פגיעות בחדר כושר

בשנים האחרונות, לצד המודעות לאורח חיים בריא יותר, חלה עליה אדירה במספר הנרשמים לחדר כושר. יחד עם השמירה על הבריאות מתרחשות גם לא מעט תאונות בחדר הכושר ומסיבות מגוונות, החל מקביעת תוכנית אימונים שגויה למתאמן וכלה במתקני כושר לא תקינים.

מה עושים במקרה של פציעה במהלך אימון והאם יש מקום לתביעה?

דינים וכללים, גם בגין פגיעות בחדר הכושר

לפי חוק מכוני כושר ופקודת הנזיקין, קיימים כמה כללים שחלים על חדר כושר, ביניהם חובה של נוכחות מדריך, בעל הכשרה מתאימה, שתקפידו לפקח על האימונים במכון וללמד את הנוכחים כיצד להשתמש במכשירי הכושר השונים. חוק מכוני הכושר, רישוי ופיקוח נחקק בשנת 1994, התשנ"ד, במטרה להסדיר את הפעילות במסגרת אימונים בחדרי הכושר ולאחר שחלה עלייה במספר פגיעות הגוף שהתרחשו במקומות אלו.

חובה נוספת החלה על חדרי כושר היא לצרף אליהם אך ורק מתאמנים שהציגו בפניהם אישור רפואי הקובע כי המתעמל כשיר לאימונים במכון הכושר. אם מדובר על אימון חד פעמי, יכול חדר הכושר להסתפק בהחתמת המתאמן על הצהרת בריאות חד פעמית שמאשרת כי אינו סובל מבעיה כל שהיא שעלולה לסכן אותו במהלך האימון.

קטין מחויב בהצגת אישור רפואי וכן אישור מאחד ההורים.

לפי החוק אין קביעה מדויקת על טיבו של הרופא המנפיק את האישור הרפואי. כלומר, זה יכול להיות רופא משפחה,  רופא אורטופד וכדומה. האישור הרפואי נועד דווקא להגן על המתאמנים ולמנוע מהם לבצע פעילות גופנית אם מצבם הבריאותי לא מאפשר זאת.

חוק מכוני הכושר לא מעמיד דרישה לחידוש אישור רפואי. משמעות הדבר  היא כי אדם יכול לרכוש מנוי ולקבל אישור רפואי כשמצבו הבריאותי תקין אולם במשך הזמן הוא עלול לסבול מבעיה רפואית כל שהיא. במקרה כזה, אין באחריות מכון הכושר שינוי במצב הבריאותי של המתאמן ולא מדובר ברשלנות מצד המכון.

תביעה נגד חדר כושר

אחריות מכון כושר

דוגמאות לתאונות המהוות עילה לתביעה נגד מכון כושר הן נזקי גוף שנגרמו למתאמן עקב רשלנות במכון הכושר, למשל מכשיר שאינו תקין, בניית תוכנית אימונים שאינה מתאימה למתאמן, מדריך ללא הכשרה מתאימה וכדומה.על המדריך להיות נוכח כל העת בחדר הכושר ולפקח על כלל המתאמנים. כשמדובר על בניית תוכנית אימונים שאינה מתאימה למתאמן, מדובר במצבים שיכולים לגרום נזק גופני של ממש למתעמל.

תאונות נפוצות במכון כושר הן פגיעות עמוד שדרה וגב, למשל עקב הרמת משקל כבד מדי או באופן לא נכון, אירועים לבביים בעקבות התאמת תוכנית שגויה למתאמן על ידי המדריך או בעקבות שימוש לא נכון במתקנים, שברים בגפיים או שברי מאמץ, אף הם בעקבת שימוש לא נכון במתקנים או בעקבות שימוש במתקנים פגומים.

תביעת נזיקין נגד מכון הכושר

כאשר התרחשה תאונה עקב רשלנות מטעם מדריכי ומפעילי מכון הכושר או בעקבות מכשיר לא תקין,  ניתן לתבוע תביעת  נזיקין בגין רשלנות מכון הכושר. במסגרת רשלנותו נכללים בין היתר אי קיומם של שלטים המתריעים בפני סכנה קיימת ואי הסבר מפורט על השימוש הנכון במתקנים.

כמו כן, חדר כושר שקולט לשורותיו מתאמן שלא סיפק לו אישור רפואי, אחראי למצבו הבריאותי של המתאמן. כלומר, גם במקרה זה יש מקום לתביעת נזיקין על בסיס רשלנות.

לא כל תאונה מאושרת באופן אוטומטי על ידי בתי המשפט. על התובע להוכיח את הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם למתאמן לבין חובות חדר הכושר שהופרו.

תביעת פוליסת ביטוח פרטית

חלק ממכוני הכושר מבטחים את המתאמנים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות ואובדן כושר עבודה. מתאמן שנפגע בחדר כושר יכול לתבוע את חברת הביטוח, גם אם התאונה שאירעה, לא קרתה בעקבות רשלנות. סכום הפיצויים נקבע בהתאם למפרט הרשום בפוליסת ביטוח תאונות אישיות.

עושים שרירים

במקרה של תאונה בחדר הכושר חשוב מאד לתעד כמה שיותר פרטים. למשל, אם נגרמה תאונה כתוצאה ממכשיר לא תקין או פגום, יש לצלם אותו. כמו כן מומלץ לאסוף כמה שיותר עדויות ממתאמנים נוספים שהיו עדים לתאונה, כולל את שמותיהם ופרטי התקשרות עימם. יש לגשת מהר ככל הניתן לקבלת טיפול רפואי, לתאר במדויק את השתלשלות האירועים ולוודא כי הגורם המטפל רשם אותו בסכום המקרה או בדו"ח הרפואי. יש למסמך זה חשיבות רבה, במיוחד כשאין עדים למקרה.

משרד עורכי דין דוד אנג'ל מתמחים בתביעות נזיקין, ביניהן תביעות בגין תאונות בחדר כושר. תביעה מסוג זה דורשת מומחות מאחר והיא מורכבת למשל ביחס לתביעת תאונת דרכים. יש לנו הידע, הניסיון והכלים המשפטיים ללוות תביעות מסוג זה לאורך כל התהליך. אנו מזמינים אתכם לפגישת יעוץ עם עורך דין נזיקין במהלכה ייבחנו המקרה וההיתכנות לתביעה. צרו איתנו קשר עכשיו!