רשלנות רפואית בטיפול נפשי

תביעות שעוסקות ברשלנות רפואית הן תביעות מורכבות, קשות להוכחה ושבריריות. זאת על אף הגישה הטוענת כי רפואה היא מדע מדויק. כשמדובר על רשלנות רפואית בטיפול נפשי, הופכת הסוגיה להיות מורכבת עוד יותר, קשה לפיצוח ובעל רגישות רבה. ובכל זאת, אם ניתן להוכיח כי בעת טיפול נפשי נגרם נזק למטופל, הרי שזוהי עילה לתביעת רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית של פסיכיאטר – יש דבר כזה

טיפול נפשי דורש בחינה מדוקדקת ומקיפה של המטופל, את הנסיבות שהביאו אותו ללקות בנפשו והיכרות מעמיקה איתו, כך שהטיפול שיומלץ יתבסס על הבנת המקרה, ניתוח הסיטואציה ואירועי העבר והיכרות עם המטופל. את הטיפול בנפש מבצע פסיכיאטר. במסגרת תפקידו עליו לאבחן את הבעיה הנפשית בה לוקה המטופל ולהפעיל את שיקול דעתו המקצועי על מנת לקבוע את סוג הטיפול המתאים לאותו החולה. ישנו מגוון רב של טיפולים, ביניהם טיפול פסיכולוגי, טיפול בתרפיה, נטילת תרופות פסיכיאטריות, שילוב של כמה טיפולים יחדיו, ועוד.

כשפסיכיאטר לא מאבחן את המחלה הנפשית בה לוקה המטופל ובמקומה אבחן מחלה אחרת, הוא עשוי להמליץ על שיטת טיפול שאינה מתאימה למחלת המטופל ואשר עלולה להזיק לו במקום להועיל לו. למשל, המטופל מקבל מרשם לתרופה פסיכיאטרית שמטרתה להקל על הסימפטומים של מחלתו, אולם בשל אבחון שגוי, התרופות שהוא נוטל דווקא מחמירות את מצבו הנפשי, מזיקות לבריאותו, שלא לדבר על נטילת תרופות שלא לצורך. זוהי דוגמה לרשלנות רפואית, בה אובחנה מחלת נפש שהמטופל לא לוקה בה ובעקבות כך נקבעה תוכנית טיפול שגויה.

אבחנה שגויה של פסיכיאטר

בדיקה אותה מבצע פסיכיאטר היא בדיקה בשלבים, כאשר בשלב הראשון מקבל הרופא תיאור מהמטופל המונה בפניו את קשיים, מצוקותיו ותסמינים נוספים, נפשיים וגופניים אותם הוא חווה. כמו כן מספק המטופל מידע על ההסטוריה הרפואית שלו, האישית והמשפחתית, מונה את התרופות שנטל או עדין נוטל, מדווח על מחלות נפש הקיימות אצל בני משפחה נוספים ואפילו מפרטרשלנות רפואית של פסיכיאטר את אורחות חייו, הרגליו, עבודתו ותחביביו. במידה והפסיכיאטר התעלם מתיאור המטופל את מצוקותיו ואת ההסטוריה הרפואית, הנפשית והאישית שלו, או לא ייחס לה חשיבות, ייחשב אף מעשה זה לרשלנות רפואית בטיפול נפשי. הסיבה לכך היא כי ברגע בו פסיכיאטר לא מייחס חשיבות לדיווח המטופל, הוא עלול שלא לאבחן את המחלה הרלוונטית למטופל, או לחילופין, לאבחן מחלת נפש אצל אדם שלא סובל ממנה.

אבחון שגוי של פסיכיאטר עלול אפוא להביא לתוצאות שהן הרות גורל עבור המטופל/ מאובחן. תוצאות אלו עלולות להות הרסניות לאדם ולהשפיע על חייו, על תפקודו ועל עתידו.

דוגמאות שכיחות לרשלנות רפואית בטיפול נפשי

העילות העיקריות אשר משמשות לתביעת רשלנות רפואית בטיפול נפשי הן היעדר הסכמה מדעת, תקיפה ופגיעה באוטונומיה הקשורה לכבוד האדם ולחירותו וכוללות את המצבים הבאים:

  • אבחון מחלת נפש אצל אדם בריא בנפשו
  • אבחון של מחלה נפשית שונה מזו בה לוקה אדם
  • מתן טיפול נפשי שאינו תואם את מחלת המטפל או אי מתן טיפול כלל
  • אשפוז בכפייה שאינו מחויב המציאות או התעלמת מחלופות אפשריות לאשפוז
  • הפרה של סודיות רפואית, בניגוד לכללי האתיקה הרפואית

רשלנות רפואית באה לידי ביטוי גם במצבים בהם נדרש הפסיכיאטר לספק חוות דעת רפואית בנוגע למטופל.  לדוגמה במשפט הפלילי, שם יש צורך לוודא האם אדם העומד לדין כשיר לכך, מתן חוות דעת רפואית לצורך קבלה לעבודה, קביעה לגבי כשירותו של אדם לכתוב צוואה וכדומה. כדי לכתוב חוות דעת כזו, על הפסיכיאטר להפגש עם האדם בסדרת פגישות, לבצע אבחונים ובדיקות מקיפות כאשר בכולם המטרה היא להעריך את מצבו הנפשי של האדם, לקבוע האם הוא מסוכן לסביבה ולעצמו והאם קיימות בו נטיות אובדניות. חוות דעת שלא ניתנה על סמך בדיקות מקיפות ומעמיקות, או שהינה שגויה, עלולה לחרוץ את גורל הנבדק.

הוכחת הרשלנות בטיפול נפשי

לא קל להוכיח רשלנות רפואית, בפרט אם המדובר הוא בטיפול נפשי.  הקושי להוכיח את השתלשלות האירועים קיים גם במקרים קיצוניים של התאבדות על רקע נפשי. לא פשוט להוכיח כי הכתובת היתה כבר כתובה על הקיר וכי עם האבחון והטיפול הנכונים ניתן היה למנוע את מעשה ההתאבדות. מטעמים אלו, כשעולה ההחלטה לבצע תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפול נפשי, חשוב ומומלץ מאד להיעזר בשירותי עורך דין מומחה, שיש לו הידע והנסיון הרלוונטיים, בתביעות רשלנות רפואית בכלל וברשלנות רפואית נפשית בפרט, עם היכולת להתמיד, לנבור בנחישות בהשתלשלות המקרים והאירועים ולהגיע לשורש הבעיה, או נכון יותר, התביעה.

ליווי של עורך דין בעל נסיון והבנה בתחום הרשלנות הרפואית כולל הכוונה מקצועית של התובע, לימוד כלל הנתונים באופן מעמיק ויסודי, שלאחריו תגובשנה עמדות והפעלה של שיקול דעת מקצועי שיוודא כי יש מקום לתביעת רשלנות רפואית וסיוע במומחים רפואיים שישפכו אור על הסוגיה המורכבת הזו. ליווי של עורך דין מומחה מספק את התמיכה המקצועית ואף המורלית והאישית, בהליך שהינו רגיש מאד, מורכב ושאינו פשוט גם מהאספקט הרגשי והנפשי של התובע.

משרדנו מתמחה בתביעות רשלנות רפואית ובפרט ברשלנות עקב טיפול נפשי לקוי. פנו עוד היום ונבחן עבורכם היתכנות הגשת תביעה כנגד מטפל/מוסד רפואי, ובמידת הצורך נשמח ללוות אתכם בתהליך כולו.