הפסדי פנסיה בתאונות דרכים

תחילה נסביר על המושג פנסיה – הפנסיה הינה גמלה המשולמת באופן קבוע לרוב עבור עובדים שכירים למול תקופת עבודתם אצל מעסיקים שונים הן פרטיי והן ציבוריים. תשלומי פנסיה יש וניתנים גם לעובדים עצמאיים אשר דואגים לפתוח עבורם קרן פנסיה אותה ניתן לפחות במסגרת של ביטוח פנסיוני.

מטרתה של הפנסיה היא להביא ולהבטיח לאדם שעובד ולכל שאיריו התלויים בפרנסתו המשך הכנסות אשר יחליפו את מקור ההכנסה הראשי שנפסק בשל סיבות קיימות של נכות, מוות או זקנה. גובה הפנסיה נקבע כמובן למול גודל ההכנסה של כל עובד.

בישראל ניתן להצביע על שני סוגי פנסיה עיקריים – פנסיה תקציבית ופנסיה צוברת.

בפנסיה תקציבית אין דרישה מן העובדים להפריש ממשכורתם סכומים בעבור פנסיה עתידית. בפנסיה זו עול התשלום חל על המעביד למעט דמי ניהול המשולמים על ידי העובדים עצמם. פנסיה תקציבית ממומנת מתקציב המדינה וזאת על פי כללים שנקבעו בחוק שירות המדינה.

בפנסיה צוברת גם המעביד וגם העובד מפרישים סכומי כסף ממשכורתו של העובד לאחת מקרנות הפנסיה הקיימות. בפנסיה צוברת אחריות התשלום אינה חלה על המעביד עצמו אלא ממומנת מחיסכון פנסיוני המקבל ביטוי דרך קרנות פנסיה, קופות גמל או ביטוח מנהלים. חשוב לציין כי בישראל קיימת חובת ביטוח פנסיוני החל מה-1.1.2008.

הפסדי פנסיה בתאונת דרכים

כאמור, ההחלטה מ-2008 נוגעת לצו הרחבה ובו חובה על כל עובד לפנסיית חובה וזאת על פי חוק. הפרשת פנסיית החובה חלה על כל עובד מגיל 21 לגבר ומגיל 20 לאישה ועד גיל הפרישה. במקרים בהם אין לעובד ביטוח פנסיוני קיים יהיה הוא זכאי לביצוע של הפרשות לאחר עבודה רצופה של שישה חודשים במקום העבודה שלו. למול כך, עובד לו הסדר לביטוח פנסיוני קיים יהיה זכאי לשילומי פנסיה מהיום הראשון במקום עבודתו החדש. את ההפרשות יקבל רטרו אקטיבית לאחר שלושה חודשי עבודה או בתום שנת המס – המוקדם מבין השניים.

הכללת תשלום פנסיה עתידית בפיצויים בתאונת דרכים

חלק ממכלול הפיצוי בעבור הפסדי כושר עבודה עתידיים אמור להביא בחשבון גם את סכומי הפנסיה אותם הפסיד הנפגע בתאונת דרכים ובכל תאונה אחרת. רוב העובדים השכירים בישראל קיימת זכאות לפנסיה הבאה לידי ביטוי בתום תקופת חיי העבודה שלהם. תשלומי הפנסיה תלויים קשר ישיר בשיעור השכר של כל עובד ומתייחסת אף למידת הוותק שצבר לזכותו במקומות העבודה בהם עבד לאורך השנים.

הנפגע בתאונת דרכים זכאי ע"פ הדין לקבל פיצוי בשל אובדן פנסיה או אובדן תנאים סוציאליים (אין אפשרות לקבל את שניהם) לכל אותם שנים שהיה אמור להמשיך לעבוד אך התאונה מנעה זאת ממנו. הפגיעה בכושר השתכרותו של עובד למול תאונה יכולה להקטין את מידת הזכות הקיימת עבורו בכל הנוגע לתשלומי הפנסיה,זאת כי שתשלומי הפנסיה נוגעים ישירות לשכר העובד שיש ויקטן למול כך שלא יוכל לשוב ולעבוד טרם התאונה. לא פעם אף קיימים מקרים בהם נשללת הפנסיה של העובד שנפגע בתאונה ואינו יכול לשוב לעבוד.

הפיצוי בעבור פנסיה הוא הבולט מתוך הפיצויים הניתנים בעבור הפסדים עתידיים הניתנים לאדם אשר נפגע בתאונה כלשהי – המדובר בסכומים גבוהים מאד. מרגע פגיעתו הרי חדל הנפגע לעבוד או יש ועבודתו מצטמצמת וכך גם שילומי הפנסיה שלו נפגעים בעבור שנים קדימה בהם היה אמור להמשיך בעבודתו כרגיל. בעת הכרתו של הנפגע ככזה שאינו יכול להמשיך בעבודתו חלק מהפיצוי שאמור לעבור כולל בתוכו גם את תשלומי הפנסיה העתידיים.

במקרים בהם חווה אדם מסוים תאונת דרכים או כל תאונה אחרת אשר הביאה לחוסר יכולתו להמשיך ולעבוד ומקום העבודה בו עבד לא הפריש עבורו תשלומי פנסיה כצפוי בחוק, קיים בחוק הישראלי צו הרחבה המורה שעובדים אשר להם אין הסדר פנסיוני או טרם נחתם כזה יהיו זכאים בכל מקרה להיות בעל ביטוח פנסיוני יש וגם במקרים בהם חווה תאונה ובה טרם סודר עניין התשלומים הפנסיוניים.

קביעת שיעור הפיצוי עבור פנסיה עתידית

שיעור אובדן הפסדי הפנסיה ניתן לקביעה על פי פרמטרים קבועים מראש ומתבססים על האפשרות מה היה תשלום הפנסיה אילולא התאונה באותה נקודת זמן. במקרים בהם קיים קושי לחשב את ערך אובדן הפנסיה העתידי על בית המשפט לפסוק את גובה הפיצוי וזאת על פי הערכה או במסגרת סכום גלובלי. במקרי עבר חובת ההוכחה על גובה פיצויי הפנסיה היו באחריות הנפגע עצמו. זה היה אמור להשתמש באנשי מקצוע אשר היו אמורים לתת מענה מקצועי וענייני מהו פיצוי הפנסיה שאמור הוא לקבל.

סכום תשלום פיצוי הפנסיה לוקח כמובן בחשבון את מועד הפרישה המקובל של הנפגע ממקום עבודתו ובמסגרת קביעת החוק בישראל. אורך התקופה שלמולה תשולם אותה פנסיה יהיה תלוי באורך חייו הצפוי של הנפגע או אלו היורשים באם הם זכאים לקבל חלק מהפנסיה שלו עצמו.

הנ"ל מדגיש את חשיבות הדרישה המדויקת והמפורטת בגין הפסדי כספי פנסיה בתביעות תאונות דרכים בבתי משפט על מנת למקסם את סכום הפיצויים לנפגע בתאונת דרכים.