תאונות אופניים

בישראל הולכים אופניים ותופסים בשנים האחרונות מקום של כבוד בקרב האוכלוסייה, אם מטעמי בריאות וכושר, אם מטעמי חסכון בדלק. גם כניסתם של האופניים החשמליים עודד שימוש מוגבר בהם, בקרב מבוגרים לצד ילדים.

יחד עם השימוש הגובר באופניים, גוברות גם תאונות אופניים, חלקן קשות ועם דרגות פגיעה שונות. גם לרוכבי אופניים שנפגעים בתאונה, או מעורבים בה, יש זכויות.

תאונות מסיבות שונות

תאונות אופניים מתרחשות בשל מגון סיבות, ביניהן נפילה מהאופניים, ללא סיבה מיוחדת או בעקבות מפגע בכביש או במסלול האופניים, התנגשות בכלי רכב, פגיעה של רוכב האופניים עצמו בהולך רגל וסיבות נוספות אחרות.

במידה ואירעה התנגשות בין אופניים לכלי רכב, נחשבת תאונה זו לתאונת דרכים לכל דבר. במקרים אלו ישנן לרוכב האופניים זכויות על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. רוכב האופניים יכול להגיש תביעה לחברת הביטוח המבטחת את כלי הרכב המעורב בתאונה בביטוח חובה. במקרים של תאונת דרכים לא חלה כל חובת הוכחת אשמה על המעורבים בתאונה ורוכב האופניים זכאי לקבלת פיצוי כספי גם אם לא פעל לפי החוקים והכללים ברכיבה על אופניים. הפיצוי המתקבל הוא בהתאם לגובה הנזק ולא בהתאם לשאלת 'מי אשם'.

 

תאונת אופניים - תביעות וביטוחים

תאונת אופניים

 

גם אם מדובר בתאונה מסוג 'פגע וברח' או אפילו אם הרכב המעורב בתאונה אינו מבוטח בביטוח חובה, גם אז זכאי רוכב האופניים לפיצויים באמצעות קרן קרנית שהיא גוף סטטוטורי שמטרתו לפצות נפגעי תאונות דרכים במקרים בהם לא ניתן לפנות אל חברת הביטוח.

במידה ורוכב אופניים נפצע כתוצאה מנפילה וללא כל סיבה מיוחדת וללא כל גורם חיצוני שאחראי לנפילה, יש באפשרותו לתבוע מספר גורמים, ביניהם:

  • ביטוח תאונות אישיות- פוליסה זו היא פרטית ואנשים רבים מבוטחים בה כדי לכסות את עצמם במקרים של תאונות, ביניהן גם אופניים. מומלץ לבדוק גם במקום העבדה אם קיים ביטוח כזה לעובד.

במידה והנפגע הא ילד, קיים עבורו, על פי חוק, ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. ביטוח זה מכסה תלמידים בגיל חמש עד שמונה עשרה שנים.

במידה והתאונה התרחשה במסגרת תחרות או מרוץ, יש לבדוק עם איגוד רוכבי האופניים ם קיימת פוליסת ביטוח תאונות אישיות המכסה את כלל המשתתפים.

  • ביטוח חיים- בחלק מפוליסות ביטוח אלו קיים כיסוי גם למצבם כגון תאונת אופניים.
  • ביטוח מנהלים- אם קיים בפוליסה זו מרכיב נכות, יש סיכוי שגם תאונת אופניים שגרמה לנזק גופני תיכלל בכיסויים הללו.
  • ביטוח נפגעי תאונות- במקרים בהם נפגע רוכב אופניים והפסיד בגין הפגיעה ימי עבודה, אם אינו מפוצה מכל גורם אחר, יהיה זכאי, בתנאים מסוימים לקבלת פיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי. כדי להבין את הזכויות במלואן ואם יש מקום לתבוע את הביטוח הלאומי, יש להיוועץ בעורך דין לפציעות גוף.

בכל מקרה , לפני נקיטת כל צעד שהוא, מומלץ בחום להיוועץ בעורך דין, המתמחה בנזקי גוף כתוצאה מתאונות שכאלה.

 תאונות אופניים מסיבות נוספות:

  • אם התאונה אירעה כתוצאה מפגם באופניים עצמם, ניתן לתבוע, בנוסף לפוליסת הביטוח, גם את היצרן, היבואן או החנות ממנה נרכשו האופניים, בכפוף לחוק האחריות על מוצרים פגומים.במקרים אלו חשוב לשמר על האופניים כדי להוכיח את הפגם, לצלם את הפציעה ולתעד אותה.
  • במקרים בהם התאונה אירעה בגלל מפגע בדרך, למשל בור או מהמורה, ניתן לתבוע, בנוסף לתביעת חברת הביטוח גם את הרשות המקומית, בגין הזנחה או רשלנות. גם במקרים כאלו יש לתעד היטב את המקרה, את הפציעה ואת הגורם לתאונה.
  • מקרים בהם דווקא רוכב האופניים הוא זה שפגע בהלך רגל והלך הרגל נפגע, הם מקרים בהם חשוף רוכב האופניים לתביעה מהצד שנפגע. הולך הרגל הוא זה שחובת ההוכחה חלה עליו, למשל רשלנות של רוכב האופנים שהובילה לפגיעתו, רכיבה במדרכה או שביל שאינו מיועד לרוכבי אופנים וכדומה. במקרים כגון אלו מומלץ לרוכב האופנים להיוועץ בעורך דין מומחה בתחום כדי להמנע מתשלום קנס גבוה.

ומה לגבי אופניים חשמליים?

תחום האופניים החשמליים הוא בעייתי מאחר ומדובר בכלי רכיבה ממונע אולם לא כזה שיכול להיחשב ככלי רכב. מאחר ואינם נחשבים לכלי רכב אי אפשר לרכוב עימם בכביש אלא רק בשבילים המיועדים לרכבי אופניים, או לרכוב עימם בכביש מבלי שיחולו עליהם התנאים וההגבלות של כלי רכב, למשל ביטוחים מסוגים שונים. התוצאה, תאונות רבות, גם מול רוכבי אופניים שאינם חשמליים וגם מול הלכי רגל, זאת מאחר ופעמים רבות רוכבים בעלי האופניים החשמליים על מדרכות. בעיה נוספת היא שמרבית הרוכבים, או חלקם, הינם קטינים.

כיום עומדת הצעה לחקיקה בה ייחשבו אופניים חשמליים לרכב מנועי על כל המשתמע מכך. אולם עד לחקיקה מומלץ לבטח את רוכב האופניים, גם כאלו שאינם חשמליים בביטוח תאונות אישיות וכן בביטוח צד ג', למקרים בהם רוכב האופניים פוגע באדם אחר.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *