טביעות בים ובאתרי רחצה

במסגרת החוקים הרבים המחייבים עיריות ומועצות מקומיות קיים גם חוק הסדרת מקומות הרחצה. חוק זה מחייב את הרשויות שבתחומן חופים לפקח על הרחצה. כמו כן, גם למדינה עצמה, לה השליטה הריבונית על חופי ישראל, האחריות על החופים והיא עצמה נתפסת כאחראית במקרה של טביעות מצערות בחופי הים. יש להדגיש ולומר שקיימות טביעות שהתרחשו בעת נוכחותם של שירותי הצלה ונבעו מתוך רשלנות צוות המצילים והרשויות וזאת למול טביעות שקרו למול סיכון עצמי של אדם שרחץ במקומות, למשל, שאינם מסומנים לרחצה.

במסגרת האחריות של עיריות ומועצות מקומיות על החופים חלה עליהן החובה בטיפוח חופי הים ובכך להבטיח באופן שוטף לצמצום את הסכנות, הן במים עצמם ומחוצה להם. עליהם האחריות להעסיק שירותי הצלה שתפקידם לתצפת תדיר על הרוחצים בים ואף להיות אחראיים על המתנהל ברצועת החוף בה הם מוקמו, כמו גם לדאוג ולעדכן השילוט ולקיים תחנת עזרה ראשונה עבור הרוחצים.

בישראל מדווחים בכל שנה על עשרות מקרים מצערים של טביעות בים ובבריכות הן של ילדים והן של מבוגרים. מקרי טביעה מסתיימים לא פעם במוות ואף בנזקים גופניים קשים המגיעים לאחוזי נכות גבוהים ושיתוק של הגוף.טביעה מביאה למחסור בהגעת חמצן למוח לאורך זמן רב וקריטי – דבר המוביל לנזק מוחי בלתי הפיך.

טביעות (ותביעות) – בעיקר בקיץ

באופן טבעי התקופה המסוכנת ביותר והמועדת לפורענות מבחינת רוב הטביעות בישראל קורות בחודשי הקיץ בה פוקדים רוחצים רבים את חופי הים והבריכות. מקרה רשלנות של מצילים ומפעילי בריכה קורים לא פעם. על הרוחצים וההורים לילדים לוודא מבעוד מועד אודות שירותי הצלה במקום, שילוט נכון ופיקוח מהודק.

טביעות בים ובאתרי רחצה - עורך דין נזיקין אנג'ל ושות'

טביעות בים ובאתרי רחצה

במקרים בהם מדובר בחופים לא מוכרזים האחריות תהה של העירייה או הרשות המקומית וזאת בתנאי שהחוף הלא מוכרז נמצא בתחומה. חופים לא מוכרזים הנמצאים בשטחים שלא שייכים לרשות מקומית יהיו באחריות המדינה. גם בחופים אלו יש אחריות להזהיר הרוחצים. הן שמדובר בחוף ללא פיקוח מצילים וכמובן שהאחריות היא על הרוחצים. השלטים אמורים להיות בולטים וכתובים בשפות המדוברות בישראל.

במקרים רבים בהם מדובר בבריכות על מפעילי הבריכה, כמו הרשות המקומית, האחריות לוודא שניתן לעשות שימוש בטוח בבריכה, לעדכן שילוט ולקיים שירותי הצלה מקצועי וקבוע בצמוד לבריכה ובכך שיוכלו לתת מענה מידי לכל מקרה של טביעה או כל מקרה אחר וזאת בדגש על כך שלרוב שטח הבריכה מצומצם ומתוחם בהרבה לעומת רצועות חוף רחבות. גם בנוגע לבריכות האחריות השילוחית היא של רשויות החוק מהן נדרש לאכוף אודות מפעילי בריכה בתחומן. במקרים בהם האחראים ברשויות בוחנים מפעילי בריכה אשר מתרשלים בתחזוקת הבריכה ישנה הוראה ברורה לסגור את הבריכה עד תיקון הליקויים וחידוד הנהלים.

מקרים של טביעות מגיעים לא פעם לפתחו של בית המשפט במסגרת של תביעות נזיקין. המסגרות האחריות על החופים והבריכות לא פעם יטענו בפני השופטים על האחריות של המתרחץ עצמו אשר הסתכן מרצון ו\או פעל בצורה שבה הוא האשם העיקרי בטביעתו. לא פעם רוחצים רבים מגיעים לרחוץ בחופים לא מוכרזים בהם אין בכלל שירותי הצלה ובכך מסכנים עצמם ביודעין. טענות של האחראים על חופי הים והבריכות כמובן נשקלות בבתי המשפט כשלא פעם מודעים השופטים לחוסר אחריות רב מצד רוחצים רבים. בחינתם של השופטים במקרים אלו נוגעת לבחינה כיצד האדם הסביר והאחראי היה נוהג במקרה המוצג לפניהם וזאת למול בחינת התנהגותו של הטובע והם נקט באמצעי הזהירות הסבירים.

כל מקרה טביעה לגופו

יש לציין שכל מקרה טביעה עומד שונה מקודמו ולא ניתן בהכרח למצוא תקדימים בהם מקרה אחד משליך על מקרים שעל פנים נראים זהים ממש גם אם התרחשו באותו המקום. לא פעם תנאי מזג אוויר וסחף של הים הינם גורמים הנלקחים בחשבון במקרה טביעה אחד למול אחר. ישנם פעמים שהאחריות לטביעה של ילדים ובני נוער נוגעת להורים עצמם אשר שהו עם ילדיהם בחוף הים ובבריכה ולא ציידו אותם במצופים או שהותירו להם להיכנס למים לבדם כשהם אינם מודעים לסכנות או מתעלמים מהן.

המשרד שלנו מייצג תובעים בתביעות נזיקין בגין פגיעות באתרי רחצה, כנגד רשויות וכנגד גורמי אכיפה בים, מדובר בתת-תחום מורכב ומסועף שיש להתמחות בו באופן פרטני, לרבות ניסיון בניהול תיקים בבית המשפט. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת לייעוץ, הכוונה ויצוג משפטי מלא.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *