תאונת פגע וברח

בחלק מתאונות הדרכים, בוחר נהג הרכב הפוגע שלא להשאר בזירת התאונה, למסור את פרטיו או לסייע לנפגעים אלא להמלט מהמקום. תאונה מסוג זה נקראת "פגע וברח". מעבר להיותה עבירה פלילית, אין לנפגע את היכולת להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח של הנהג הפוגע שברח ויש לנקוט בהסדרים מיוחדים שנקבעו למקרים מסוג זה.

מה עושים במקרה של תאונת פגע וברח

כשאדם נפגע בתאונת דרכים ישנם הליכים קבועים אותם עליו לבצע כדי לקבל את הפיצוי המגע לו, למשל תביעת חברת הביטוח בה מבוטח רכבו בביטוח חובה, או במקרה ומדובר בהולך רגל או רוכב אופניים, תוגש תביעת פיצויים נגד חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב הפוגע.

במקרים בהם נמלט הנהג עם הרכב הפוגע ממקום התאונה ולא ניתן לזהות אותו, מן הסתם לא ניתן יהיה לקבל ממנו את פרטי פוליסת ביטוח החובה בה מבוטח רכבו. על פניו עושה רושם כי לא קיים כל גוף או גורם אותו אפשר לתבוע כדי לקבל פיצוי.

כדי לטפל במצבים כאלו ולא להותיר את הנפגע ללא כל יכולת לתבוע את הפיצוי המגיע לו, הוקם תאגיד בשם קרנית בשנת 1989. זוהי קרן לפיצוי נפגעי תאונת דרכים שאינם יכולים לתבוע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע הן בשל אופי התאונה, פגע וברח, הן בשל סיבות אחרות, למשל לנהג הרכב הפוגע אין רשיון, הרכב הפוגע אינו מבוטח בביטוח חובה וכל סיבה אחרת המונעת את הנפגע לתבוע ישירת את חברת הביטוח בה מבוטח הרכב הפוגע.

תאונת פגע וברח - תביעות נגד קרנית

כיצד מתבצעת תביעה נגד קרנית

ראשית יהיה על הנפגע להוכיח כי היה באמת מעורב בתאונה מסוג פגע וברח, כלומר, לא היה באפשרותו לאתר או לזהות את פרטי החברה המבטחת של הרכב הפוגע. כדי שיוכל להוכיח זאת, יהיה על הנפגע להציג אסמכתאות וראיות שונות, ביניהן אישור המשטרה על הגשת תלונה בגין תאונה, מסמכים רפואיים המעידים על קיום התאונה וקבלת טיפול רפואי בעקבותיה, רישום מדויק ומפורט ככל הניתן על השתלשלות האירועים, כולל, במידה וניתן, פרטים על הרכב (צבע, מספר לוחית רישוי , דגם כד'), שמות ופרטי עדי ראייה שראו את הנהג בורח מזירת האירוע וכן אישור על פנייה למשטרה ודיווח על התאונה.

את כל המסמכים יש להגיש כאמור לקרנית או לצרף לכתב התביעה כנגדה ובהמשך ייגזר גובה הנזק בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לנפגע על ידי מומחה רפואי מטעם בית המשפט. גובה הפיצוי הכספי ייקבע בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה וכן בגין כל ההוצאות הרפואיות להן נדרש הנפגע, הוצאות ניידות, עזרת הזולת (למשל תשלום למטפלת או עוזרת), הפסד שכר, אובדן כושר השתכרות, כאב וסבל, וכדומה. למעשה, החל מהרגע בו הוגשו כל המסכים הרלוונטיים לתאגיד קרנית, המשך ההליך מתבצע כמו כל תביעה בגן תאונת דרכים נגד חברת הביטוח.

סיכום

חשיבות הייעוץ המשפטי היא רבה מאד בתאונות פגע וברח מאחר ואין כל תיעוד של חברת הביטוח אליה ניתן להפנות את התביעה. על אף קיומה של קרן קרנית ולמרות שהוקמה במטרה לסייע לכל הנפגעים שאין להם כתובת להפנות אליה את תביעתם, עדיין מדובר בתהליך בו חובת ההוכחה חלה על הנפגע, ללא כל סימוכין או יכולת לספק מידע על הרכב הפוגע. הוא נתון לחסדי עדי ראייה ולתהליך שגם באופן "רגיל" הוא קשה ועליו לאסוף כל פרט, עדות וסימוכין למקרה. מסיבות אלו ואחרות חשוב מאד שאת התהליך ילווה גורם משפטי מוסמך, בעל התמחות בתביעות נזיקין בכלל ובתאונות דרכים בפרט, ביניהן גם תאונות מסוג פגע וברח. עורך דין המתמחה בייצוג נפגעים בתאונות דרכים יכול לסייע לנפגע החל מהשלבים הראשונים לאחר התאונה ועד לקבלת הפיצוי המגיע לו.

סיבה חשובה נוספת לזירוז התביעה מול קרנית היא כי פעמים רבות הנפגע זקוק לזמן החלמה ממושך, לקבלת טיפולים רפואיים ולעתים אפילו לשינוי מבנה מגוריו, אם נגרמה לו נכות או קשיים בהתאיידות בתוך ביתו. כל אלו כרוכים בהוצאות כספיות גבוהות וחשוב לזרז את התהליך כדי שתהיה לנפגע יכולת לממן את ההוצאות הללו, במיוחד אם נפגע גם כושר ההשתכרות שלו. כל זאת מבלי לציין את הטראומה הנפשית ועוגמת הנפש שנגרמו לו.

קטגוריות: בלוג נזיקין.