זכויות חולי סוכרת במוסד לביטוח לאומי

מחלת הסוכרת הינה מחלת הפוגעת בכלל האוכלוסייה – ילדים ומבוגרים. מדובר במחלה בה אחוז החולים נחשב לגבוה – 6% מכלל האוכלוסייה. מחלת הסוכרת הינה מחלה מטבולית (מחלות גנטיות שחלקן מופיעות כבר בלידה וחלקן מופיעות בגיל מאוחר יותר. אלו למעשה שורה ארוכה של מחלות שבהן יש פגם בחילוף החומרים בגוף בדרגות חומרה שונות) הדורשת מעקב תמידי וטיפול באופן יומיומי.

בשל כך שמחלת הסוכרת דורשת מעקב יומיומי של המטופל ובני משפחתו פוגעת היא באופן טבעי באיכות החיים ובשגרה. זאת ועוד, למחלת הסוכרת קיימים לא פעם סיבוכים שעלולים להביא לפגיעה במערכות שונות בגוף דוגמת מערכת הראייה, פגיעה ביכולת ההליכה, פגיעה בכלי הדם ועוד.

חולי סוכרת בישראל זכאים לזכויות שונות מגורמים שונים במדינה לרבות מהמוסד לביטוח לאומי.

 

זכויות חולי סוכרת

זכויות חולי סכרת בביטוח לאומי

 

קצבת נכות לילד נכה

ילד אשר אובחנה אצלו מחלת הסוכרת ופוגעת בו בתפקוד היומיומי יש וזכאים הוריו להגיש בקשה שבו יכיר בו המוסד לביטוח לאומי כנכה ובכך יוכל לקבל את זכויות השמורות לילדים שלקו במחלה. הכרה של הילד החולה כנכה מבטיחה להוריו קצבה חודשית שמטרתה לעזור להם במימון הרחב של הטיפולים הנדרשים למול המחלה.

קצבת הנכות במקרה של ילדים שחלו בסוכרת היא כ-50% מקצבה רגילה של ילד נכה. קצבה זו מחושבת ומשולמת להורים החל מהים בו הגישו הבקשה לקצבה. אי לכך, על ההורים למהר ולפנות למוסד לביטוח לאומי עם הבקשה לקצבת ילד נכה על מנת לא להפסיד את מניין החודשים מרגע שנקבע שסובל הוא מהמחלה.

על מנת שהמוסד לביטוח לאומי יאשר את קצבת הנכה לילד שלקה בסוכרת עליו לעמוד במספר קריטריונים: על הילד להימצא בשנה הראשונה למחלה וזאת כשמסוגל הוא לבטא עצמו מילולית ומסוגל להבין את הנאמר לו. קריטריון נוסף לקבלת הקצבה נוגע לכך שעל הילד לסבול מחוסר איזון מטבולי קבוע אשר קביעתו נעשית על ידי בדיקת דם ואף לסבול מהתקפי היפוגליקמיה שרובם לא מודעים (מדובר על רמה נמוכה של גלוקוז בדם – מתחת ל-70 מ"ג).

אופן הליך הבקשה לקצבת נכות עבור ילד החולה בסוכרת כולל בתוכו מספר שלבים. ראשית, יש למלא טופס בקשה לקצבת נכות  אשר זמין הן ברשת האינטרנט והן בסניפי המוסד לביטוח לאומי. לטופס זה יש להוסיף את האישורים הרפואיים הרלוונטיים למצבו של הילד וכוללים בו את הפגיעה בתפקוד היומיומי כשיש להרחיב ולתאר איך פגיעה זו באה לידי ביטוי.

אישורים נוספים שיש לצרף לבקשה הם אישורים פסיכו סוציאליים במידה ואלו קיימים. אישורים אלו יש ויכולים לסייע להורים ולילד בקבלה, למשל, עזרה של סייעת. אישורים אלו ניתן לקבל דרך לשכת הרווחה או דרך העובדת הסוציאלית של המרפאה לסוכרת.

אישור נוסף שיש לצרף הינו שהילד לומד במסגרת חינוכית – גן או בית ספר.

קצבת נכות לבגיר – מעל גיל 18

חולי סוכרת מעל גיל 18 אשר מחלת הסוכרת פוגעת בתפקודם היומיומי ואף ביכולתם לעבוד רשאים גם הם לפנות למוסד לביטוח לאומי בעבור קצבת נכות. את בקשתם יש להגיש בטופס מיוחד של המוסד לביטוח לאומי הקיים הן ברשת האינטרנט והן באחד מסניפי המוסד.

לטופס הבקשה לקצבה עבור חולה בגיר יש לצרף מסמכים רפואיים המעידים על מחלת הסוכרת ותיאור של הליקוי התפקודי שנגרם לו בעקבות המחלה. לאחר העברת הטפסים למוסד לביטוח לאומי יוזמן החולה לוועדה רפואית שזו תחליט אם יוכר כנכה ומה יהיה גובה אחוזי הנכות שלו.

חולה סוכרת בגיר שהוכר על ידי הוועדה הרפואית כנכה מעל 20% זכאי לשיקום מקצועי. שיקום זה כולל בתוכו מימון מלא הכולל אבחון, הכשרה מקצועית – הן של קורסים מקצועיים לעבודה והן בעבור מימון של לימודים במסגרות להשכלה גבוהה, מימון של ספרי לימוד, תחבורה ללימודים ואף קצת מחייה לתקופת הלימודים. לאחר שסיים ללמוד זכאי החולה אף בסיוע במציאת עבודה.

חולי סוכרת אשר המחלה הביא אותם לפגיעה תפקודית חמורה. כזו שלא מאפשרת להם לנהל משק בית ולהתנייד הן רגלית והן בתחבורה ציבורית זכאים אף להגיש בקשה לקבלת קצבת ניידות הנוגעת לסיוע ברכישת רכב והן לשר"מ – מימון לעזרה בבית.

משרדנו מטפל בזכויות חולי סכרת מול המוסד לביטוח לאומי וצבר ניסיון במימוש זכויותיהם של חולים רבים במסגרת זו על רצף הזמן.

 

 

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *