פיברומיאלגיה מתאונת דרכים

הפיברומיאלגיה היא מחלה המביאה לכאבים בחלקים שונים בגופנו ויכולה היא להיווצר, בין היתר, בשל תאונות דרכים. מחלת הפיברומיאלגיה. שכיחה יותר בקרב נשים. מדובר באנשים אשר מתקשים עד מאוד לתפקד ולנהל שגרת חיים ראויה מרגע שהמחלה פורצת.

אלו הסובלים מפיברומיאלגיה עלולים לסבול ביו היתר מכאבי פרקים, סחרחורות, כאבים סביב העיניים, כאבי צוואר, רגישות לאור, עייפות, תחושת דיכאון, תחושת נימול, הפרעות שינה, בעיות ריכוז ועוד. הטיפול כנגד פיברומיאלגיה כולל בין השאר תרופות ייעודיות, עירויים ובשנים האחרונות שימוש מבוקר במריחואנה רפואית.

הקשר של הפיברומיאלגיה לתאונות דרכים

פסיקות עבר בבתי משפט כמו גם מחקרים רבים קבעו שהפיברומיאלגיה יש ויכולה להיגרם בשל תאונות דרכים. אחד המקרים בהם מחלת הפיברומיאלגיה חלה היא בתאונות דרכים בהם הנפגעים חוו את צליפת השוט – Whiplash. מקרים של צליפת שוט קורים בתאונות דרכים בעת שגופו של הנפגע נזרק בפתאומיות ובעוצמה רבה קדימה ונבלם באוושה אחת על ידי חגורת הבטיחות. למול אותה תנועה חדה ופתאומית הצוואר של הנפגע נמתח ברגע אחד קדימה ולאחור מה שמביא בתחילה לכאבי צוואר חזקים.

מחלת הפיברומיאלגיה אינה מופיעה באופן מיידי לאחר תאונת הדרכים. במקרים רבים נפגעי תאונות דרכים סובלים ממנה אף לאחר שנתיים. הפיברומיאלגיה אף קורית למול מצבים נפשיים הן של נפגעי תאונת הדרכים עצמה והן עבור אלו שראו אותה קורית בזמן אמת. קיימים אף מקרים בהם הנפגע באונת דרכים סבל קודם מהפיברומיאלגיה ותאונת הדרכים שחווה אף החמירה אותה.

signs and symptoms of fibromyalgia. Human silhouette with internal organs. Vector illustration

איור – הסימפטומים של הפיברומיאלגיה

ידוע כמובן שכל מקרה של תאונת דרכים נבדק לגופו ובו משתנים רבים. חלק מהבדיקות נוגעות למצבם הרפואי של הנפגעים ובין היתר ישנו מעקב למול מחלת הפיברומיאלגיה שיכולה להתרחש בהמשך. על בסיס אותה מחלה יש ותהה החמרה במצב הרפואי שיכולה להוביל עבור הנפגע לזכאות כספית על בסיס נכות רפואית ותפקודית זמנית או לצמיתות. במקרים שמדובר בנכות לצמיתות עקב הפיברומיאלגיה זכאי הנפגע מחברת הביטוח לפיצויים גבוהים. מעבר לפיצוי מחברת הביטוח יהיה הנפגע זכאי אף לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי גם אם מדובר בתאונת דרכים במסגרת העבודה.

ביטויים פיזיים של הפיברומיאלגיה

הזכרנו קודם את התסמינים והביטויים הגופניים הנוגעים למחלת הפיברומיאלגיה. ביטויים אלה מוגדרים במסגרת החוק בצורה מדויקת יותר זאת על מנת שיוכלו להגדיר במדויק מי הוא הסובל מפיברומיאלגיה ומה גובה הפיצויים אותם יוכל לקבל.

ההגדרה הרחבה למחלת הפיברומיאלגיה מדברת על כאבים מופשטים וכרוניים. על מנת להגדיר כאבים אלו כחלק ממחלת הפיברומיאלגיה עליהם להיות מורגשים בכל הגוף – הן בפלג גוף עליון והן בפלג גוף תחתון, הן מימין והן משמאל. כמו כן, אמורים הם להימשך לתקופה של לפחות שלושה חודשים.

ביטוי נוסף של הפיברומיאלגיה הינו רגישות יתרה ללחץ ב-18 נקודות מסוימות בגופנו. מחקר רפואי בארצות הברית קבע שרגישות ב-11 נקודות מתוך ה-18 הן מספיקות על מנת להגדיר כאבים אלו במסגרת של מחלת הפיברומיאלגיה. מקרים רבים בהם נפגע תאונות דרכים אינו עונה על 11 נקודות רגישות גם הוא יש ויוכל להיות מוגדר כחולה פיברומיאלגיה.

למול הכאבים הרבים מהם סובלים חולי הפיברומיאלגיה קיימים אף מספר רחב של סימפטומים. חלק מהסימפטומים מופיעים ברמות חומרה שונות ולפרקי זמן שונים. אחד מאותם הסימפטומים הבולטים הוא עייפות כרונית קשה הכוללת גם שינה לא אפקטיבית ואינה מספקת. לאלו מתווספים לרוב בעיות קוגניטיביות של ריכוז וזיכרון, תסמונת המעי הרגיז, כאבים במפרקים שבין הלסתות, נוקשות בוקר החולפת רק לאחר מקלחת חמה, ירידה בחשק המיני, דלקות בשתן ועוד.

מחקרים שעסקו במחלת הפיברומיאלגיה הגיעו למסקנה שבכל קבוצת מדגם ישנם 2% עד 4% הסובלים מהמחלה וזאת ללא קשר להשפעות חיצוניות כמו מצב כלכלי חברתי, מוצא אתני, תרבותיות ועוד. המאפיין שכן בולט הוא מינם של הנפגעים, כש-95% מהלוקים בפיברומיאלגיה הן נשים.

מחקרים אף הצביעו על נטייה משפחתית בסיכון לחלות בפיברומיאלגיה וזאת על בסיס סממנים גנטיים המעניקים לתורשה פרמטר בולט וחשוב לסיכוי לחלות בפיברומיאלגיה. מחקרים שנערכים כיום מנסים כעת לבודד את אותם גנים ה"תורמים" להתפרצות הפיברומיאלגיה.

כפי שכבר ציינו קודם יש והמחלה תתפתח מבלי שתהה לנו היכולת להצביע על גורם אחד ברור ומרכזי. הדבר מקבל משתנה תוקף במקרים בהם הלוקה במחלה לא חווה תאונת דרכים. הביטוי לחוסר היכולת להצביע על גורם בולט מקבל ביטוי במחלוקות הקיימות בין הרופאים העוסקים בתחום הטרמטולוגיה מהו הגורם הבולט המביא למחלה. תיאוריות אחרות גורסות שהגורמים הבולטים למחלה נוגעים לחסכים הורמונאליים מה שמביא לפריצת המחלה אצל אלו החווים את תופעת גיל המעבר. הסבר נוסף להתפרצות המחלה נוגע לתחום הפסיכולוגי ומקור כל הסימפטומים הפיזיים אותם חווים החולים קשור קשר ישיר לתחום הנפשי.

פיברומיאלגיה מזכה, במקרים רבים, בפיצויים לנפגע, הן ברמת ביטוח לאומי והן כפיצוי בגין כלל נזקי תאונת הדרכים המשוערכים לפי אחוזי הנכות.

לפרטים, שאלות, יעוץ – פנו אלינו ונשמח לסייע.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *