איך משיגים פטור ממס לנכים מול המוסד לביטוח לאומי

עבור נכים רבים בישראל התפיסה שאם הם ממשיכים לעבוד אין להם זכאות לזכויות הקיימות בחוק. לא פעם נכים רבים לא מרגישים ככאלו ומכאן בטוחים שלא מגיעים להם אותן הזכויות. מחלה כמו סוכרת, אלו שעברו אירוע לב או אירוע מוחי, חולי כליות ועוד יכולות להיחשב ככאלה המזכות בהטבה.

חשוב להבהיר לנכים רבים שקיימת עבורם זכות בה הם אינם אמורים לשלם מס על הכנסותיהם. זו הטבה שנקראת פטור מס לנכים. נכים להם הכנסות של עד 40 אלף שקלים בחודש וחצי מיליון שקלים בשנה זכאים לפטור זה.

דרגת נכות גבוהה מאד

הקריטריון לקבלת פטור מס לנכים תלוי בקביעת דרגת נכות של 90%. חישוב דרגת נכות זו כוללת בתוכה חישוב סך המחלות שיש לנכה ואינה מחושבת על ידי חישוב מתמטי של הנכויות השונות. במקרים בהם ישנו אדם הסובל משני נכויות שונות שלכל אחת מהן אחוז נכות עצמאי אין עושים חיבור של שניהם. מדובר על חישוב מתמטי שבו לנכות עם אחוז הנכות הקטן יותר יהיה זכאי לקבל רק כ-40% מתוך אחוז נכות זה.

איך לקבל פטור ממס הכנסה בגין נכות

איך מקבלים פטור ממס הכנסה בגין נכות

בעבור בקשה לפטור ממס לנכים יש להגיש מספר טפסים. הטופס הראשון שיש להגיש הוא בקשה לפטור ממס. טופס זה נשלח לנציבות מס הכנסה. בעת שפקיד השומה במס הכנסה מקבל הטפסים שולח הוא קובץ נוסף של טפסים המפנים את מבקש הבקשה לוועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי. טופס נוסף שיש למלא הינו טופס קביעת אחוזי נכות לצורכי מס הכנסה. בטופס זה יש לפרט את הפגמים והליקויים הרפואיים של המבקש. כמו כן, על המבקש להצהיר ולהסכים על ויתור סודיות רפואית מול מס הכנסה והמוסד לביטוח לאומי באמצעות טופס אישור מסירת מידע.

נקודה חשובה שיש לדעת היא שלנציבות מס הכנסה אין מנגנון קיים של וועדות רפואיות. אלו מתרחשות במסגרת המוסד לביטוח לאומי בעבור קביעת דרגת הנכות. למול כך שהוועדות הרפואיות נעשות במוסד לביטוח לאומי מצריכות את מבקש הבקשה לשלם עבורה כמו גם עבור ועדת הערר במקרה הצורך.

לאחר קבלת הטפסים וטיפולם על ידי פקיד השומה במס הכנסה שולח הוא הפנייה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. הפנייה זו כוללת בתוכה את אותו שובר לתשלום שאותו יש לשלם ולשלוח למוסד לביטוח לאומי בצירוף המסמכים הרפואיים.

תהליך מייגע שדורש הכוונה וליווי

לאחר קבלת הטפסים על ידי המוסד לביטוח לאומי מתחיל תהליך ארוך ולא פעם מייגע הכולל בתוכו התייצבויות מול הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי. בסוף התהליך הוועדה הרפואית קובעת את דרגת הנכות של המבקש. דרגת נכות של 90% ומעלה בעצם מבטיחה זכאות לפטור ממס. קביעת דרגת נכות מתחת ל-90% לא מקנים פטור ממס לנכים. במקרה זה יכול המבקש להגיש ערר תוך 45 ימים ממועד קבלת ההחלטה מפקיד השומה במס הכנסה. זכות ערעור שמורה גם לפקידי השומה במס הכנסה במקרים בהם סבורים הם שקבלת 90% דרגת נכות ומעלה אינם מוצדקים. גם כאן מחויב פקיד השומה להגיש הערר בתוך 45 ימים. אישור לפטור ממס יכול אף לחול רטרואקטיבית עד לכדי שש שנים לאחור למי ששכיר ועד שלוש שנים לעצמאיים.

ההמלצה עבור רבים המעוניינים בפטור ממס לנכים היא להיעזר באנשי מקצוע ועורכי דין המכירים התחום מקרוב זאת על מנת לקצר את התהליכים מול מס הכנסה והמוסד לביטוח לאומי. הכדאיות בבחירה לטפל בנושא זה דרך עורך דין הינה משתלמת גם בשל העובדה שבסיום התהליך יופנה המבקש לרואה חשבון ויועצי מס שיוכלו לבדוק האם ניתן למצות ולקבל זכויות נוספות המגיעות לו על פי חוק.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *