תאונה בתוך הבית – האם יש את מי לתבוע?

הפגיעות השכיחות ביותר מתרחשות בתוך הבית. מדי שנה מדווחות מאות תאונות ביתיות בדרגות חומרה שונות, עם פציעות מסוגים שונים.

השאלה הנשאלת היא האם, גם אם התאונה התרחשה בתוך הבית, יש בכלל את מי לתבוע?

תאונה בבית – מתי ואת מי תובעים

רבים יוצאים מתוך נקודת הנחה שאם נפגעו או נפצעו בביתם, לא יהיו זכאים לקבל פיצוי מכל סוג שהוא. הנחה זו היא שגויה.

גם אנשים שנפצעו בתאונה בתוך הבית זכאים לפיצויים מגורמים שונים, ללא קשר לאחריות שלהם לפגיעה.

לפי חוק ביטוח נפגעי תאונות, זכאי מי שנפגע בתאונה ואיבד בעקבותיה את כושר ההשתכרות שלו, לקבל תשלום בגין הפגיעה אובדן כושר ההשתכרות. חוק זה חל על כל אדם שהוא תושב ישראל וגילו מעל שמונה עשרה שנים וכן שלא הגיע עדיין לגיל פרישה.

חוק זה כולל גם עקרות בית שאינן מבוטחות בביטוח הלאומי. לפי החוק יקבל הנפגע בתאונה ביתית דמי תאונה לתקופה של עד תשעים יום.

הנפגע יצטרך לעבור בדיקה רפואית לא יאוחר משבעים ושתיים שעות לאחר התאונה. אם לא יעשה זאת, הוא עלול לאבד את זכאותו לקבלת דמי תאונה. את התביעה לקבלת דמי תאונה יש להגיש בתוך תשעים יום מיום התאונה.

כמו כן, עשוי הנפגע לקבל קצבת נכות כללית, זאת אם עמד בתנאי המוסד לביטוח לאומי.

תאונה בתוך הבית - אנג'ל ושות' עו"ד נזיקין

תאונה בבית

הזכאות לקצבת נכות כללית נקבעת על ידי ועדה רפואית שקובעת בעצם את דרגת הנכות לנפגע, ובהתאם לגובה הדרגה, מחושב גם סכום הקצבה. היא כוללת גם עקרות בית שדרגת הנכות שנגרמה להן עקב הפגיעה היא לפחות חמישים אחוזים, ולאנשים עובדים מתבצע גם מבחן הכנסה שבודק כמה אחוזים איבדו מיכולת ההשתכרות שלהם עקב הפגיעה.

קצבת נכות כללית ניתנת עד לגיל הפרישה ואז היא מוחלפת בקצבת זקנה.

תביעות ביטוח פרטי לתאונה ביתית

אם יש ברשותכם פוליסת ביטוח פרטית עם כיסויים ביטוחיים למצבים כמו תאונות אישיות, אובדן כושר עבודה וכיוצ"ב, תוכלו כמובן לתבוע את חברת הביטוח ולקבל פיצוי כספי בסכום שנקבע במועד רכישת הפוליסה.

תלמידים זכאים לפיצוי לפי פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, המקנה לתלמידים את הזכאות לקבלת פיצוי בגין תאונה או פגיעה, גם אם התרחשה מחוץ לבית הספר.

תאונה בבית עקב שימוש במכשיר לקוי

אם התאונה נגרמה עקב מכשיר פגום, ניתן לתבוע את היצרן של מכשיר זה, או את היבואן שלו. זאת עפ"י חוק האחריות למוצרים פגומים.

כמו כן, אם בעל מקצוע הגיע לביתכם ונהג ברשלנות, למשל התקין גגון באופן לא בטיחותי, מזגן שנפל ופצע את בני הבית וכדומה, במקרים כאלו, הכתובת לתביעה האזרחית-נזיקית היא נגד בעל המקצוע שהתרשל.

תאונות ופציעות של אורחים או פועלים בביתכם

מקרה כמו אורח שהחליק בבית עקב רצפה רטובה מבלי שבעל הבית יתריע עליה בפני האורח, מהווה עילה מספקת לתביעה של האורח את בעל הבית. בכל מקרה על התובע יהיה להוכיח שבעל הבית התרשל או לא מנע מחדל שניתן היה למנוע אותו ולכן קרתה התאונה.

לדוגמה, אדם שהתארח בביתו של אחר, נתקל במרצפת בולטת ברצפה, מעד ונחבל.

לא רק אורחים עלולים להיפגע בבית. אם אתם מעסיקים עובדים כמו עוזרת בית או שיפוצניק שמגיע לתקן דבר מה בביתכם, כל תאונה או פגיעה שתגרם לעובדים אלו הם עילה לתביעה להם נגדכם.

מדובר בתביעות שהפיצויים בגינן יכולים להאמיר לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים, למשל, צבעי שנפל מסולם ונחבל קשות, עד כדי נכות ואובדן כושר עבודה, עוזרת בית שהחליקה בעת שטיפה ושברה אחת מגפיה וכדומה.

במקרים אלו חשוב מאד לדאוג שיש בידיכם ביטוח צד ג', שמטרתו לספק כיסוי ביטוחי בדיוק למצבים כגון אלו. אם חלילה קרו מצבים אלו, תפצה חברת הביטוח את בעל המקצוע שניזוק, למעט השתתפות עצמית אותה משלם בעל הפוליסה.

אם אתם מעסיקים עוזרת בית על בסיס קבוע, עליכם לדווח עליה עם תחילת העסקתה, למוסד לביטוח לאומי ואף לרכוש ביטוח מעבידים, כדי להיות מכוסים במקרי תאונה בבית.

דוגמאות נוספות לתאונה בבית

עד כמה שהדבר נשמע בלתי סביר, גם אם נכנסו משיגי גבול לביתכם ונפצעו, האחראים לפיצויים הם במקרים מסוימים אתם, בעלי הדירה.

הדוגמה השכיחה ביותר היא נשיכת כלב השייך לבעל הדירה, או פגיעה בשל חפץ חד או מסוכן המצוי בדירה או בחצר הבית.

אם אתם מתגוררים בבית משותף ונגרמה לכם תאונה בשטח המשותף של הבניין, כמו חדר המדרגות , החניון או לובי הכניסה, תוכלו לתבוע את וועד הבית, ו/או דייר ספציפי האחראי למחדל או למעשה הרשלנות שגרם לפציעתכם.

פנייה לעורך דין בנזיקין

בכל מקרה של תאונה בבית יש לתעד את המקרה ככל הניתן, למשל לצלם את הגורם לתאונה, לשמור את דו"ח וסיכום הרופא או הגורם הרפואי שהגיש לכם טיפול רפואי, לרשום את שמות העדים, אם היו כאלו, לתאונה, כולל אמצעי התקשרות עימם, מספר תעודת הזהות שלהם וכתובתם.

כמו כן, מומלץ לפנות ללא דיחוי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין בנזיקין, על מנת לאמוד את סיכוייכם בתביעה לפיצויים ולהבין את מי תובעים, בהתאם לאופי וסוג התאונה.

משרד עורכי דין דוד אנג'ל עומד לרשותכם בכל הנוגע לתביעות בגין תאונה בבית. למשרד מוניטין רב שנבנה תודות למקצועיות, ההיכרות המעמיקה עם תחום הנזיקין ותביעות רבות שהסתיימו בהצלחה.