רשלנות רפואית בטיפול שיניים

רפואת שיניים היא תחום רפואי הכולל טיפולים רפואיים כירורגיים לשמירה על בריאות והיגיינת הפה והשיניים, וכן טיפולים אסתטיים הנערכים לבקשת המטופל ואינם הכרחיים מבחינה רפואית. מקרים של רשלנות רפואית בטיפולי שיניים מתייחסים גם לטיפול ההכרחי, כלומר זה הכירורגי וגם בטיפול האסתטי שאינו הכרחי לבריאות המטופל. מטופלים שנגרם להם נזק ממשי ובר הוכחה כתוצאה מהטיפול, יוכלו להגיש תביעת פיצויים לבית המשפט בעילה של רשלנות רפואית במהלך טיפולי השיניים. התביעה יכולה להיות כנגד הרופא המטפל או נגד המרכז הרפואי בו בוצע הטיפול.

 מהי רשלנות רפואית בטיפולי שיניים?

 ראשית, כבר בשלב האבחון, במידה ונעשה באופן בלתי מדויק, הוא כשלעצמו משמש עילה לתביעת רשלנות רפואית. טיפולי שיניים הם רבים, עדינים ומורכבים וחלקם אף כואבים מאד. אבחון שגוי של הבעיה ובחירת דרך טיפול שאינה מתאימה לבעיה הקונקרטית, עלולה לגרום לסבל רב למטופל, לכאבים ולנזקים בלתי הפיכים בשיני ובפיו. אבחון שגוי עלול לנבוע מחוסר נסיון של הרופא המאבחן, פיזור דעת או חוסר ידע. חשוב שהרופא המאבחן יהיה מומחה בתחום, מאחר ובענף רפואת השיניים ישנם תחומי התמחות רבים, למשל פה ולסת, שיקום, טיפולי שורש, כתרים וכדומה.

דוגמאות שכיחות נוספות לרשלנות רפואית קיימות בשלבי ההכנה לטיפול ובטיפול עצמו. למשל, שימוש בחומרי הרדמה מבלי לברר עם המטופל אם הינו רגיש להם, או לתרופות אחרות, אי ביצוע הבדיקות הנדרשות טרם תחילת הטיפול, ביצוע הטיפול עם חוסר ידע ונסיון מקצועי. אלו הן דוגמאות לקרים בהם נגרם נזק למטופל, אשר יכול היה להמנע לו הטיפול היה מבוצע בסטנדרטים רפואיים נורמטיביים. כמו כן, אם קובע רופא השיניים תוכנית טיפול שאינה מתאיה למטופל ואשר כוללת נטילת תרופות מבלי שיברר קודם לכן רגישות של מטופל לתרופות, או האם הוא נוטל תרופות אחרות על בסיס קבוע, כל אלה הן בגדר רשלנות רפואית בטיפולי שיניים, מאחר שעלול להיגרם נזק למטופל.

הליך טיפול שיניים מתחיל באבחון הבעיה. האבחון נעשה בהקשבה לתלונות המטופל, תוך שאלת שאלות מנחות כדי לקבל תמונה עד כמה שיותר כוללת. לפי תיאור הכאב או הבעיה, בודק רופא השיניים את האזור בו הוא חושד שקיימת בעיה, כולל צילומי שיניים, כדי לאבחן את הבעיה על הצד הטוב ביותר ועל מנת לאשש את הסברה שלו, כי אכן מדובר בבעיה מסוימת ולא אחרת. כאשר האבחון הוא שגוי, כל דרך הטיפול בה בחר הרופא אינה מועילה למטופל, מיותרת וכמובן לא פותרת את הבעיה ממנה סובל המטופל, ואשר עלולה להחמיר עוד יותר, לגרום לסבל מיותר ובהמשך גם לעלויות טיפול יקרות יותר, או נזקים בלתי הפיכים. כמו כן על רופא השיניים המאבחן את הבעיה להפנות את המטופל אל הרופא המתאים ביותר לבעייתו, זאת במידה שהוא אינו מתמחה בבעיה הרלוונטית ממנה סובל המטופל. רשלנות רפואית בטיפול שיניים

סיבות שכיחות לאבחון שגוי הן פיזור דעת, אי ביצוע בדיקות מקדימות חיוניות, פענוח שגוי של תוצאו הבדיקות או אי פענוחן כלל, חוסר בידע מקצועי וכדומה.

כשעולים מקרים כגון אלו, זה הזמן להתייעץ עם עורך דין מומחה לתביעות רשלנות רפואית בטיפולי שיניים ולבדוק האם קיימת עילה לתביעה.

חשיבות יעוץ עם עורך דין 

 על כתפיו של רופא השיניים מוטלת אחריות רבה לשמירה על בריאות שיניו של המטופל ובריאותו בכלל. טיפול בלתי מקצועי, בלתי זהיר או לקוי הוא עילה לתביעה.

דוגמאות נוספות לרשלנות רפואית הן ביצוע ניתוח שיניים כירורגי, מבלי שנמסרו קודם לכן למטופל כל הפרטים והמידע הרלוונטי בדבר הניתוח, זמן ההחלמה תופעות הלוואי וסוגי התרופות שיש ליטול לאחר הניתוח. במצבים אלו, אם לא נמסר למטופל כל המידע, כולל החלופות העומדות בפניו, העילה לתביעה היא לא רק רשלנות רפואית אלא אי מתן הסכמה מדעת של המטופל.

לסיכום, כל חריכה מסטנדרטים רפואיים מקצועיים, פיזור דעת, אבחונים שגויים ומתן טיפולים שגורמים ליותר נזק מאשר לתועלת הם עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית בטיפולי שיניים.

מומלץ להגיע כמה שיותר מהר לעורך דין, לסקור בפניו את האירועים ולהביא כל מסמך רפואי אפשרי התומך במקרה. עו"ד נזיקין בעל נסיון בתחום, יידע להבין את חומרת המקרה ולהמליץ אם יש מקום לתביעה. מאחר ועורך דין אינו רופא שיניים, יעבור המקרה גם לבחינתו של מומחה שיניים העובד עם משרד עורכי הדין והוא יקבע אם אכן מדובר ברשלנות רפואית ואם כדאי לגשת לתביעה.

 

תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפולי שניים היא מורכבת ומסועפת מאד, כאשר חובת הוכחת הרשלנות חלה על התובע. משרד עורכי דין שהוא מומחה בתחום יהיה גם מספיק הוגן כדי להסביר למטופל אם יש מקום לתביעה או שמא עדיף במקרה המסוים הזה לוותר, בשל המורכבות, הספקות שעולים בנוגע לשאלה אם אכן היתה רשלנות רפואית והאם ניתן להוכיח אותה.

תביעה בגין רשלנות רפואית יכולה להתבצע ישירות נגד רופא השיניים, או נגד המוסד הרפואי בו הבצע הטיפול, למשל, מרפאת שיניים, מרפאה כירורגית וכדומה.

 למרבה הצער, תביעות בגין רשלנות רפואית בטיפולי שיניים הן בין התביעות השכיחות ביותר. רפואת השיניים היא תחום פרוץ שקשה לפקח עליו ולעתים נעשות טעויות של רופאי השיניים, טעויות שהנזקים שלהן יכולים להיות כבדים מאד.

רשלנות רפואית נקבעת על סמך מספר קריטריונים המודדים את עוולת הרשלנות:

  • אי קיום חובת זהירות כלפי המטופל
  • פגיעה באוטונומיה– אי שיתוף המטופל בהליכי הטיפול כולל ההשלכות שלו וכולל אפשרויות חלופיות.
  • ביצוע נזק– למשל, מגבלות בלעיסה, איבוד תחושה בפנים, נזקים אסתטיים במבנה הפה והלסת, שברים בשיניים וכדומה.
  • הוכחת קיומו של קשר סיבתי בין טיפול השיניים (הפרת חובת הזהירות) לבין הנזק שנגרם למטופל- הוכחת סעיף זה חלה על התובע.

כדי לבחון אם אופן חשיבתו ופעולותיו של רופא השיניים היה סביר, על בית המשפט לבדוק אם פעולות הרופא היו הגיוניות וראויות בהתאם לפרקטיקה הסבירה והמקובלת ובהתאם לנסיבות. כדי להצליח בקביעה זו, מספק עורך דינו של התובע מומחים מתחום השיניים אשר מביעים את דעתם המקצועית בנוגע להתנהלות הטיפול כולו, החל משלב האבחון. גובה הפיצויים נקבע בהתאם לנזק שנעשה ובהתאם לקשר הישיר בין טיפול השיניים לבין הנזק שנגרם למטופל. הפיצויים יכולים להגיע לסכומים של כמה מאות אלפי שקלים.

 אם קיים בכם איזשהו ספק לגבי התנהלות לא תקינה במהלך טיפול שיניים, אם נגרם לכם נזק ואתם קושרים אותו לטיפול השיניים, אם לא נמסרה לכם כל האינפורמציה לה הייתם זקוקים כדי לקבל החלטה מושכלת, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו ונשמח להעניק לכם ייעוץ ראשוני וליווי מתאים, ובמידת הצורך ללוות אתכם בתהליך כולו.