זכויות חולי סרטן במוסד לביטוח הלאומי

בצער רב לא פעם מגיעים אנשים רבים למצב בו הם יזדקקו לעזרה ושירותים רבים עקב מחלה שפרצה. עבור חולי הסרטן בישראל ואלו המחלימים ממנה יש האפשרות לקבל שירותים והקלות דרך פנייה למוסד לביטוח לאומי.

התמודדות של חולים עם מחלת הסרטן ואף עם תהליך ההחלמה הינה התמודדות קשה עד מאוד הן במובן הפיזי והן ברמה הנפשית. בתוך תהליך זה, שבו המטופלים עסוקים בהחלמתם, אין הם ובני משפחתם מודעים לכלל הזכויות הרפואיות והסוציאליות המגיעות להם ממסגרות שונות ובפרט מהמוסד לביטוח לאומי.

עבור רבים שמחלת הסרטן התגלתה אצלם ניצבים הם מול מציאות חדשה הכוללת מערך ארוך ומייגע של בדיקות וטיפולים אשר מביאים לשינוי מה היא של השגרה אליה הם רגילים. לזאת יש להוסיף את השינויים והמגבלות הפיזיות עימם יצטרכו להתמודד.

קביעת אחוזי נכות

עבור חולי הסרטן עד גיל 67 (גיל יציאה לפנסיה) ניתנת הזכות בפנייה למוסד לביטוח לאומי וזאת בעבור קביעת אחוזי נכות לאור מחלת הסרטן. עבור חולים שממשיכים לעבוד הפנייה למוסד לביטוח לאומי תעשה על מנת לקבוע עבורו אחוזי נכות וזאת לצורך פטור ממס. חולים שאינם עובדים, פנייתם למוסד לביטוח הלאומי תעשה על מנת לבדוק זכאותם בקבלת אחוזי נכות וזאת עבור הזכאות לקצבת נכות. את קצבת הנכות יכולים אף חולים שעובדים לקבל וזאת בזכות חוק לרון (חוק נכות משופר למקבלי קצבת נכות).

זכויות חולי סרטן בביטוח לאומי

חוק לרון הוקם על ידי ועדת לרון אשר בחנה שילוב של אנשים חולים ואלו עם מוגבלויות בשוק העבודה. בקיץ 2009 נכנס החוק לתוקפו ובו שופרו בקצבת הנכות עבור אלו שיוצאים עדיין לעבוד הן בשל מחלתם או מוגבלותם. ההיבט החשוב בחוק זה שהסכום שיקבל החולה שממשיך בעבודתו יהיה כמובן גבוה יותר מסכום קצבת הנכות לבד. ככל שהחולה מרוויח יותר בעבודתו כך כלל הכנסותיו יגדלו, כשבנוסף ממשיך הוא ליהנות משאר ההטבות הנלוות הנוגעות לקצבת הנכות כמו שמקבלים חולים שלא עובדים.

חובת התייצבות מול הוועדה הרפואית

עבור חולי סרטן רבים אשר פנו למוסד לביטוח הלאומי בבקשה ורצו לממש זכויותיהם נאלצו להגיע ולהתייצב למול חברי הוועדה הרפואית במוסד. אז נדרשו להציג בפניהם מסמכים רפואיים המעידים על מצבם הרפואי וזאת מאז פרצה אצלם מחלת הסרטן. בזכות פנייה של האגודה למלחמה בסרטן למוסד לביטוח לאומי הוחלט בהמשך להקל על החולים ואין עוד חובת התייצבות מול הוועדה הרפואית. בזכות טופס רפואי שהופק על ידי האגודה למלחמה בסרטן על הרופא המטפל למלא טופס זה אשר יצטרף לכלל הטפסים הנשלחים למוסד לביטוח לאומי בעת פנייה בעבור קביעת אחוזי נכות.

חשוב לציין שאי התייצבותו של חולה הסרטן למול הוועידה הרפואית במוסד לביטוח לאומי אינה פוגעת כמובן בסיכוייו לזכות באחוזי הנכות. להפך, הסרת עול ההגעה עבור החולים מסייעת ומזרזת התהליכים במוסד לביטוח לאומי וכמובן מקלה על חולים רבים שהגעתם למול הוועדה קשה מטעמים רפואיים ואף קושי ברמה הנפשית.

בקשה לשירותים מיוחדים

שירות נוסף שניתן מהמוסד לביטוח לאומי עבור חולי הסרטן הוא הבקשה לשירותים מיוחדים. חולי סרטן שלמול תופעות הלוואי מהמחלה ומהטיפולים יש וזקוקים לעזרה של אדם צמוד וזאת למול הפעילות והמשימות היומיומיות. במסגרת הבקשה לשירותים מיוחדים מתווספת לחולי הסרטן קצבה נוספת בתוך קצבת הנכות הכללית.

אי לכך, בעת פנייה למוסד לביטוח לאומי יש לדרוש מילוי הטופס עבור בקשה לשירותים מיוחדים כשגם כאן אין שום צורך לבוא ולהופיע מול הוועדה רפואית. את הבקשה לשירותים מיוחדים יכול להגיש חולה שאף בחר להמשיך בעבודתו.

את האישור לבקשה לשירותים מיוחדים מקבלים 31 יום לאחר הפנייה וזאת למול כך שקביעת קצבת הנכות ניתנת חודשיים אחר כך ובעצם כ-91 ימים לאחר הבקשה.

 

עבור חולי סרטן מעל גיל 67 הנמצאים בפנסיה זכאותם לעזרה נעשית דרך בדיקת הזכאות לקצבת זקנה. במסגרת זו תינתן להם עזרה מהמוסד לביטוח לאומי בעבור פעילויות יומיומיות דוגמת האכלה, הלבשה, רחצה ועוד.

 

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *