נפגעי גזזת – זכויות ומימושן

חולי גזזת זכאים לקבל פיצוי והטבות רבות מהמדינה. אם לא תבעתם את המגיע לכם זה – הזמן לעשות זאת, בסיוע עורך דין נזיקין שילווה אתכם בכל התהליך עד למיצוי כל זכויותיכם.

מחלת הגזזת – רקע

באמצע שנות הארבעים ועד לתחילת שנות הששים של המאה שעברה, התפרצה מחלת הגזזת בקרב עולים חדשים שהגיעו לישראל ושוכנו בתנאי מעברה צפופים ש"עודדו" את העברת המחלה מאחד לשני.

מדובר במחלה מדבקת, פטרייתית, שתוקפת בעיקר את אזור הקרקפת, מלווה בגירוד עז ועלולה להתפתח לכדי זיהום חיידקי.

הטיפולים שבחרה מדינת ישראל לתת לנפגעי הגזזת היו הקרנות. הן ניתנו לעולים שכבר הגיעו לארץ ונדבקו במחלה וגם לעולים שטרם עלו לארץ, כטיפול מונע.

הטיפולים בהקרנות גרמו למטופלים ללקות במחלות קשות, ביניהן גידולי מוח, גידולים בבלוטת התריס, גידולים בגולגולת, גידולי עור באזור הראש והצוואר, לוקמיה (סרטן הדם) ואיבוד שיער הקרקפת.

 

נפגעי גזזת - תביעה בגין גזזת

נפגעי גזזת

חוק הפיצויים לנפגעי מחלת הגזזת

בשנת 1994, התשנ"ד, נקבע חוק הפיצויים לנפגעי הגזזת. החוק קבע שנפגעי גזזת הם אנשי שקיבלו טיפול בהקרנות, בארץ או בחו"ל, בין השנים 1946 ל- 1960 וחלו באחת מהמחלות שפורטו. כמו כן, כדי להיות זכאים לקבל הפיצויים מהמדינה, עליהם להיות תושבי ישראל החיים בארץ, לפחות 24 חודשים ברציפות.

חובת האחריות להוכיח כי קיבלו טיפול בהקרנות נגד, או כטיפול מונע לגזזת, חלה על התובעים וכי קיבלו את הטיפול ממדינת ישראל, מקופת  החולים, מההסתדרות המדיצינית הדסה או מהסוכנות היהודית.

בחוק נקבע כי חולים שיעמדו בכל הקריטריונים הללו זכאים לקבל פיצוי כספי, כמו גם שאריהם של נפגעי גזזת שנפטרו כתוצאה ממחלתם.

 

הפיצויים לנפגעי גזזת:

נפגעי גזזת שעמדו בקריטריונים מקבלים נכות רפואית שגובהה נקבע בהתאם לחומרת מחלתם ומצבם הבריאותי.

חולים שנקבעה להם נכות רפואי בשיעור של מעל ארבעים אחוזים, זכאים לקבל, בנוסף לקצבת נכות חודשית, גם פיצוי חד פעמי בגובה של 93,197 ₪ לבעלי נכות רפואית בשיעור 40-70% ו- 186,393 ₪ לבעלי נכות רפואית בשיעור 75-100%.

בנוסף לפיצוי החד פעמי, זכאים נפגעי גזזת לקבל קצבת נכות רפואי חודשית למשך כל ימי חייהם:

  • 40 אחוזי נכות: קצבה חודשית בסך 946 ₪.
  • 70 אחוזי נכות: קצבה חודשית בסך 1656 ₪.
  • 100 אחוזי נכות: קצבה חודשית בסך 2266 ₪.
  • 5 עד 39 אחוזי נכות: מענק חד פעמי במקום הקצבה המחושב לפי אחוזי הנכות המוכפלים בעשרים וחמישה אחוזים מהשכר הממוצע במשק, כפול שבעים.
  • מענק שארים: במידה והחולה נפטר, זכאים שאריו לקבלת מענק חד פעמי בסכומים המחושבים בהתאם לשארים שהותיר אחריו הנפטר, האם יש ילדים או לא והאם יש בן זוג, או לא. סכום המענק נע בין כ- 51 אלף ₪ ל- 85 אלף ₪.

הליך התביעה לפיצויים

נפגעי גזזת הדורשים לממש  את זכויותיהם צריכים לפנות בתביעה ללשכת הבריאות באזור מגוריהם. לאחר הפנייה תעביר הלשכה את התביעה למרכז הלאומי לטיפול בנפגעי גזזת. בהמשך תזומנו להתייצב מול וועדה רפואית במשרד הבריאות ולאחר שייקבעו לכם אחוזי הנכות להם אתם זכאים, תקבלו את התגמולים באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

כדי לקבוע את אחוזי הנכות בוחנת הוועדה הרפואית אם חליתם באחת המחלות המופיעות ברשימה ובודקת את המועד בו ניתנו ההקרנות ועל ידי איזה מוסד. יש חשיבות רבה לשימור כל תיעוד אפשרי, כל דו"ח רפואי ואיסוף ניירת רלוונטית, גם אם חלפו כבר די הרבה שנים מאז האירוע.

 

חשיבות הייצוג המשפטי

לקח למדינה לא מעט שנים כדי להכיר ב"תרומתה" למחלות הקשות בהן לקו נפגעי גזזת כתוצאה מההקרנות שקיבלו. כמו כן, חובת ההוכחה חלה על התובעים שרבים מהם הם כבר אנשים מבוגרים, חולים במחלות שונות ומתקשים לתפקד. גם שאריהם של בני משפחה שהלכו לעולמם כתוצאה ממחלתם מתקשים לעמוד על שלהם ולתבוע את הפיצוי המגיע להל על פי חוק.

זה לא צריך להיות כך! בסיוע מקצועי ומסור של עורך דין המתמחה בדיני נזיקין ומכיר את חוק נפגעי הגזזת ניתן לעשות מעשה ולמצות את זכויות נפגעי הקרנות הגזזת – ויפה שעה אחת קודם.

משרד עורכי דין דוד אנג'ל עומד לרשותכם כדי לתת את היעוץ המשפטי, את הסיוע, הליווי והייצוג שלכם כל הדרך עד למיצוי זכויותיכם ומימושן. למשרד יש נסיון רב בליווי נפגעי גזזת, ייצוגם בועדות הרפואיות, והגשת ערעור במקרי הצורך.

המשרד מכיר את התהליכים הנדרשים והוא פועל במלוא המרץ כדי לסיים אותם כמה שיותר מהר וכמה שיותר יעיל.

אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת ונשמח לעמוד לשירותכם בתביעה לפי חוק הגזזת.

 

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *