כאב וסבל בתאונת דרכים

כשמתרחשת תאונת דרכים היא יכולה להסתיים בנזקים גופניים, לעתים אפילו נכות או חלילה מוות. לצד המינוחים הרפואיים חווה הנפגע עוגמת נפש רבה, סובל מכאבים ונזקק לעתים לקבלת טיפול רפואי ממושך, שיקום והסתגלות למצב החדש. מצבים כאלו האומדים את עגמת הנפש שנגרמה לנפגע, קרויים כאב וסבל.

כמה עולה הכאב והסבל

חישוב הפיצויים בגין כאב וסבל הוא נושא שנוי במחלוקת בין התובע לבין חברת הביטוח שנוטה להפחית בחומרת המקרה ובהשפעתו על חיי הנפגע בתאונה. מדובר בסכום של כמה אלפי שקלים במקרים בהם לא נגרמה נכות או פגיעה חמורה ועד עשרות או מאות אלפי שקלים במצבים של נכות או חלילה מוות.

החישוב נעשה בהתאם לחומרת הפגיעה. חשוב לזכורגם אדם שלא נפצע באופן חמור בתאונה או לא נמצאו ממצאים חיצוניים בבית החולים, אולם מתלונן על כאבים, זכאי לקבלת פיצוי כספי.

כאב וסבל בתאונת דרכים

פרמטרים בחישוב פיצויים על כאב וסבל

החישוב המתבצע לקביעת גובה הפיצויים הוא תחשיב מתמטי לכל דבר. החישוב נגזר מכמה פרמטרים עיקריים:

1. דרגת נכות – כשנקבעת לנפגע בתאונת הדרכים דרגת נכות רפואית, הפיצוי בגין כאב וסבל הוא בגובה אחוז אחד עבור כל אחוז נכות שנקבע לו, מהסכום המקסימלי שנקבע בחוק. כיום עומד סכום זה על כמאה וחמישים אלף ₪. זאת בנוסף לסכומים הנוספים להם זכאי הנפגע, ביניהם הוצאות נסיעה וטיפולים רפואיים ופגיעה בכושר ההשתכרות שלו.
  2. גיל הנפגע – לפי החוק, נפגע שגילו הוא מעל שלושים שנה, זכאי לקבלת פיצוי מופחת בגין כאב וסבל. עבור כל שנה מעל לגיל זה, מופחת מסכום הפיצויים אחוז אחד. כלומר, אדם בן חמישים יקבל פיצוי שיופחתו ממנו עשרים אחוזים שהם אחוז אחד כפול השנים מעל גיל שלושים.
  3. ימי אשפוז – אם הנפגע אושפז כתוצאה מתאונת הדרכים בבית החולים, יהיה זכאי לקבלת סכום כספי בגין כל יום אשפוז. נכון לשנת 2014 עומד הסכום היומי על כשלוש מאות ₪ ביום. הסכום מחושב לפי שני פרומיל מסכום הפיצוי המקסימלי עבור כל יום אשפוז, בצירוף ריבית והצמדה.
  4. כאב וסבל בהיעדר נכות – בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי בגין כאב וסבל לפי שיקול דעתו ועד לגובה של עשרה אחוזים מהסכום המקסימלי.
  5. פיצוי במקרה מוות – בני משפחתו של נפגע שנהרג בתאונת דרכים רשאים לתבוע פיצוי. גם כאן הגביל המחוקק את הסכום והתביעה לפיצוי יכולה לעמוד על עד עשרים וחמישה אחוזים מהסכום המקסימלי. סכום זה אינו כולל את ההפסדים העתידיים של ההרוג בגין השתכרות. במקרים מסוימים, למשל אם מדובר באדם זקן שנהרג בתאונה, לא חלה עליו הלכת השנים האבודות וסכום הפיצוי לא יכלול אובדן השתכרות עתידי.

חישובים ותשלומים

חשוב לזכור כי ברוב התביעות הפיצוי בגין כאב וסבל הוא בנוסף לפיצויים שמגיעים לנפגע, למשל בגין ימי אשפוז, בגין אובדן הכושר להשתכר, שיקום, טיפולים, נסיעות וסיוע של צד ג'. מדובר על פיצוי שמתמקד בעוגמת הנפש שנגרמה לנפגע.

סכום הפיצוי קבוע בחוק והוא מתעדכן לפי מדד המחירים לצרכן מדי חודש.

עוד חשוב לזכור כי במקרה ולא נגרמה לנפגע נכות ולא נדרשים ימי אשפוז, הוא עדיין זכאי לפיצוי על כאב וסבל. קבלת הפיצוי מותנית בהגעת הנפגע לבית החולים או מוסד רפואי מוכר אחר, סמוך למועד האירוע ולצורך קבלת טיפול רפואי לאחר שהתלונן על כאבים. עליו לוודא כי תלונותיו מגובות במסמך רפואי. במקרים בהם ישנם גם סימני חבלה חיצוניים, למשל חבורות, חתכים או פצעים, חשוב לצלם אותם מאחר שהם נוטים לדהות ולהגליד במהירות. את הצילום מומלץ לבצע במצלמה שיש בה גם תיעוד של התאריך בו צולמה התמונה לצרף את התמונות למסך הרפואי שניתן בבית החולים.

ככל שתלונותיו של הנפגע רבות ועקביות יותר, ייחשבו הכאב והסבל למשמעותיים יותר, למשל, נפגע שמתלונן על כאבים אורטופדיים חוזרים ונשנים שמצריכים קבלת טיפול ממושך.