תאונות מדרכה בשטח ציבורי

מי אחראי לכך ששברתי את היד במגרש הכדורגל בשכונה? למי פונים אחרי שנתקלים באבן מדרכה בולטת ונוקעים את הקרסול? מיהם הגורמים הרלוונטיים שאותם יש לתבוע במקרים של "תאונות מדרכה" בשטח ציבורי?  להלן עיקר הפרטים, המידע והזכויות המגיעות לכם מפגיעה או פציעה הנגרמת בשטח עירוני או ציבורי:

 מהן "תאונות מדרכה"?

בין העירייה לבין ההולכים בשטחה המוניציפאלי קיימת חובת זהירות מושגית. העירייה מחויבת, מתוקף אחריות זו, לדאוג לתקינותם של המקרקעין הנמצאים בשטחה. במידה ויש במקרקעין אלו מכשולים שונים, מוטל על העירייה לפנות להסרתם ותיקונם המיידי. אחריות זו נובעת הן מסעיף 35 לפקודת הנזיקין, והן מכוח הוראות סעיף 235 לפקודת העיריות. סעיף 235(2) קובע כי עירייה תדאג לתיקונו, הזלפתו, ניקויו, תאורתו וניקוזו של רחוב אשר איננו מהווה רכוש הפרט.

תאונות מדרכה אינן כוללות רק נפילות ופציעות ממדרכות. ההגדרה טומנת בחובה גם בורות, סדקים גדולים בשבילי הליכה, וכל מפגע אחר שאינו צפוי ויכול להכשיל. עם זאת, חשוב להדגיש כי אם מעדתם ברחוב מבלי שמפגע יכשילכם אין סיבה מוצדקת לתבוע פיצויים ומן הסתם לא תמצאו זכאים לפיצויים בעבור הנפילה. מפגעים ברחוב כוללים: מדרכות שבורות, בורות פתוחים, פתח ביוב פתוח, מדרגות רעועות, חומרי בניין וציוד בניין שפזורים ברחוב בצורה לא בטוחה והסבו לכם נזק, מכשולים שהוצבו על המדרכות ולא הוזהרתם על קיומם ועוד. בנוסף, אם מפאת התאונה הפסדתם אירוע חשוב ומשמעותי בחייכם, כמו למשל חתונה של אדם מקרבה ראשונה, נסיעה לחו"ל, פגישות עבודה קריטיות ועוד – תוכלו לבקש עוד יותר פיצויים על עוגמת הנפש והפסדים נוספים שנגרמו לכם עקב תאונת המדרכה.

מהי ההתנהלות הנכונה לאחר תאונת מדרכה?

קודם כל, ומעל לכל, הבריאות שלכם היא החשובה ביותר. דאגו להתפנות לבית חולים או להגיע, במהירות האפשרית, לרופא על מנת לקבל דיאגנוזה רפואית לגבי הפציעה או הפגיעה שנגרמה ולקבל את כל המסמכים והאישורים לגבי הטיפול בכם ונסיבות האירוע שהביאו לכך שהגעתם לטיפול זה. חשוב לשמור היטב על כל האישורים והטפסים, ואם שילמתם מכיסכם עבור טיפול ראשוני או עבור ביקור אצל מומחים, דאגו לשמור את הקבלות, החשבוניות והאישורים לשם הגשת בקשה להחזר הוצאות בהמשך.

תאונה בשטח ציבורי

בשטח הנפילה או הפגיעה עצמו, דאגו לאתר עדי ראייה ולבקש את פרטיהם על מנת שיוכלו להעיד עבורכם לגבי פרטי האירוע וכמובן שיש לצלם את מקום האירוע ואת המפגע ואם תוכלו לעשות זאת, נסו גם להסריט הדגמה של האירוע, בצורה בטוחה ובטיחותית יותר, מן הסתם. למרות שהמצלמות מתעדות גם תאריך ושעה, דאגו לתעד את הפרטים הללו גם במקום אחר, לכל מקרה. צלמו גם את הפציעה שלכם ושמרו על צילומי הרנטגן אותם תעברו בבדיקה הרפואית.

איך, ומתי, תובעים את הגורמים הרלוונטיים?

למרות הפיתוי הגדול "לנצל" את הפגיעה ולהרוויח ממנה, לפחות מבחינה פיננסית, חשוב שלא לרוץ ולהגיש תביעות שונות לכל הגורמים שאתם חושבים שאחראים למחדל או למפגע הבטיחותי כגון עירייה, מע"צ, חברת הביטוח וכדומה. התייעצו עם עורך דין המתמחה בתאונות מדרכה ואל תתפתו לעצות סרק. חשוב לא לפנות מיד לרשויות ולא לחברת הביטוח לפני שהתייעצתם עם עו"ד נזיקין. לחברות הביטוח ולעיתים גם לרשויות ישנן דרכים להוציא את האמת מהקשרה על מנת שאלה לא יצטרכו לשלם את הפיצויים שמגיעים לכם.

ביטוחים הקשורים לאובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות, ביטוחים במקרים של נכות ועוד, כולם ביטוחים שיש לשים לב אליהם בנוסף ולבדוק אם אתם מבוטחים ובמידה וכן להפעיל את הביטוח. מלבד זאת אם הנפילה התרחשה בדרך לעבודה יש לציין כי מדובר בתאונת עבודה ויש לבדוק אם למקום העבודה קיים ביטוח למקרים מסוג זה.

כאשר מבקשים לחקור אתכם מטעם הנתבעים או מטעם חברת הביטוח ספרו את הסיפור כפי שהיה וחזרו עליו תמיד באותם פרטים אמיתיים וללא שינויי גרסה. כפי שנהוג לומר – אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, והנתבעים יבקשו לדקדק על קוצו של יוד על מנת למצוא אי התאמות ועיוותי גרסאות שיאפשרו להם לצמצם נזקים מבחינתם.

למה לגשת להליך רק עם מומחים משפטיים לתחום תאונות בשטח ציבורי?

בישראל מתרחשות אלפי תאונות בשטחים ציבוריים מדי שנה, הגורמות לנזקים גופניים, פיננסיים ואחרים גם למי שנפגע, כמובן, אך גם למעטפות נרחבות יותר כמו הקהילה הסובבת את הנפגע, משפחתו, עבודתו וכיוצא באלו. מי שיבקש לעיין בהחלטות ובפסקי דין הקשורים לתחום של תאונות מדרכה ותאונות בשטחים ציבוריים ימצא כי מדובר על תחום שאין בו אחידות שיפוטית מובהקת וכי כל מקרה נבדק לגופו ומבלי להתייחס לתקדימים או לפסקי דין קודמים אלא תוך הסתמכות על התנהלות הגורמים הרלוונטיים סביב מקום האירוע ובמהלכו, כמו חומרת המפגע וחוסר היכולת של הנפגע לנהוג באופן שונה על מנת שלא להיפגע, קיום רשלנות מצד הגורמים הציבוריים בכך שלא מנעו את האפשרות להיפגע, האם המפגע טופל במהירות כך שאין סכנה לתאונה נוספת במקום ועוד, ואת הדברים הללו קשה מאוד לעשות לבד ומבלי להיעזר בייעוץ משפטי מקצועי, המכיר את נבכי תחום תאונות המדרכה וכיצד מתייחס בית המשפט לכל נושא מעין זה (וכן, מכיר גם את נטיות לבם של השופטים בתיקים כגון אלה…).

בנוסף, הגשת תביעת נזיקין מעין זו מתרחשת, לרוב, בעקבות פציעה חמורה יחסית המגבילה את הנפגע מבחינת תנועה, תעסוקה ויכולת פיזית, כך שמומלץ לנפגעים להתמקד בשיקום בריאותם ובחזרה לפעילות מלאה ולהחלמה מלאה במקום להתעסק בפלפולים משפטיים ובהגשת טפסים, אישורים ואסמכתאות לעשרות גורמים שונים, בשביל הנ"ל ישנם אנשי מקצוע מיומנים ומומחים שידאגו לכם לדרך צלחה, תרתי משמע, עד לסיום הליכי התביעה.

משרדנו עוסק ביום-יום בטיפול וייצוג נפגעי תאונות מדרכה ותאונות בשטחים ציבוריים, ומשיג תוצאות מוכחות ללקוחותיו. לפרטים נוספים – מוזמנים ליצור עמנו קשר בכל עת ונשמח לבחון את המקרה שלכם ולסייע.