תאונות דרכים באוטובוס

גם היום, בשנת 2015, אנשים רבים בוחרים שלא להשתמש בכלי הרכב הפרטיים שלהם לצורך מעבר ממקום למקום, הן בתוך העיר והן מחוצה לה, ומבכרים להיעזר בשירותי התחבורה הציבורית בכלל ובשירותי חברות האוטובוס בפרט. השימוש בתחבורה הציבורית, במיוחד כאשר מדובר על תחבורה מתקדמת, מודרנית, ידידותית ללקוחות ונגישה מבחינת מיקום ושעות פעילות, הוא שימוש נבון, אחראי ונכון גם לצורך הורדת העומס בכבישים, גם לצמצום זיהום האוויר וגם להורדת מספר תאונות הדרכים המתרחשות בין כלי רכב פרטיים בגלל עייפות, פקקים, לחץ זמן וכיוצא באלו מאפיינים. למרות שישנן נקודות חיוביות רבות לשימוש באוטובוסים לצורך תחבורה ותעבורה, אי אפשר להתעלם מכך שאנשים רבים נפגעים ונפצעים במהלך הנסיעה, ובמיוחד בשלבי העלייה והירידה במדרגות האוטובוס ועבורם יש להתמקד בתחום המשפטי של תאונות באוטובוס.

תאונות באוטובוס אינן קשורות, בהכרח, בתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב אחרים או באירועים הקשורים לטרור ולמעשי חבלה פליליים אלא גם, ובעיקר, לתאונות המתרחשות בתוך האוטובוס ומסיבות של נפילה, מעידה או פציעה הנוצרת כתוצאה מפעולת הנהג או ממצב האוטובוס. חשוב לדעת, אם נוסע נופל בתוך האוטובוס במהלך נסיעה ונחבל, מדובר בתאונת דרכים והוא זכאי לפיצוי מהחברה שביטחה את האוטובוס בפוליסת ביטוח חובה. יש להדגיש שאין צורך אפילו בבלימה פתאומית של האוטובוס, אשר גורמת למעידה ולפציעה. מספיק שהנוסע נפל תוך כדי נסיעה באוטובוס עקב איבוד שיווי המשקל, על מנת שהחבלה שנגרמה לו תזכה אותו בפיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. תאונת דרכים באוטובוס - משרד עו"ד אנג'ל ושות'

מתי ניתן לתבוע את חברת האוטובוסים?

כפי שכתבנו לעיל, מרבית פציעות ותאונות האוטובוס נגרמות בעת עליה או ירידה ממנו ומרגע שנהג האוטובוס עוצר את כלי הרכב ופותח את דלתותיו, הוא מחויב לבטיחות הנוסעים וליכולתם לרדת ולעלות בבטחה אל ומהאוטובוס. גם בתוך האוטובוס עצמו, בעת הנסיעה או לקראת ירידה ממנו, כל מעידה, נפילה או פגיעה הנגרמת כתוצאה מסגירת דלת או חלון על איבר מגופו של נוסע היא אחריות נהג האוטובוס וחברת האוטובוסים ולכן יכולה להוות עילה לתביעת פיצויי נזיקין מצד הנפגע. בעת הנסיעה עצמה, נפילת נוסע עקב עצירת חירום או פתע, מעידה עקב חוסר במקומות ישיבה או לפני שהנוסע הספיק לתפוס את מקום הישיבה הפנוי, כל אלו מוגדרים כתאונות דרכים לכל דבר ויכול הנוסע הנפגע לתבוע קבלת פיצוי כספי עקב פציעתו והפגיעה בו, אפילו אם הפציעה נגרמה באשמתו ותוך התנהגות לא זהירה ולא אחראית שלו.

מהו סדר הפעולות הנכון בעת תאונת אוטובוס?

על מנת להבטיח מהלך תקין של הגשת תביעת נזיקין לגורמים השונים המעורבים בתאונת אוטובוס, חשוב להקפיד על קיומן של מספר פעולות ראשוניות ומיידיות לאחר הפציעה ובראשן רישום מספר הרישוי של האוטובוס, מספר הקו ופרטי הנהג הכוללים את שמו, מספר הנהג שלו ומספר הטלפון שלו. בנוסף, חשוב לאסוף פרטים מעדי ראיה, בין אם בתוך האוטובוס ובין אם בתחנה שבה ארעה התאונה, וגם במקרה זה, חשיבות איסוף נכון ומלא של פרטיהם הוא משמעותי וחיוני להמשך תהליך התביעה.

מבחינה רפואית, מעבר לעובדה שיש לפנות לטיפול רפואי על מנת לדאוג לתהליך החלמה תקני ולרפואה שלמה, חשוב ביותר לדאוג לשמור על כל טפסי הפניה לחדר המיון, הטיפול הרפואי והאבחונים השונים הקשורים לתאונה. חשוב לבקש ולהדגיש בפני הצוות הרפואי לציין את סיבת הפניה כתאונת דרכים שהתרחשה בתוך אוטובוס ולפרט לגבי אופי התאונה והתרחשותה. לאחר, או במקביל, לפנייה לקבלת טיפול רפואי, יש לפנות ולדווח למשטרת התנועה. במהלך הדיווח יש להקפיד לדייק בציון נסיבות התאונה. לפעמים ניסוח לא נכון במשטרת התנועה עלול לסבך את התיק.

תאונות אוטובוס רבות נחשבות גם לתאונות עבודה. כאשר הנוסע שנפגע בתאונה היה בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה הביתה, תחשב התאונה באוטובוס לתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. במקרים אלה, על הנפגע לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעה לקבלת פיצוי וזאת במקביל לתביעת חברת הביטוח של האוטובוס. כאשר מדובר בתאונת אוטובוס שהיא גם תאונת דרכים וגם תאונת עבודה, מומלץ ביותר לפנות לייעוץ ולהעביר את הטיפול במקרה לידי עורך דין המתמחה בתחומים אלו של דיני נזיקין, תאונות דרכים ותאונות עבודה, לשם בניית תיק תביעה מקצועי שלא יתיר בידי הנתבעת או הנתבעים עילה לערעור על פסק הדין או על הסכם הפיצויים שייקבע. את חישוב גובה הפיצוי יצטרך עורך הדין לתאונת אוטובוס להוכיח בהתאם לכללים המפורטים בחוק ובפסיקה. בין האמצעים להוכחת גובה הנזק נמנים: חוות דעת רפואית שיכתוב רופא מומחה אשר ימונה בהסכמת הצדדים או על ידי בית המשפט, קבלות על הוצאות נסיעה, כאב וסבל, אישורים על הפסדי השתכרות, אישורים על עזרת צד ג' (מטפלת, עוזרת) ועוד.

כנגד מי מוגשת תביעה בגין תאונה באוטובוס?

על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תביעה ראשונית מוגשת כנגד חברת הביטוח של הרכב שבו ישב הנפגע במהלך התאונה. במסגרת תאונה באוטובוס, כפי שקבע בית המשפט העליון, הנפגע אינו נדרש להציג את פרטי חברת הביטוח של האוטובוס וגם לא את פרטי הנהג שנהג בו אלא מספיק שיתבע את חברת האוטובוס עצמה ודרך כך יקבל פיצוי מהחברה המבטחת, כל עוד יוכיח כי אכן היה מעורב בתאונה באוטובוס ונפגע במהלכה, ואת זאת יוכל התובע לעשות אם יציג את המסמכים והעדויות שהזכרנו בפסקה הקודמת.

בסופו של דבר, יש להתנהג בתוך אוטובוס ובתוך רכבי תחבורה ציבורית באחריות ותוך שמירה על הבטיחות ושלמות הגוף שלנו ולא להסתמך על מיומנות או על נהיגה זהירה של הנהג, ואם כבר קרתה תאונה, לזכור כי סדר פעולות נכון יכול להיות פתח לתביעת פיצויים מוצלחת.

לכל שאלה בדבר תאונות באוטובוס הנכם מוזמנים לפנות אלינו ועשה כל מאמץ לסייע באופן מקצועי ואחראי.