תביעת נזיקין נגד ועד בית

קיים אתגר רב בניהול ותחזוקת בית משותף. זהו מבנה המכיל דירות רבות, אנשים שונים והלוגיסטיקה בניהול אותן דירות אינה פשוטה.

על פי חוק, מי שאחראי לשלום הדיירים והנכנסים לשטח המבנה המשותף הם נציגי הדיירים, כך שסוגיות כמו האחריות לנקיון החניון, המקלט, חדר המדרגות או בטיחות המשתמשים במעלית יופנו לרוב לוועד הבית.

מה קורה במקרים של פגיעה או פציעה של דייר הבניין או אורח במקום? לפניכם כל מה שרציתם לדעת על תביעת נזיקין נגד ועד בית.

 

מה אומר החוק?

לפי חוק המקרקעין מ- 1969, אם דייר במבנה משותף, אורח, עובד נקיון או כל אחד אחר, נמצא בשטחו של הבית המשותף וניזוק, האחריות על נזקיו חלה על ועד הבית. סעיף 65 בחוק זה קובע כי לכל בית משותף צריכה להיות נציגות שתפקח על ניהול עניינו הבית, בהתאם להוראות התקנון, כולל, בין היתר, תקינות המבנה, התחזוקה שלו, הרכוש המשותף וכמובן- מניעת מפגעים.

הכוונה ב"רכוש משותף" היא לחלקים של המבנה שמשותפים לכולם, ביניהם מדרגות וקירות חיצוניים, מעליות, מקלטים, מתקני הסקה ומים, לובי וכדומה.

 

מה עושים כשנפגעים?

היה ואדם, בין אם דייר, אורח, עובד נקיון או עובר אורח, נפגע ונגרמים לו נזקים בגוף, באפשרותו להגיש תביעת נזיקין לקבלת פיצוי בגין הנזק שנגרם לו. התביעה לרוב תהיה מבוססת על סעיף 68 לפקודת הנזיקין, בגין הפרה של חובה חקוקה, או סעיף 35 לפקודת הנזיקין מ- 1968, בגין עוולת הרשלנות.

אם הוחלט להגיש תביעת נזיקין נגד וועד הבית בגין רשלנות, אז להבדיל מלפנות לקבלת שירותי יעוץ של עורך דין פלילי בירושלים, או בכל מקום בו התרחשה הפגיעה, יש לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין ועם ידע והיכרות עם תביעות של רשלנות, על כל המשתמע מכך.

במקרה כזה יהיה על התובע, הנפגע, להראות את הקשר הסיבתי, העובדתי והמשפטי שבין הנזק שנגרם לבין ההתרשלות. ועד הבית מצידו יידרש להוכיח כי פעל בגבולות הסביר כדי למנוע את המפגע שהתרחש.

תביעת נזיקין נגד ועד הבית

תביעת ועד בית

באפשרות התובע להגיש גם תביעת נזיקין כנגד כל אחד מבעלי הדירות בבניין, זאת במקרה ומתקבל הרושם שוועד הבית אינו ממלא את חובותיו כנדרש. במקרים כאלו, האחריות על מימון ההוצאות תיפול על דיירי הבניין, היינו בעלי הדירות. יתרה מכך, אם באחת מאסיפות הדיירים עלתה התנגדות של חלק מבעלי הדירות לביצוע פעולה מסוימת שעשויה היתה להבטיח את בטיחות האנשים בחלל הציבורי של הבית המשותף ולמנוע נזקים אפשריים, אותם המתנגדים יהיו בעצם האחראים לנזק שנגרם.

 

איך מתבצעת התביעה?

תביעות הנוגעות לנזקי גוף יוגשו לפי תקנות הסדר האזרחי, 198תביעת נזיקין נגד ועד בית4- ה' תשמ"ד. תביעות אלו אינם כוללים סכסוכים על רכוש משותף שלא נגרמו בהם נזקים בגוף.

את התביעה יש להגיש לבית המשפט, בליווי חוות דעת רפואית של מומחה המתמחה בתחום הנזק/פגיעה שנגרמה לתובע. בדרך כלל תכלול התביעה דרישה לפיצויים, כאשר את גובה הפיצוי יקבע בית המשפט, בהתחשב לסכום שרשום בכתב התביעה.

כמו בן, במידה וועד הבית דאג לרכוש פוליסת ביטוח רלוונטית שכוללת גם תרחישים של נזקי גוף בשטחים המשותפים, ניתן יהיה להגיש תביעה גם נגד החברה המבטחת.

את הליווי בתביעת נזיקין נגד וועד בית רצוי וצריך לבצע בסיוע עורך דין נזיקין, המתמחה, מכיר ומבין את המורכבות של תביעה מסוג זה, את הדינים והחוקים הרלוונטיים למקרה ובאפשרותו לספק את כל הליווי והסיוע המשפטי הטוב ביותר, כדי לתת מענה הולם ומספק לתובע שנפגע.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *