תאונת עבודה ונכות מעבודה

כאשר עובדים כל כך הרבה שנים ובמשך כל כך הרבה שעות ביום, אין פלא שתאונות עבודה, וכתוצאה מכך, נכויות ופציעות הנגרמות במהלך העבודה, הן שכיחות ונפוצות ביותר. על פי הערכות משרד התמ"ת, נפגעים בישראל מדי שנה כ-60,000 עובדים בתאונות עבודה שהן כ-164 תאונות ליום (!). עובדים רבים מחמיצים ימי עבודה, מאבדים את יכולתם להמשיך לעבוד בתפקידם הנוכחי ולעיתים אף סובלים מאובדן כושר עבודה לצמיתות.

חוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כתאונה אשר ארעה לאדם תוך כדי עבודתו אצל מעסיק או מטעמו. תאונת עובדה כוללת את כל הפעילות הרחבה הקשורה בעבודה, החל בנסיעה למקום העבודה, דרך שעות העבודה עצמן וכלה בדרכו של העובד לביתו. תאונה תוכר כתאונת עבודה על פי חוק כאשר ישנו קשר סיבתי בין הנזק (כן, גם נזק נפשי) שנגרם לבין תאונה, וכן קשר ברור בין התאונה לעבודה.

רבים נוטים לחשוב שהדרך לקבלת קצבת נכות או תשלומי פיצויים מהביטוח הלאומי עקב תאונת עבודה היא באמצעות הגשת תביעה ותו לא, ונוכחים לדעת שמדובר על דרך מסובכת ומורכבת בהרבה, בעיקר מבחינת "טופסולוגיה" ובירוקרטיה, עד שמגיעים לכלל קבלת הקצבה, הגמלה או תשלומי הפיצויים. פעמים רבות צריכה לעבור הבקשה דרך חוות דעת רפואיות חיצוניות של מומחה רפואי, דיונים משפטיים בבתי הדין לעבודה ועוד.

תאונת עבודה, נכות מעבודה

מהן הזכויות המגיעות לנפגע עבודה על פי חוק?

במידה והעובד אשר נפגע פנה לקופת החולים או לבית החולים, ושם קבע רופא תעסוקתי כי עליו לקבל מנוחה מעבודתו לתקופה של עד 12 ימים, יהיה זכאי העובד לפיצויים בשלושת הימים הראשונים בשיעור של 75% משכרו שישולמו ע"י המעביד. בשאר הימים יקבל העובד את שכרו, בשיעור של 75% מהמוסד לביטוח לאומי. במידה וקבע הרופא התעסוקתי כי העובד זקוק למנוחה הגדולה מ-12 ימים, ישלם המעסיק את שכרו (בשיעור של 75%) בתשעת הימים הראשונים ומהיום העשירי ועד היום ה-19, ישולם שכרו בתעריף זהה על ידי הביטוח הלאומי. דמי הפגיעה אשר ישולמו על ידי הביטוח הלאומי, לא יעלו על סכום מקסימאלי של 25,597 ₪. ישנם עובדים מסוימים אשר מועסקים תחת הסכמים קיבוציים, ופעמים רבות משלים המעסיק את יתרת שכרם באופן מלא.

במידה ונפגע העובד בתאונה אשר הותירה נכות בגופו, יחל הליך בעניינו בוועדות המוסד לביטוח לאומי בו יקבעו לו אחוזי נכות בגין הפציעה. קצבת הנכות תשולם לו לאחר מכן, בהתאם לאחוזים אשר נקבעו לו, כאשר לעיתים משולם לעובד מענק חד פעמי ללא קצבה. אדם אשר מבוטח בביטוח מנהלים או תוכנית פנסיונית יהיה זכאי פעמים רבות לכסף נוסף מהביטוח (גם בתאונות אשר בגינן אבד כושר עבודתו באופן זמני).

באשר להוצאות הרפואיות, במסגרת החוק לביטוח בריאות ממלכתי, יקבל הנפגע טיפול רפואי, כולל תקופת החלמה, התאוששות ושיקום, משירותי הבריאות במדינה, וזאת בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.

 במידה והעובד אינו יכול להגיע לקבלת הטיפול בשירותי הבריאות, בשל בהילות המקרה והצורך בעזרה ראשונה דחופה, יהיה הוא זכאי להחזרים בגין הטיפולים מאת הביטוח הלאומי (זאת בהנחה שהביטוח הלאומי יכיר בצורך לעזרה הראשונית הבהולה).

מה עושים כאשר נתקלים בסירוב להכיר בתאונת עבודה?

 

כפי שאמרנו בתחילת מאמר זה, הדרך לקבלת הפיצויים והזכויות המגיעות לנפגעי תאונות עבודה היא דרך ארוכה ומלאת מהמורות. פעמים רבות חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי מערימות קשיים על התובע ואף שולחות חוקרים פרטיים אחריו על מנת לוודא כי הוא, אכן, מוגבל בתנועה ובפעילות פיזית, כפי שהצהיר בתביעה, והדבר חוקי לחלוטין!! במידה והביטוח הלאומי אינו מכיר בתאונה כתאונת עבודה או שהוא אינו מכיר בתשלומים אשר מגיעים לעובד, לרבות החזרים בגין טיפולים, אחוזי נכות, קשר סיבתי בין התאונה לעבודה ועוד, רשאי העובד להגיש תביעה בנושא לבית הדין האזורי לעבודה. פעמים רבות עוסק בית הדין לעבודה בפירוש התאונה ולא אחת משנים השופטים את החלטתם של וועדות המוסד לביטוח לאומי. בתי הדין לעבודה נוטים לתמוך בתביעתם של עובדים, שכן שופטים מכירים בעובדים כחולייה החלשה במערכת היחסים של עובד ומעביד. במידה וגם בית הדין האזורי דחה את טענותיו של הנפגע, רשאי הנפגע לערער לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים.

בכל מקרה של הגשת תביעה על תאונת עבודה למוסד לביטוח לאומי או לחברת הביטוח, רצוי ומומלץ להיעזר בשירותיהם של עורכי דין מקצועיים המתמחים בתחום זה של תביעות גוף ונזיקין והמכירים את נבכי הפרוצדורות הנדרשות לקבלת מלוא הזכויות והפיצויים לנפגעי תאונות עבודה.

חשוב לציין כי פעמים רבות לא מדובר על תאונת עבודה המתרחשת בבת אחת וללא אזהרה מוקדמת ולא תמיד נגרמת נכות עבודה ביום אחד, פעמים לא מעטות מדובר על מה שמכונה "מחלת מקצוע" והיא תהליך המתרחש לאורך שנים ארוכות בשל עבודה מאומצת, פיזית או נפשית, הגורמת למיקרו טראומה פיזית, כמו דלקות פרקים אצל סבלים או לקויות ראיה אצל אלו שעובדים שעות ארוכות מול מסכי מחשב, למשל ובמקרים מאין אלו, קשה יותר להוכיח נסיבתיות והביטוח הלאומי מערים קשיים רבים יותר, המחייבים הגשת תביעה לבית הדין לעבודה, ואת זאת קשה מאוד, ובלתי אפשרי למעשה, לעשות ללא ליווי עורך דין מקצועי, מיומן ומתמחה בתחום זה.

הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת – לייעוץ, בירור סיכוי תביעה, הערכת נכותכם וכל נושא שקשור בתאונות עבודה ובנכות מעבודה. נשמח לסייע!