תאונות תלמידים בבית הספר

תאונות של תלמידים בבית הספר נחשבות לכאלו, גם אם התרחשו ממחוץ לשטח מוסד הלימודים ואפילו אם התרחשו בשעות אחר הצהריים, כלומר לאחר שעות הלימודים. הורים רבים אינם מודעים לזכויותיהם במלואן, במקרה שילדם נפגע בתאונה, בדרגות חומרה שונות, מה עליהם לעשות לאחר הפציעה ובכמה כסף מדובר.

מה אומר החוק

על פי החוק, על כל תלמיד הרשום במוסד חינוכי בישראל ולומד בו,להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות. את דמי הביטוח משלם כל תלמיד, באמצעות הוריו, במסגרת תשלומי החובה לבית הספר. ביטוח זה מכסה את התלמיד לעשרים וארבע שעות ביממה. באחריות המוסד החינוכי בו לומד התלמיד לספק להוריו את פוליסת הביטוח כדי שיבינו במדויק מה היא כוללת.

תאונות בבית הספר יכולות להתרחש בכיתה, בחצר, בזמן טיול שנתי וכאמור, גם מחוץ לשעות הלימודים. ילדים הם בעלי פוטנציאל גבוה להיפצע ולכן תאונות אלו הן שכיחות למדי.

מהן זכויות התלמיד

במקרה בו תלמיד נפצע או נפגע ישנם שני אפיקי תביעה שהוריו יכולים לתבוע:

  • חברת הביטוח – מדובר בחברת הביטוח אשר מבטחת את התלמידים בביטוח תאונות אישיות ואשר כל תלמיד משלם עבור הפוליסה הזו. כאמור, הביטוח מכסה כל תלמיד למשל עשרים וארבע שעות ביממה ולמשך כל השנה. בתביעה נגד חברת הביטוח אין חשיבות לאחראי על התאונה, או כיצד התרחשה אלא רק לנזק שנגרם לתלמיד כתוצאה ממנה. הפיצוי המשולם הא בהתאם לחומרת הפציעה, הנזק שנגרם ובטיפול שניתן, למשל ימי אשפוז, טיפולים, הוצאות רפואיות שונות, פיצוי בגין הפסד ימי לימודים ודרגת הנכות שנקבעה.
  • תביעת נזיקין- תביעה זו היא נגד המוסד החינוכי בו למד התלמיד או משרד החינוך עצמו. תביעה זו ניתן להגיש במידה והתאונה נגרמה בגלל ליקוי בטיחותי, למשל מדרגה שבורה, נפילה מכסא רעוע, בור וכדומה, או כתוצאה מרשלנות של הצוות החינוכי, למשל היעדרות מורה מהחצר בזמן ההפסקה. כאמור, תביעה נזיקית יכולה להיות נגד בית הספר עצמו, נגד משרד החינוך ואפילו נגד הרשות המקומית בה מצוי בית הספר.

תאונות תלמידים בבית ספר

כיצד יש לפעול

בשני מסלולי התביעה, ביטוחית ונזיקין, יש לצרף את כל המסמכים הרפואיים הקשורים לתאונה וכן חוות דעת רפואית הקושרת האת התאונה לפגיעה וקובעת את הנכות שנגרמה, אם נגרמה.

בתביעת הביטוח הפיצוי הכספי ניתן בגין הנזק שנגרם לתלמיד, ללא כל קשר לשאלת "מי האחראי". כלומר, הפיצוי ניתן בגין הפגיעה בלבד.

בתביעת נזיקין נגד המוסד החינוכי, על התובע להוכיח את אחריות המוסד החינוכי לתאונה. תביעה כזו מתייחסת, בנוסף לאספקט של הפגיעה הפיזית, נזקים נוספים כמו פיצוי בגין הוצאות רפואיות, פיצוי בגין כאב וסבל שנגרם לתלמיד ולמשפחתו ואפילו הפסד כושר השתכרות עתידי של התלמיד בשל פגיעתו. בתביעת נזיקין הפיצוי ניתן פחות בגין הנכות ויותר בגין ההשלכות התפקודיות בהווה ובעתיד שיש לנכות זו על התלמיד שנפגע.

שיעור הפיצויים בשתי התביעות הוא שונה. הפיצוי המקסימלי הניתן בתביעה נגד חברת הביטוח ובמקרים בהם הנזק שנגרם הנו נכות לצמיתות עומד על כשלוש מאות אלף ₪ למאה אחוזי נכות, ובתלות בסוג ומרכיבי הפוליסה.

שיעור הפיצויים בתביעה נזיקית אינו מוגבל ומשתנה בהתאם לנזק שנגרם לתלמיד ומרכיבים נוספים כמו עוגמת נפש, הוצאות בגין טיפולים, הפסדי השתכרות לעתיד ועוד. כל זאת, רק לאחר שהוכחה אחריות המוסד החינוכי לתאונה ברמה מסוימת.

הליכי התביעה, הן במסלול הביטוחי והן במסלול הנזיקי מצריכים יעוץ מגורם מומחה. יכול להיות שהייעוץ שתקבלו יהיה לתבוע רק במסלול אחר, אולם חשוב לדעת כי ניתן לממש את שתי התביעות במקביל.

מאחר ומדובר בהליכים מורכבים, חשיבות הייעוץ המקדים היא רבה, במיוחד במקרים בהם קשה להוכיח מי נושא באחריות על התאונה. ישנם מקרים בהם בית המשפט בוחן את השאלה אם היה ניתן למנוע את הנזק שנגרם לתלמיד לו נעשה שימוש באמצעים סבירים, או שמא המדובר הוא באירוע בלתי צפוי שאפילו עם השגחה קפדנית הוא היה בלתי נמנע. במקרים כאלו אין מקום לתבוע את המסד החינוכי אלא רק את חברת הביטוח.

כך או אחרת, מומלץ לבחון כל מקרה לגופו והגורם הטוב ביותר לעשות זאת הוא עורך דין הבקיא ומומחה בתביעות מסוג זה. איתו תוכלו לקבל הערכה בדבר היתכנות התביעה, האם יש מקום להגיש שתי תביעות ומה סכויי ההצלחה שלהן.

כמו כן תקבלו הדרכה והכוונה בדבר המסמכים, חוות דעת רפואיות והראיות אותן יהיה עליכם לאסוף ולהגיש יחד עם כתב התביעה.

מה עוד צריך לדעת

קיימות מספר תאונות הנחשבות לאירועים חריגים שבגינם לא ניתן לתבוע את חברת הביטוח. בין אירועים אלו נמצאות תאונות דרכים, גם אם התרחשו במהלך יום לימודים או טיול בית ספרי. במקרים כאלו מופעל ביטוח הרכב המעורב בתאונה ולא פוליסת ביטוח תאונות אישיות של התלמיד.

מקרים חריגים נוספים הם פגיעת תלמיד בעקבות פעולת איבה או טרור, מלחמה או רשלנות רפואית. במקרים של רשלנות רפאית שחווה התלמיד, הגורם המפצה הוא המוסד לביטוח לאומי.

משרד עורכי דין דוד אנג'ל הוא משרד בעל נסיון, וותק ומוניטין בתחום הנזיקין. אם קרה שחלילה ילדכם נפגע או נפצע במהלך יום לימודים או אחריו, חשוב שתקבלו יעוץ מקצועי מגורם מומחה. אנו מזמינים אתכם לפגישת יעוץ ללא כל התחיבות, על מנת ללמוד את פרטי המקרה לסייע לכם לגבש תביעה, או תביעות, בהליך יעיל ומסודר עד להשגת המטרה.