אם תשאלו כל הורה שילדיו הגיעו לגיל שבו אפשר להתחיל ללמוד נהיגה, על איזה כלי רכב היה מעדיף שיבקשו לנהוג, בוודאי שאחוז גדול מאוד היה מעדיף שילדיו יבקשו לקבל רישיון נהיגה על רכב ולא על אופנוע ולא בגלל מיתוסים או דעות קדומות לגבי רוכבי אופנוע אלא פשוט בגלל שרוב תאונות הדרכים הקטלניות הן תאונות בהן מעורבים כלי רכב דו גלגליים דוגמת אופנועים וקטנועים. תאונות אופנוע מאופיינות, לרוב, בפציעות פיזיות קשות ומורכבות יותר מבחינה רפואית מאשר תאונות בהם מעורבים רכבים בעלי ארבעה גלגלים. זו הסיבה לעובדה כי מבוטחי אופנועים משלמים פרמיות ביטוח גבוהות בהרבה ממבוטחי רכבים אחרים.
מדוע אופנועים מסוכנים יותר מרכבים ארבע גלגליים?
מעבר לעובדה שארבע רגליים תמיד יציבות יותר משתי רגליים, אי אפשר להתעלם מכך שבתנאי כביש ודרך מסוימים, היכולת של האופנוע להימנע מהחלקה או מסטייה לא מכוונת ולא רצונית היא יכולת פחותה ביחס לרכבים גדולים יותר, וכל מהמורה, כתם מים, שמן שנמרח על הכביש או בור הם מלכודות מסוכנות לרוכבים דו גלגליים. יתרה מכך, רוכבי האופנוע נוטים לחשוב שהם יכולים להתעלם מתמרורים, רמזורים וחוקי תנועה וכי גמישות הכלי שלהם ויכולתו לנוע בין מכוניות עומדות או נוסעות מהוות תעודת ביטוח מתאונות ומפגיעות כואבות ודבר אחרון, בעלי רכבים אינם מסוגלים לזהות רוכבי דו גלגלי המגיעים מאחור או מהצדדים וכך הרבה מאוד תאונות אופנוע נגרמות בגלל מעבר בין נתיבים או פתיחת דלת בדיוק כאשר רוכב האופנוע מבקש לעקוף את הרכב העומד. ביחס להבדלים שבין כלי רכב דו גלגליים, הרי שתאונות אופנוע נגרמות פחות בשל איבוד שיווי משקל מאשר תאונות קטנוע, אך עוצמתן, מבחינת פציעה ופגיעה פיזית, קשה וקטלנית יותר.
נזקי הגוף העיקריים בקרב תאונות אופנוע
תאונות אופנוע הן, כפי שנכתב לעיל, תאונות בעלות פוטנציאל גבוה לפציעות קטלניות ולפגיעות גופניות משמעותיות וחמורות עבור הרוכבים. כמו במקרים של תאונות הולכי רגל, גם בעת תאונות אופנוע אין, באמת, משמעות לגורם האשם בתאונה ובכל מקרה, גם אם האשם היה על רוכב האופנוע, הוא עדיין זכאי לפיצויי נזיקין עקב פגיעות גוף, ותהיינה קשות או מורכבות ככל שתהיינה. מרבית פציעותיהם של רוכבי אופנוע הם פצעים פתוחים וגלויים, אך בשל אפקט הנפילה או ההיזרקות מהאופנוע הם יכולים גם לסבול מפגיעות פנימיות רבות ומסכנות חיים, כך שחייבים לפנות פצועי תאונות אופנוע, במהירות האפשרית, לבית חולים והם נכנסים, במרביתם המוחלט של המקרים, ישירות לחדרי הטראומה לאבחון פנימי, כירורגי, אורטופדי ונוירולוגי מקיף. בנוסף לפציעות ולפגיעה הפיזית שנגרמת לרוכב האופנוע, ישנן גם תופעות של פוסט טראומה- PTSD ובעיות נפשיות המלוות את הנפגע ודורשות גם התערבות פסיכולוגית או פסיכיאטרית מקצועית.
הנקודות עליהן יש להקפיד לאחר תאונת אופנוע
נפגעי תאונות אופנוע, במרבית המקרים, לא יוכלו לתפקד ברגעים הראשונים שלאחר התאונה, חשוב מאוד שעדי ראיה, חברים או כל מי שנוכח באזור התאונה יתעד ויצלם את הפציעות ואת כלי הרכב המעורבים ואם אין אפשרות מעשית לעשות זאת בשטח, מומלץ לצלם את הפצעים והפגיעות החיצוניות עוד באותו היום, לפני שהפצעים מתחילים להחלים ולהגליד. חשוב מאוד גם ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בדיני נזיקין ובתאונות דרכים על מנת להבטיח שני דברים משמעותיים שהם התנהלות תקינה ונכונה אל מול חברת הביטוח – שהיא חברת "הפול" – ואל מול המוסד לביטוח לאומי במידה שהתאונה היא גם תאונת עבודה, ולעיתים קבלה מהירה של סכום ראשוני הנקרא "תשלום תכוף" שמשמש, למעשה, כמקדמה על חשבון פיצויים עתידיים ומאפשרת התנהלות כלכלית ראשונית בשל אובדן כושר השתכרות ועבודה זמני.
עורך דין המתמחה בדיני נזיקין ובמיוחד בתחום של תאונות כלי רכב מסוגים שונים יכול לסייע רבות גם במקרה שהנפגע הוא רוכב אופנוע ללא פוליסת ביטוח חובה תקפה. במקרה שהאופנוע מבוטח על ידי ביטוח שמי בלבד של בעליו ומי שנוהג עליו הוא בעל רישיון נהיגה על אופנוע אך לא מוגדר כבעליו, ניתן לתבוע את הרכב הפוגע על פי פקודת הנזיקין ואז יש להוכיח את אשמתו ואחריותו של הנהג הפוגע בתאונה, ולשם כך דרוש איש מקצוע משפטי המכיר את הדינים הרלוונטיים.
תאונות אופנוע ייחודיות
מכיוון שאופנועים וקטנועים מוגדרים ככלי רכב לכל דבר ועניין, הם יכולים לשמש את נהגיהם גם לשם עבודה, נסיעה לעבודה או חזרה ממנה ופגיעה הנגרמת כתוצאה מכך תיחשב, במקרים ספציפיים, כתאונת עבודה. מקרים מעין אלו נקראים תאונות משולבות וחלים עליהם כללים אחרים. בנוסף לתאונת עבודה, ישנן גם תאונות "פגע וברח" בהן האופנוע הפוגע נמלט ממקום התאונה והנפגעים אינם יכולים לתעד ולרשום את פרטי הנהג והאופנוע. במקרה מעין זה, הנפגע זכאי לקבלת פיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים וניתן לתבוע את תאגיד "קרנית" שהוא תאגיד ציבורי המשמש כסוג של חברת ביטוח לתאונות פגע וברח. מומלץ לקחת את הפרטים של העדים לתאונה, וכן להתייעץ בדחיפות עם עורך דין המתמחה בנזקי גוף ובעיקר כזה המנוסה בתאונות אופנוע.
חשיבות הייעוץ המשפטי הראשוני, בזמן הקצר ביותר לאחר תאונת הדרכים, היא יקרה מפז ויכולה לא רק לספק לנפגע את כל הכלים והדרכים להשגת מקסימום הפיצויים והצרכים הביטוחיים שלו אלא גם למנוע טעויות שייעשו מתוך אי ידיעה או אי הבנה ברזי התקנות והחוקים הנוגעים לתאונות אופנוע, לזכאויות סוציאליות וביטוחיות ולהגשת תביעות כהלכתן לגורמים הרלוונטיים.
משרדנו מתמחה בייצוג נפגעי תאונות אופנוע ומנוסה בתביעת חברת הביטוח "הפול" וביטוח לאומי, תוך ליווי צמוד ומסור מרגע קבלת התיק לטיפולנו ועד סיומו המוצלח ומימוש זכויות התובע במלואם.