תאונת פגע וברח והפקרת קורבן

תאונות דרכים באופן כללי הן מקרה מצער אשר גורם פעמים רבות לנזק רב ומשנות לחלוטין את חייהם של אנשים שעד לפני רגע היו בריאים ותפקדו באופן תקין לחלוטין. תאונת פגע וברח היא התאונה האכזרית ביותר שישנה. ברוב המקרים של תאונות פגע וברח הנהג הפוגע מודע לכך שפגע באדם אחר- הפגיעה מורגשת היטב, אך הוא בוחר להתעלם מן העובדה, להדחיק אותה ולהמשיך בשגרת היום. תאונת פגע וברח הנקראת בשפה המקצועית "עבירת הפקרה לאחר פגיעה" נחשבת לאחת העבירות החמורות שישנן בתחום התעבורה. בשנים האחרונות נמצאה עליה בכמות תאונות הפגע וברח ובכמות הנפגעים בעקבות תאונות אלה שהגיעה גם למאות נפגעים בשנה. לכן, הענישה על כך הוחמרה ויכולה להגיע גם עד 14 שנות מאסר בפועל.

בדרך כלל, בתאונות פגע וברח הפניה במישור הנזיקי מתבצעת לחברת קרנית על מנת להיפרע מנקי הגוף של הנפגע בהיעדר חברת ביטוח ובמקרים בו הנהג לא אותר ע"י גורמי האכיפה.

מה נחשב לתאונת פגע וברח ומה לא?

תאונת פגע וברח נחשבת לתאונה בה פגע אדם ברכוש או בנפש וברח מהמקום מבלי לתת את הדעת על מעשיו ומבלי לקחת אחריות, להזעיק עזרה במידת הצורך ולוודא כי האדם הנפגע אכן מטופל. עורך דין נהיגה בשכרות העוסק בתחום מדגיש כי גם אם אותו אדם לא היה מודע לכך שפגע באדם אחר, הדבר אינו בהכרח פוטר אותו מאחריות אך סביר כי במקרה כזה יהיה העונש קל יותר. כאשר הפוגע ידע או אמור היה לדעת כי פגע ברכב או אדם אחר וכאשר לא עצר ליד או קרוב ככל האפשר למקום התאונה על מנת להזעיק עזרה הדבר יחשב לתאונת פגע וברח. עם זאת, ישנם מצבים שלא נחשבים לתאונת פגע וברח למרות הדמיון אליה כמו פגיעה במכונית חונה או ברכוש כלשהו. במצב כזה על בעל הרכוש שנפגע להגיש תלונה במשטרה עד 48 שעות לאחר הארוע.

כיצד נקבעת הענישה על תאונת פגע וברח?

כאמור, הענישה על תאונת פגע וברח יכולה להיות סביב השלוש שנים, שבע שנים או 14 שנים. האבחנה הראשונה היא בין מצב שנהג המשיך בדרכו ולא עצר, פעמים רבות כי היה במצב של הלם או מחוסר תשומת לב, לבין מצב בו עצר בצד הדרך ראה את שהתרחש ובחר באופן מושכל להמשיך בדרכו על מנת לחמוק מעונש ולא לקחת אחריות על מעשיו. כאשר מדובר על המקרה השני, העונש יכול להגיע עד 7 שנות מאסר. המצב החמור ביותר הוא כאשר הנהג הפוגע גרם לחבלה חמורה או הריגה והעונש על כך יכול להגיע גם ל- 14 שנות מאסר. במצב האחרון והחמור ביותר אותו נהג נשפט בבית המשפט המחוזי ולא בבית דין לתעבורה, מה שלפי דברי עורך דין תאונות דרכים יביא לשיפוט מחמיר יותר. כאשר מתלוות למקרה עבירות נוספות כמו נהיגה בשכרות או ללא רישיון, כמובן שחומרת העונש תהיה בהתאם.

כיצד להמנע מתאונות פגע וברח?

כמובן שראשית כל נהיגה עירנית, זהירה ורגועה תפחית את כמות התאונות באופן כללי. במקרה והיתה תאונה, על בעל הרכב הפוגע לעצור, להזעיק כוחות הצלה במידת הצורך ולהגיש עזרה על פי יכולתו. עליו גם להשאיר את פרטיו לנפגע, למי שאיתו או למשטרה אותה עליו להזעיק למקום והזזת הרכב ממקום התאונה אסורה עד שיקבל אישור לכך.

כאמור, נזקי גוף כתוצאה מתאונת פגע וברח ניתנים לפירעון וקבלת פיצוי ע"י תביעת חברת קרנית ברוב המקרים, כשתביעה זו מורכבת יותר ברוב המקרים מתביעות תאונות דרכים או נזיקין רגילות כיוון שיש להוכיח את קרות התאונה, להביא עדים לתאונה לעיתים, ולהוכיח ברמה מספקת את הקשר הסיבתי בינה לבין נזקי הגוף של הנפגע.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *