מיקרוטראומה

כשעובד נפגע בתאונת עבודה, לרוב תתייחס הגדרה זו לתאונה, חבלה, פציעה וכדומה – אירוע חד פעמי שהתרחש בעבודה או במסגרת שעות העבודה ושבעקבותיו נגרם לעובד נזק או נכות. מה שרבים אינם יודעים הוא שישנו סוג נוסף של פגיעה בעבודה, פגיעה הנגרמת מרצף של אירועים קטנים, זעירים אפילו, שהצטברו במהלך הזמן עד כדי פגיעה שגרמה לנזק של ממש.

פגיעה כזו מכונה מיקרוטראומה.

מהי בדיוק פגיעת מיקרוטראומה לפי הביטוח הלאומי?

בביטוח הלאומי קיימת רשימה ארוכה שזכתה לכינוי "ספר המחלות". בספר זה מופיעים כל סוגי הפגיעות ותאונות העבודה שמכיר המוסד כפגיעה בעבודה. בנוסף, מצויה רשימה של מחלות עבודה, שהן מחלות שנגרמו עקב העבודה, למשל חשיפה לחומרים מסרטנים או גורמי סיכון אחרים, שבעטיים התפרצה מחלה אצל העובד.

לצד רשימות אלו הוסיף הביטוח הלאומי גם שורה של פגיעות מיקרוטראומה. בניגוד לתאונת עבודה שהיא אירוע פתאומי שהתרחש תוך כדי ובמהלך העבודה, או מחלה שקל לאתר את המקור שלה ואת הקשר הישיר בינה לבין מקום העבודה, כשמדובר במיקרוטראומה, מדובר בתחום מורכב ורגיש שהתפתח לאחר התערבות בתי המשפט בתביעות שהוגשו נגד הביטוח הלאומי, אשר סירב (עד התערבות בתי המשפט) להכיר בשורה של פגיעות זעירות שבסופו של דבר ובמהלך תקופה ארוכה, הצטברו עד כדי גרימת נזק לעובד.

לפי הגדרת המיקרוטראומה, מדובר בנזק גופני שנגרם כתוצאה משורה של פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, לאורך זמן ממושך. ניתן לומר שזהו רצף של "תאונות קטנות", שכשלעצמן אולי אינן גורמות לנזק רב, או כלל לא, אולם כשהן חוזרות על עצמן שוב ושוב, בסופו של יום נגרם נזק לאדם שנחשף אליהן. מיקרו טראומה ביטוח לאומי

למשל, אדם שעסק בסביבת עבודה רועשת במיוחד, ולמרות שהשתמש באמצעי מיגון לאוזניים, סבל במשך השנים מפגיעה בשמיעה, ובסופו של דבר ירידה בשמיעה. אדם כזה יכול להגיש תביעה לביטוח הלאומי, בתוספת חוות דעת רפואית, שקובעת את הקשר הסיבתי בין תנאי העבודה של אותו עובד לבין הירידה בשמיעה.

דוגמה נוספת היא עבודה ממושכת בהקלדה במקלדת המחשב. לאחר תקופה ממושכת נגרמת מחלה הידועה בשם "תסמונת התעלה הקרפלית". עבודה הדורשת עלייה וירידה במדרגות לאורך זמן, עבודה ממושכת בחקלאות הדורשת התכופפות ועוד, הם מקרים שהוגשו כתביעה בביטוח הלאומי והוכרו כפגיעה בעבודה.

מה עושים במקרה פגיעת מיקרוטראומה

ראשית חשוב לציין כי לא כל פגיעת מיקרוטראומה מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי ככזו ואינה מקנה זכאות אוטומטית לדמי פגיעה בעבודה. למעשה, המוסד לביטוח לאומי נוטה להערים קשיים לא מעטים על התובעים ודוחה תביעות רבות שמוגשות אליו תחת תאונת מיקרוטראומה. גם אם התובע לא אמר נואש ופנה לבית הדין לעבודה כדי שיכיר בפגיעת מיקרוטראומה ככזו, ימצא שגם שם לא ממהרים בתי המשפט להכיר בתביעות אלו בקלות.

כדי שהתביעה כן תוכר, חובת ההוכחה חלה על התובע. עליו להוכיח את הקשר הסיבתי בין תנאי העבדה שלו ולפגיעה ממנה הוא סובל, כולל הוכחות רפואיות המגובות בקביעות וחוות דעת של רופאים מומחים. הצגת ההוכחות הרפואיות צריכה להוכיח כי הנזק הגופני נגרם כתוצאה מאוסף של פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות שהצטברו לכלל פגיעה שגרמה לנזק.

לא די בכך, גם אם הכיר המוסד לביטוח לאומי בנפגע עבודה שנפגע מיקרוטראומה, יהיה על התובע להתייצב מול וועדה רפואית מטעמו של מוסד זה, בה ייקבעו אחוזי הנכות של העובד, והאם מדובר בנכות זמנית או צמיתה. קביעה זו תשפע על גובה הקצבה שיקבל העובד, אם בכלל.

חשיבות הייעוץ המשפטי

ניתן לראות כי המוסד לבטוח לאומי אינו שש, בלשון המעטה, להכיר בפגיעות מיקרוטראומה. למעשה רוב התביעות נדחות על הסף. כדי שזה יצליח, נדרשת עבודת הכנה ממושכת, מאחר וכאמור, חובת ההוכחה חלה על התובע עצמו.

קשה מאד, עד בלי אפשרי, לעבור את התהליך באופן עצמאי. זהו תחום מורכב הדורש ידע ובקיאות בחוקי ודיני המוסד לביטוח לאומי וכן הכנה מדוקדקת של התובע, החל משלב איסוף הנתונים וקבלת חוות דעת רפואית ועד לרגע ההתייצבות מול הוועדה הרפואית. במקרים רבים, כשהתביעה עוברת לבית הדין לעבודה, הליווי המשפטי אינו רק חשוב, הוא אקוטי להצלחת התביעה.

לפני שאתם בוחרים עורך דין שייצג אתכם, וודאו כי מדובר בעורך דין שתחום ההתמחות שלו הוא נזיקין, תאונות עבודה וביטוח לאומי. כמו כן וודאו כי יש לו היכרות מעמיקה בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי. כדי לחדד את הבירור תוכלו לברר עם עורך הדין סוגיה סעיף מתקנות המוסד לביטוח לאומי ולהבין את בקיאותו בכל הסעיפים.

מאחר ומיקרוטראומה היא מחלה הנגרמת מאוסף של אירועים לאורך זמן, סביר להניח שלא תיעדתם את פרטי המקרה כפי שקרה מתחילתו. אולם ברגע בו התחלתם להיות מודעים לכאב, לירידה בשמיעה, לדלקת הכרונית וכיוצ"ב, חשוב שתשמרו כל תיעוד שבאפשרותכם לשמור, כולל ביקורים אצל רופא המשפחה או רופא מומחה, פניה לבית החולים לצורך קבלת טיפול, קבלות על טיפולים מיוחדים, צילומים וכמובן, חוות דעת רפואית שמגבה אתכם.

את התביעה למוסד לביטוח לאומי יש להגיש על ידי טופס מיוחד המיועד לתביעות אלו ובצירוף כל המסמכים הרלוונטיים, מהם תכינו עותק שיישמר אצלכם.

משרד אנג'ל ושות' מתמחה בתביעות מיקרוטראומה. למשרד ניסיון רב שנים ומוניטין שהצטבר לאורך השנים בעקבות תיקים שהסתיימו בהצלחה לטובת התובע מול ביטוח לאומי.

אנו מזמינים אתכם לפגישת יעוץ, היכרות והתרשמות הדדית ונשמח לסייע לכם לקדם את תביעתכם באופן יעיל ומקצועי.

קטגוריות: בלוג נזיקין.