תביעה בגין נשיכת כלב

נשיכת כלב היא חוויה לא נעימה, כואבת ומצלקת, תרתי משמע. חשוב להבין כי בכל מצב של נשיכת כלב האחריות היא על הבעלים בלבד, שחייב לפצות את הננשך.

כיצד ניתן להגיש את התביעה ובגין אילו נזקים ממש חובה לתבוע?

כלב נובח אינו נושך?

בפקודת הנזיקין מצוי סעיף חוק שמסדיר את שאלת האחריות בעקבות נשיכת כלב. סעיף 41 א' לפקודת הנזיקין קובע כי חייב בעליו של הכלב לפצות את הניזוק. משמעות הדבר היא כי "אין הנחות". ברגע שכלב נשך אדם, חייב בעליו לפצות את הנפגע. מטרת סעיף זה היא להטיל אחריות מרובה על בעלי הכלבים ובצורך בהפנמת גודל האחריות הזו.

התביעה בגין נשיכת כלב היא תביעה אזרחית, אולם בעל הכלב הנושך יכול למצוא עצמו עומד גם לדין פלילי. זאת מסיבה של עבירת התרשלות בהחזקת בעל חיים. ברוב המקרים העונש הוא קנס כספי אולם אם נגרם לננשך נזק גופני חמור, בעל הכלב עלול למצוא עצמו אסור בבית הסוהר.

ומה עם בעל הכלב?

המחוקק המחמיר ניסה בכל זאת ליצור גם כמה הגנות על בעלי הכלבים. במקרים מסוימים יכול בעל הכלב הנשך ליהנות מהגנה בפני תביעה, למשל:

  • הנזק לתובע נגרם לאחר שהתגרה בכלב
  • התובע תקף את בעל הכלב או בני משפחתו
  • התובע הסיג גבול במקרקעין של עלי הכלב.

מטרת סעף הגנות זה (41 א') היא למנוע מצבים בלתי הגיוניים, בהם הכלב נושך אך ורק מתוך הגנה עצמית, למשל מצב בו הננשך התעלל קודם לכן בכלב או גנב הפורץ לביתו של בעל הכלב. במקרה כזה לא יוכל הגנב לתבוע את בעל הכלב שלביתו פרץ, גם אם ננשך על ידי הכלב.

תהליך התביעה

כשאדם ננשך עליו לגשת למשטרה ולהגיש תלונה. מחובתה של המשטרה לבדוק את המקרה. היה והגישה המשטרה כתב אישום ובעל הכלב הורשע, יוכל התובע להשתמש בהרשעה זו בעת הגשת התביעה האזרחית שלו לקבלת פיצויים (לעיתים גם אישור על הגשת תלונה בלבד יכול לעזור). נשיכת כלב תביעה - אנג'ל ושות' משרד עו"ד נזיקין

יצוין כי את התביעה ניתן להגיש לא רק נגד בעל הכלב אלא גם מי שמחזיק בו כדרך קבע. למשל, אם בעל הכלב נסע לזמן ממושך והותיר את הכלב בפנסיון לכלבים, יהיה בעל הפנסיון אחראי לכלב ונתון לתביעה, גם אם אינו הבעלים בכלל.

בנוסף להגשת תלונה במשטרה יש לפנות מיידית למשרד הבריאות. פנייה למשרד זה מחייבת אותו לקחת את הכלב הנושך להסדר לצורך בדיקה באם הכלב חולה בכלבת או מחלות אחרו מסכנות חיי אדם.

עוד חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי ולדווח לרופא המטפל את סיבת הפגיעה, כלומר, נשיכה. מסמכים אלו וחוות הדעת של הרופא ישמשו אתכם בהמשך, עם הגשת התביעה. במקרים בהם גרמה הנשיכה לנזקים חמורים, כמו צלקות גדולות או חרדות מפני כלבים, חשוב לפנות לרופא מומחה בתחום הרלוונטי ולקבל ממנו חוות דעת רפואית, על פיה ייקבעו אחוזי הנכות שנגרמה כתוצאה מהנשיכה.

את התביעה ניתן להגיש בבית המשפט לתביעות קטנות או בית משפט השלום. חשוב להבין כ בתביעות קטנות מוגבל סכום התביעה לכ- 31 אלף ₪, בעוד שבבית משפט השלום יכול סכום התביעה להגיע אפילו ליותר ממיליון ש"ח. כמו כן, בבית משפט לתביעות קטנות לא ניתן להיות מיצגים על ידי עורך דין.

סכום התביעה נקבע ישירות על פי חומרת הפציעה וגם השלכותיה, למשל, נכות, או חרדה לצאת מהבית בשל הטראומה שנגרמה. כשיש טענה לנזקים גופנים חובה לצרף לכתב התביעה גם חוות דעת רפואית התומכת בטענות. אם התביעה מוגשת לבית משפט לתביעות קטנות והנשיכה לא היתה משמעותית, אין חובת הגשה של חוות דעת רפואית וניתן להסתפק במסמכים רפואיים.

סכום התביעה בבית המשפט נגזר מהשלכות הנשיכה, של כאב וסבל, הוצאות טיפולים רפואיים, הוצאות נסיעה קבלת הטיפולים, הפסדי שכר בעבודה וכדומה.

מומלץ, טרם הגשת התביעה, להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום נזקי הגוף על מנת לקבל יעוץ פרטני ומקיף. משרדנו עוסק דרך קבע בייצוג נפגעים בתביעות בגין נשיכות כלבים. נשמח לסייע לכם במקצועיות ואדיבות.