ביטוח לאומי – המדריך לטופסולוגיה נכונה

מדינת ישראל, מיום היווסדה ועד ימינו אנו, למרות מראית העין הניאו-ליברלית הדוגלת בשוק חופשי ובכלכלה פרטית, היא מדינת רווחה שחרטה על דגלה לדאוג גם לשכבות החלשות ביותר לחיים בכבוד ולהבטחת הכנסה מינימאלית שתאפשר קיום בכבוד. לאורך כל ימי חיינו, גם מבלי שנרגיש בכך, מלווה אותנו המוסד לביטוח לאומי, אם דרך קצבת ילדים לנשים שילדו, אם דרך תשלומי משכורת לנשים בחופשת לידה, אם דרך קבלת קצבאות הבטחת הכנסה ואם דרך גמלאות שונות ומשונות המגיעות לנו גם ברגעים שמחים ומאושרים, אך לרוב ברגעי מצוקה כלכלית וצורך קיומי.

להקפיד על כל פרט

לאופן מילוי הטפסים לביטוח הלאומי יש משמעות קריטית ומהותית בכל הנוגע לתוצאות הפניה ולהישגים הכלכליים אותם אנו שואפים להשיג וכל מילוי שגוי או חלקי של טופס מטפסי התביעה עלול להביא לידי כך שלא ימוצו הזכויות הסוציאליות המגיעות לנו ומדובר, לעיתים קרובות, על הפרשים של עשרות אלפי שקלים ויותר במצטבר לאורך שנים ארוכות, כספים המגיעים לנו כחוק וכדין אך לא תהיה לנו דרך לגלות כי הם אינם אלא אם נפנה לסיוע מקצועי ולייעוץ משפטי המתמחה בנושאי ביטוח לאומי ותביעות נזיקין שונות הקשורות לענייני ביטוח, קצבאות וגמלאות.ביטוח לאומי - המדריך לטופסולוגיה נכונה

למי שמעורה בנבכי הביטוח הלאומי, הידיעה כי קיימים מאות טפסים שונים לעשרות מקרים וסוגיות שונות, אינה ידיעה מפליאה או מפתיעה במיוחד. בשל הדיפרנציאציה והמגוון של התביעות, הבקשות והצרכים המיוחדים אותם מספק המוסד לביטוח לאומי, ישנו גם צורך לייחד בירוקרטיה ייחודית וטפסים שונים לכל מקרה ומקרה לגופו, עם דגשים שונים וייעודיים ועם פרטים הייחודיים למקרה ספציפי, כי אין דין תביעה לתשלומי הבטחת הכנסה כדין תביעה לתשלומי דמי לידה או מזונות ולשני המקרים הללו, כמו למקרים אחרים, נמענים שונים ומחלקות שונות בתוך המוסד לביטוח לאומי עצמו.

אם כך, ובהנחה כי רובנו המוחלט מתמצא בקריאה ובכתיבה ויודע גם לגלוש באינטרנט לאתר המסודר והמפורט של הביטוח הלאומי, אין כל סיבה שנצטרך להיעזר באנשי מקצוע המתמחים בפניות לביטוח הלאומי. לכאורה, פשוט מורידים את הטופס הייעודי והנדרש, ממלאים את הפרטים ושולחים הלאה, תוך כדי אמונה ותקווה כי המכתב יגיע ליעדו, יתקבל וייענה בהקדם.

ליווי מקצועי – קריטי להצלחה

אז אולי אין כל מניעה לעשות זאת אך, מתוך הכרת העומסים ומתוך הכרת צורת העבודה של ארגונים בירוקראטיים גדולים, במיוחד ארגונים ממשלתיים הפועלים על פי פרוצדורות מחמירות וקפדניות, אנו יודעים עד כמה מסורבלת הדרך לקבלת המגיע לכם ועד כמה מורכב התהליך מרגע הגשת התביעה ועד לסיומו המוצלח בהקדם. כאשר אין ליווי מקצועי וצמוד לאורך הדרך עלולים להתפספס הרבה מאוד פרטים חשובים ומהותיים לקבלת מלוא הזכויות המגיעות לכם. אזרחים רבים עלולים, מתוך אי ידיעה או אי הבנה של סעיפים מסוימים או של פרוצדורות מסוימות, ליפול בין הכיסאות ולאבד זמן יקר, תרתי משמע, בהגשות חוזרות ונשנות של טפסים שכבר מילאתם ובעיקר, אתם עלולים ליפול קורבן לטקטיקות חקירה ובדיקות עקיפות הקשורות לתביעה שלכם ולהתנהלות היומיומית שלכם, טקטיקות שהן חוקיות ומותרות וכדאי שתהיו מודעים להן וערים להן.

טפסי הביטוח הלאומי המוגשים לצורך תביעת קצבאות, גמלאות ולכל מטרה כספית אחרת דורשים, כאמור, לצרף אליהם דוחו"ת ומסמכים קריטיים, הן תעסוקתיים והן רפואיים, המספרים את ההיסטוריה התעסוקתית והרפואית שלנו ומאפשרות לאנשי הביטוח הלאומי להתחקות ולעקוב אחר השינויים והתמורות שחלו בפרמטרים אלו. חתימה נדרשת נוספת היא חתימה על טופס ויתור סודיות רפואית ומתן אפשרות לרופאי ועדות הביטוח הלאומי לקבוע את מצבנו הבריאותי ואת אחוזי הנכות המגיעים לנו ללא צורך לפגוש אותנו, לראות אותנו או לאבחן אותנו אלא רק על פי המסמכים והאישורים הרפואיים. זהו מצב עדין ובעייתי מאוד עבור רבים וכאשר עובדים עם ייעוץ מקצועי של עורך דין מומחה ומנוסה, הסיכוי לעשות טעות או לשגות בפרמטר מעין זה הוא סיכוי קלוש ואפסי.

לא רבים מודעים לכך, אבל ניתן להגיש בקשה לבדיקה מחדש במטרה להעלות אחוזי נכות, לדרוש קצבה או גמלה גבוהה יותר ממה שנקבעה או לשנות זכויות והטבות המגיעות לתובע, תוך כדי ההבנה כי, באותה המידה, רשאי הביטוח הלאומי להחליט גם על הרעת התנאים הקיימים.

למשל, מי שתביעתו לקצבת נכות כללית נדחתה (מפני שנקבעו לו פחות מ–60% נכות רפואית; או פחות מ-40% נכות רפואית כאשר אחד הליקויים לפחות הוא 25%; או פחות מ–50% נכות רפואית כשמדובר בעקרת בית; או מפני שנקבע שלא איבד את כושרו להשתכר או איבד פחות מ-50% מכושרו) וכן מי שנקבעה לו דרגת אי–כושר חלקית, רשאים לבקש בדיקה מחדש של דרגת אי הכושר, אם עברו 6 חודשים מן הקביעה האחרונה של המוסד. אם נוצרו עובדות חדשות הנוגעות למצב הרפואי או התעסוקתי, שיש בהן כדי להשפיע על דרגת אי–הכושר, יכול המבוטח לבקש בדיקה מחדש, גם אם לא חלפו 6 חודשים מן הקביעה האחרונה. לבקשה יש לצרף תעודות רפואיות ואישורים על הכנסות מעבודה וכיוב'.

לעיתים, ההבדל בין הגשת טפסים נכונה, מלאה ומקצועית לביטוח הלאומי או לחברת הביטוח הפרטית שלכם לבין הגשה חלקית, חסרה או שגויה הוא הבדל של שמיים וארץ, הבדל בין הזכות לחיות ברמת חיים איכותית וגבוהה עם ולמרות הלקות / המחלה / הפציעה / הנכות, לבין המאבק היומיומי על עצם הקיום ועל ההישרדות הפיזית ברמה של אוכל, תחבורה מתאימה, חינוך לילדים וקורת גג. ההבדל נעוץ כולו במיומנות ובמקצועיות של מי שכבר עשו זאת מאות ואלפי פעמים, מכירים כל הליך וכל פרוצדורה, יודעים להסיר כל מכשול וכל קושי ובעיקר מבינים איך להשיג יותר זכויות, יותר יתרונות ויותר הטבות, שכולם, ללא יוצאים מן הכלל, מגיעים לכם וזכותכם לקבל אותם.

* נכתב בסיוע אורן שבת, משרד נוטריון הרצליה

קטגוריות: בלוג נזיקין.