שכר טרחת עורך דין בתביעות נזיקין

את התשובה לשאלה "האם כדאי לי להיעזר בעורך דין מקצועי בתביעת נזיקין" כבר יודעים רבים. סיוע משפטי מקצועי רק מגדיל את הסיכויים לזכות בתביעות, גם כאלו שהמורכבות שלהן היא רבה, במיוחד במקרים בהם חובת ההוכחה חלה על התובע.

יחד עם ההבנה שסיוע מקצועי הוא מחויב המציאות, נותרת השאלה, מהו שכר טרחת עורך דין בתביעות נזיקין.

כמה זה עולה לי ?

ברוב המקרים נקבע שכר טרחת עורך דין על פי מספר פרמטרים שמשפיעים על העלויות, למשל מורכבות התביעה, מספר הישיבות שהתקיימו בבית המשפט, הכנת תיק התביעה ואפילו סכום הפיצויים אותם דורש הנתבע. כמו כן, נקבע התעריף על פי אופי התביעה והנתבע עצמו, למשל המוסד לביטוח לאומי, מוסד רפואי (מקרים של רשלנות רפואית), נפגעי תאונות דרכים וכיוצ"ב.

יחד עם זאת, ולמרות שזהו נושא המסוכם ונקבע בין עורך הדין לבין הלקוח, שכר טרחת עו"ד נזיקין כפוף גם להחלטות המחוקק, להתערב בחופש החוזה בין שני הצדדים, עו"ד ולקוח.

לפי חוק לשכת עורכי הדין, המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תקבע, באישור שר המשפטים, את התעריף המינימלי לשכר טרחת עורך דין. תעריף זה נחשב כהמלצה בלבד ואינו מחייב את עורכי הדין לעשות בו שימוש.

אולם, בכל הנוגע לתביעות נזיקין, מסמיך החוק את שר המשפטים לקבוע סוגים מסוימים של שירותים, הם ייקבע תעריף מקסימלי לשכר טרחה.

ברגע בו נקבע תעריף מקסימום לשירות מסוים, עורך הדין לא יוכל לגבות עבורו דמי טרחה גבוהים יותר, אלא אם כן קיבל אישור מיוחד על ידי הלשכה.

על מי חלים כללים אלה ?

שכר טרחה לעורך דין נזיקין

שכ"ט עו"ד בתביעות נזיקין

 

כאמור, בענף הנזיקין ובכל הנוגע לתביעות נזיקין, ישנו תעריף מינימלי מומלץ עבור כל סוגי תביעות הנזיקין. היוצא מן הכלל בתחום זה הוא תביעות פלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים), שם קבוע בחוק הפיצויים הסדר שונה.

התעריף המינימלי המומלץ בתביעות נזיקין המתקיימות, הן בבית משפוט השלום והן בבתי המשפט המחוזיים, נקבע ביחס לסכום התביעה יחס זה הוא הפוך, כלומר, ככל שסכום התביעה יהיה גבוה יותר, אחוזי שכר טרחת עורך דין יהיו נמוכים יותר.

כמו כן, בבית משפט העליון קיים תעריף מומלץ לישיבות בתיק: לאחר שתי ישיבות ראשונות בתיק ההמלצה היא לקבוע שכ"ט של חמישים אחוזים מהתעריף שנגבה בערכאה הראשונה ולא פחות מסכום מינימום המתפרסם מעת לעת. כאמור, זהו תעריף שהוא בגדר המלצה בלבד ואינו מחייב את חברי הלשכה לעשות בו שימוש.

שכר טרחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי – תעריף אחר

לעומת בית המשפט העליון, בבתי המשפט האחרים, המפתח לקביעת שכר טרחת עורך דין הוא שונה.

במקרים של תביעה מול המוסד לביטוח לאומי נקבע שכר הטרחה, ברובם של המקרים, לפי קריטריונים מסוימים –

  • אם התביעה הסתיימה בפסק דין יהיה סכום שכר טרחת עורך דין נזיקין בגובה 20 אחוזים מהסכום שנפסק.
  • אם התביעה הסתיימה בפשרה יהיה שכר טרחת עורך דין בגובה 17.5 אחוזים
  • אם התיק נסגר מבלי שהתקיימו ישיבות בעניינו יהיה שכר טרחת עורך דין 15 אחוזים.

יצוין כי תעריפים אלו מקובלים בכל סוגי תביעות הנזיקין, כולל בתביעות רשלנות רפואית, אולם לעיתים השכ"ט משתנה עקב נסיבות ספציפיות של התיק.

 

כאמור, יש יוצא מן הכלל אחד והוא תביעות פלת"ד. לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, קיים הסדר שונה בכל הנוגע לשכר טרחה. למעשה, חוק הפיצויים מחייב את לשכת עורכי הדין לקבוע תעריף מקסימלי עבור הטיפול בתביעה, זאת בתנאי ששכר הטרחה שנקבע לא יעלה על שמונה אחוזים מהסכום שהוסכם לשלם לתובע, הנפגע. במידה והיו גם הליכים משפטיים, יהיה שכר טרחת עורך דין שלושה עשר אחוזים מהסכום שנפסק לתובע ולא יותר מכך.

  • במידה והתיק הסתיים בפשרה בבית המשפט, לא יהיה שכר טרחת עורך דין נזיקין יותר מאחד עשר אחוזים מהסכום שסוכם לשלם לתובע.

לפי החוק, אם לקוח שילם שכר טרחה שהוא גבוה יותר מהתעריף המקסימלי שנקבע, הוא זכאי לקבל את הסכום העודף בחזרה.

  • שכר טרחת עורך דין עבור טיפול בתביעה על פי חוק ואשר הסיים ללא הגשת תביעה לבית המשפט, לא יהיה יותר משמונה אחוזים מהסכום שסוכם לשלם לתובע.

 

משרדנו מעמיד לרשותכם את מיטב עורכי הדין בתחום הנזיקין, בעלי נסיון מקצועי רב והבנה מקיפה ורחבה בכל ענפי הנזיקין. למשרד מוניטין רב שנבנה בזכות שנות פעילותו הרבות, הנסיון שנצבר ומספר ההצלחות הגבוה בתיקי נזיקין. לכל שאלה – צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם.

 

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *