תאונות אופנוע – מכת מדינה

אופנועים מהווים כיום כלי תחבורה נפוץ עד מאוד לא רק בישראל. עבור רבים האופנועים מהווים חלופה נוחה וזולה למול השימוש ברכב פרטי וכל העלויות הכרוכות בו. האופנוע מהווה כלי רכב נוח וקל לשימוש ובו ביכולת לצלוח ימים בהם קיימים עומסים רבים בכבישים, חנייה וזיהום אוויר. החיסרון הבולט באופנוע נוגע לרוכב עצמו אשר חשוף יותר מאחרים לפגיעות גופניות (ונפשיות) קשות.

היקף תופעת תאונות הדרכים של אופנועים

מומחים לתאונות דרכים בישראל ובחו"ל גילו שעל כל אלף נפגעים בתאונות דרכים בהם מעורב אופנוע ישנם כ-15 הרוגים וזאת למול 8.4 הרוגים בתאונות דרכים בהם לא מעורב אופנוע. נתון נוסף מגלה שמספר ההרוגים הממוצע של רוכבי אופנוע כבד כפול מאלו הרוכבים על אופנוע קל.

בישראל הגדירו פעמים רבות את תאונות הדרכים בהן מעורבים אופנועים כמכת מדינה ממש. בתאונות דרכים רבות בישראל בהם מעורב אופנוע סובל הרוכב מפגיעות רבות ומשמעותיות שתוצאותיהם לרוב קטלניות, בין אם מדובר בפגיעות קשות ובין אם מסתיימות במותו של רוכב האופנוע.

מסקירה של תאונות אופנוע בישראל ובחו"ל ניתן להצביע על אי נקיטת אמצעי בטיחות מספיקים מצד הנהגים עצמם. נקיטת אמצעי הבטיחות במלואם יכולה למנוע חלק מאותם תאונות, כמו גם להקטין באופן משמעותי את אופי הפגיעה כשתאונה כבר התרחשה.

תאונה עם אופנוע

תאונות אופנועים – מכת מדינה

חלק ניכר מתאונות האופנוע מתרחשות בשל נהיגה במהירות רבה ומופרזת של הנהג. אופנועים רבים מסוגלים כיום להגיע למהירויות אף רבות מרכבים פרטיים. שילוב זה כמו גם יכולת עבירות נוחה של האופנועים מביאים רוכבים רבים לרכב על האופנוע במהירות שהיא הרבה מעל המותר. מהירויות אלו מביאים נהגים רבים לסיכונים רבים של היתקלות בחפץ על הכביש, אי שמירת מרחק וחוסר יכולת לאמוד את הקורה סביב וזאת בבסיס אותה נהיגה במהירות מופרזת.

בצער רב הנהיגה תחת השפעת אלכוהול קורית גם אצל רוכבי אופנועים. רבים מהמבלים במוקדי בילוי מגיעים רכובים על גבי אופנועים וחשים ביטחון רב בשליטה על האופנוע גם לאחר לגימה מעטה של אלכוהול. כמו בנהיגה על רכב פרטי גם כאן הסכנה תחת השפעת אלכוהול קיימת ורוכבי אופנועים רבים עולים על רכבם ומוצאים עצמם ניזוקים באופן קשה בתאונות בהם עלו על האופנוע עם אלכוהול בדמם.

סיבה נוספת היא העדר מיומנויות מספקות של רוכבים צעירים רבים. הטעויות הקורות ברכיבה על גבי אופנועים הם לרוב פטאליות יותר וניתן להצביע על פגיעות קשות הקורות בקרב רוכבים צעירים. חוסר הניסיון מביא אף רבים מהרוכבים לאי ציות לכללי התנועה או במקרים של רוכבים ותיקים אשר בוחרים להתעלם מכללים אלו בשל ביטחון עצמי מופרז.

דגשים חשובים לרוכבי אופנוע שנפגעו בתאונת דרכים

כמו בתאונות דרכים אחרות גם עבור רוכבי אופנועים שמורות הזכויות הקיימות בחוק. התנהלות נכונה ונבונה לאחר תאונת דרכים של רוכב אופנוע יש ותעניק לו בעתיד בתהליך קל וקצר יותר את הפיצויים המתאפשרים עבורו לאחר אירוע מצער שכזה.

ברוב תאונות הדרכים מעורבים לפחות שני רכבים אם לא יותר. במקרים של תאונות דרכים בהם מעורבים אופנועים על נהג האופנוע לדאוג ולקחת את הפרטים של כל הצדדים המעורבים בתאונה. חשוב כמובן לדאוג לרשום כמה שיותר פרטים רלוונטיים ובמקרה הצורך להשלים פרטים נדרשים. במקרים בהם מתרחשת תאונה בה הייתה כבודה רחבה של רכבים, אלו כמובן חשובים בהענקה ומתן עדות במקרה הצורך ואם הדבר מתאפשר יש ורצוי מרוכב האופנוע לקחת גם פרטים שלהם. כמו כן, יש לברר האם במקום קיימות מצלמות במעגל סגור אשר יכולת לספק מימד נוסף לגבי מה התרחש בדיוק בתאונה. היבט נוסף, הוא יכולתנו שלנו בתיעוד התאונה דקות מעטות אחר כך למול כך שניתן לצלם בעזרת מכשיר הסמארטפון תמונות מזוויות שונות אשר יעניקו אחר כך עדות מצולמת וקרובה למה שאירע.

לאחר התרחשות התאונה ולאחר שאספנו כמה שיותר פרטים על המעורבים כמו גם על אלו שהיו עדים לה, על רוכב האופנוע לגשת לתחנת המשטרה הקרובה ולקבל אישור על התאונה שאירע. האישור המשטרתי ישמש את רוכב האופנוע הנפגע בעבור קבלת טיפולים רפואיים הכרחיים ללא תשלום הן בקופת החולים בה הוא מבוטח והן בטיפולים הראשוני וזה המתמשך בבית החולים. חשיבות יתרה יש לטיפול הרפואי הראשוני שניתן בשטח התאונה עצמו. הוא עצמו אמור להעיד ולהעניק מימד חשוב לתביעה לפיצויים בהמשך. במקרים בהם אין רוכב האופנוע חש בכאבים כלשהם למול התאונה גם אז חשוב לפנות לבדיקה רפואית מיידית וכמו גם אחת נוספת יום אחרי, זאת בשל העובדה שלא פעם פגיעות בתאונות דרכים ובכלל מביאות עימן פגיעות שאין הן מורגשות בימים הראשונים אלא מופיעות בשלב מאוחר יותר ולא יהיה ניתן לקשר אותן לתאונה עצמה.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *