מערכות ושקיפות עורפית שלא בוצעו כראוי וכתוצאה מכך לא נמצאו המומים בעובר.

בדיקות גנטיות- בדיקות אלו מתבצעות לרוב עד טרם ההריון או בסמוך לו. מטרת הבדיקות היא לבדוק האם ההורים הם נשאים של מחלות שונות ובהתאם לבדוק את העובר. על הצוות הרפואי חלה חובת ההסבר על המשמעויות וההשלכות של כל מחלה שההורים נושאים. אי מתן הסבר מקיף על הבדיקות או ביצוע רשלני שלהן היא עילה לתביעת רשלנות רפואית.

אי אבחון הריון בסיכון גבוה- מקרים בהם אשה הרה חולה במחלה ההופכת את ההריון להריון בסיכון חייבים לקבל אבחון וטיפול מיוחד שיכול למנוע נזקים לה ולעוברה. אם לא מתקיים אבחון זה והרופא המטפל לא דואג למתן טיפול הולם לאשה, ייחשב הדבר כעילה לתביעת רשלנות רפואית בהריון.

המקרים השכיחים והנפוצים ביותר של רשלנות רפואית בהריון הם רעלת הריון סכרת הריון, פענוח שגוי של בדיקות, אי המלצה על סיום ההריון, אי הפניה לבדיקות, התעלמות מממצאים חריגים של בדיקות, הפרדות שליה או קרע ברחם, ועוד.

משרד אנג'ל ושות' מתמחה בהגשות תביעה כנגד מוסדות רפואיים ורופאים בגין רשלנות רפואית בהריונות ובלידות, אנו מלווים את הלקוחות החל מן השלב הראשוני בו נבדקת הסוגיה לעומקה ע"י מומחה רפואי מטעמנו, דרך הגשת התביעה וליווי צמוד של המשפחה לכל אורכה, ועד לקבלת הפיצוי בתום התהליך – בין אם בפשרה מול חברות הביטוח ובין אם לאחר מתן פסק דין של בית המשפט. לאור רגישות הנושא אנו מקדישים זמן רב וכוח אדם איכותי לליווי התיק וביצוע כל הפעולות המשפטיות ההכרחיות להשגת מקסימום פיצוי במינימום זמן.