תביעות נזיקין נגד המעביד

אנג'ל ושות' – מומחים בתביעות נזיקין נגד מעבידים:

נפגע בתאונת עבודה מוכר ככזה מתוך הידיעה שאינו יכול להמשיך לעבוד למול אותה תאונה בין אם באופן זמני ובן אם מאופן קבוע. נפגעי עבודה רבים שמוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי ופוצו על ידו מגישים לא פעם גם תביעת נזיקין מול המעביד שלהם.

תביעת המעסיק אודות תאונת העבודה נעשית למול פוליסת הביטוח חבות של המעסיק (פוליסה המכסה נזקים לצד שלישי. במקרה זה – העובד). למול התביעה מול המוסד לביטוח לאומי בה אין משמעות לאשם בתאונת העבודה היכולת לקבלת פיצוי מהמעביד תלויה ועומדת ביכולת להוכיח אשמה של המעביד או חלקה. לא פעם, המעבידים משתפים פעולה עם העובד ומודים באופן מלא או חלקי לגבי סיבת התאונה. מקרים אחרים מגלים מועסקים רבים התנהלות של מעביד המנסה לנקות עצמו מאחריות התאונה ואף בוחר לא לשתף פעולה. כאן ניתנת הזכות לעובד לבסס טענותיו מול המעביד בצינורות החוק המקובלים.

תביעת נזיקין נגד המעביד

תביעת נזיקין נגד המעביד

 

במקרים שונים של תאונות עבודה בחינת המקרה מראה שגם לעובד וגם למעסיק קיימת אחריות למקרה. במקרה בהם נידון המקרה בבית המשפט קובע הוא את גובה הפיצוי ואת חלוקת האחריות באחוזים בין העובד לבין המעסיק. האחוז היחסי באחריות של המעסיק הינו זה שקובע את אחוז תשלום הפיצויים שעליו להעביר לעבוד במסגרת תביעת הנזיקין.

על פניו זכויותיו לפיצוי של העובד הנפגע מהמעביד נחשבות לרוב כקטנות וזאת למול העובדה שלכאורה המוסד לביטוח לאומי והמעביד מתחלקים בנטל הפיצוי עבור המעביד. במסגרת דיני הנזיקין הרצון הוא כמובן להשיב את העובד הנפגע למצבו הכלכלי כפי שהיה קודם התאונה. במקרה בו בנוסף לפיצוי מהמוסד לביטוח הלאומי יקבל המעביד גם סכום נוסף במסגרת דיני הנזיקין מול המעביד ייווצר מצב שנפגעי עבודה רבים ייווכחו לדעת שתאונת העבודה הביאה אותם למצב כלכלי טוב בהרבה טרם פציעתם. דבר העלול להביא לתקדים מסוכן שבו עובדים רבים יחפשו להיפצע בכוונה תחילה. ועל מנת למנוע מצב אבסורדי שכזה מתבצע הליך של קיזוז.

קו פרשת המים בכל הנוגע להכרת דרגת הנכות של עובד שנפגע פגיעת עבודה מול המוסד לביטוח לאומי היא דרגת הנכות מעל ל-20%. דרגה זו ומעלה מכך מזכה בקצבה (תשלום קבוע ורציף בכל פרק זמן). לא פעם עורכי דין המייצגים עובדים מעדיפים שתקבע דרגת נכות מתחת ל-20% במסגרת המוסד לביטוח לאומי. דרגת נכות מתחת ל-20% מזכה אך ורק במענק (פיצוי חד פעמי) כשהרצון הוא מצד עורכי הדין הוא להגדיל את אחוזי הנכות בתביעת הנזיקין עצמה ובכך להגדיל שם את היכולת לזכות בפיצויים נוספים ואז לשוב ולטעון מול המוסד לביטוח לאומי להעלאת אחוזי הנכות מעל 20% עבור קבלת מענק מתמשך.

בעת דיון בבית משפט כנגד המעסיק אשר קובע הוא את גודל הפיצוי יש ויכולה להתרחש "בליעה". מצב זה קורה בעת שסך התגמולים מהביטוח הלאומי מגיעים לשווי הנזיקין ואף עוקפים אותם. במקרים אלו חברת הביטוח של המעסיק אינה צריכה בעצם לשלם תגמולים לנפגע וזאת למול כך שהמוסד לביטוח לאומי כבר משלם את מלוא הסכום תביעת הנזיקין ואולי אף יותר מכך. לא פעם, בהנחה שתיווצר אותו תהליך של בליעה מייעצים עורכי דין רבים לוותר על הסחבת והמאמצים בתביעת נזיקין כנגד המעסיק במיוחד אם יהיה מדובר בהפרש זעום שהמעסיק יהיה חייב לשלם.

את הכדאיות בתביעת נזיקין יש לבחון עוד בטרם תחילת התהליך מול המוסד לביטוח לאומי. בכל מקרה, באם הוחלט כן להגיש תביעת נזיקין כנגד המעסיק, לעיתים כדאי להמתין להכרת המוסד לביטוח לאומי שהתאונה שקרתה תחשב כתאונת עבודה.

אופן ההגשה הראשוני בעבור תאונת עבודה למוסד לביטוח לאומי הינו קריטי וחשוב. מדובר על הגרסה הראשונה והמפורטת של העובד אודות מה התרחש בתאונה ויש למלאו באופן מוקפד, מובן ומלא אשר מסביר לפרטי פרטים את הסיבה לתאונה והאחראים לה. גרסה ראשונה תחשב לאמינה יותר וכל שינוי של הגרסה אחריה ייראה כלא אמין וייפגע בסיכוייו של העובד במסגרת תביעת הנזיקין. חשוב כמובן להעניק למקרה פרספקטיבה אובייקטיבית ולהשתמש בכלים המקצועיים העומדים לרשותו של העובד על מנת לנסח כל פעולה מול הגופים הקיימים בצורה המשפטית הטובה ביותר. לא פעם התנהלות עצמאית ו\או על ידי גופים שלא מכירים מקרוב את אופן בפעילות יש ויכולים לחבל בזכויותיו ותביעות של העובד שנפגע.

מעוניינים לבחון הגשת תביעה כנגד המעביד שלכם? פנו אלינו ונבחן את המקרה שלכם, כולל הערכה מעשית לגבי סיכוי הזכייה והערכת שווי התיק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *