תביעות נזיקין בין בני זוג בגירושין

תביעות נזיקין במסגרת גירושין

תביעות נזיקין בין בני זוג בגירושין

זוגות נשואים רבים מגיעים למסקנה המצערת, אך הבלתי נמנעת, שנישואיהם הגיעו לקיצם ונדרשת פרידה מכובדת וראויה. פרידות אלו נעשות בחלק מן הפעמים בעזרת משרדי גישור שונים ואף באמצעות משא ומתן בין שני עורכי הדין של הצדדים. תהליכים אלו לרוב מונעים סבל ועוגמת נפש רבה לשני הצדדים, ילדיהם ובני משפחתם. במקרים בהם תהליך הפרידה הופך לקשה וארוך הדבר מוציא משני בני הזוג התנהגות והתנהלות קשה, לא מכובדת ומכבדת אשר מביאה לכאב וסבל נפשי רב.
בתי המשפט בישראל מכירים במציאות הקיימת כיום בעת החלטת זוגות נשואים להתגרש ולכן קיימת מגמה חיוביות מבחינה משפטית בה משולבים דיני משפחה עם דיני נזיקין. כשהדבר אכן מתבקש, ברוב במקרים בהם בני הזוג הנפרדים בוחרים במהלכים פוגעניים האחד כלי השני וזאת בכדי לקדם עצמם לנקודה אליה הם שואפים. בהתנהלות זו הם חושפים עצמם לתביעת פיצויים של הצד השני.
שני התחומים המרכזיים של דיני נזקין הנוגעים לבני זוג שבחרו להתגרש הם לשון הרע וסרבנות גט.

לשון הרע

לא פעם בעת הליך הגירושים מוגשת תלונת סרק למשטרה על ידי אחד מבני הזוג זאת על מנת להרחיקו מביתם המשותף. למול תלונות אלו, כשמתבררות שהן אכן תלונות סרק הגיב בית המשפט בישראל בדרישה מן הצד המתלונן בתשלום פיצויים של 50 אלף שקלים לפחות וזאת ללא חובת הוכחת נזק מצידו של בן הזוג שלגביו הוגשה תלונת הסרק. בית המשפט רואה בחומרה את תלונות סרק אלו והחליט להגיב להן בחומרה.

סרבנות גט \ עגינות

מקום נוסף בו בית המשפט מעניק סכום פיצויים רחב נוגע לבני זוג המסרבים להעניק גט לצד השני וזאת בעבור סחיטה לתנאים טובים יותר. כיום, בניגוד לדעה הרווחת, קיימים יותר גברים עגונים בהם הנשים הן אלו המסרבות להעניק להם גט וזאת בעבור תנאים אותן הן דורשות.
פסקי הדין הראשונים בנוגע לבני זוג שסירבו במתן גט הביא את בית המשפט לפסוק על פיצויים של מאות אלפי שקלים. בית המשפט בישראל רואה בסירוב עיקש של מתן גט כפגיעה חמורה באוטונומיה של התובע (מסורב או מסורבת הגט), בזכות למימוש עצמי, בכבודו ובחירותו. כל אלו עלולים להביא את המסורב לחיי בדידות, נזק נפשי גדול, צער, השפלה, ביזוי וכאב.
למול כך נתפסת כיום תופעת סרבנות הגט ככזו המהווה מקור לתביעת נזיקין שבחובה פיצוי של מאות אלפי שקלים.

בגידה

נישואין רבים בישראל ובכלל מסתיימים לא פעם גם בשל האקט המצער של בגידה מצד אחד מבני הזוג. אין ספק שמדובר באקט מבזה ומשפיל עבור בן הזוג הנבגד שאותו גם ניתן להבין כשהוא דורש בסיום מיידי של הנישואים.
בתי המשפט בישראל אינם מכירים באקט זה כעילה מצידו של הנבגד בדרישת דיני נזקין. במקרים בהם הוגשה תביעה כזו על בסיס בגידה של אחד מבני הזוג דחה אותה בית המשפט אך הוסיף פתח לתקדים בעתיד בהתבסס על אומרו ש"אקט הבגידה גורם לנזק נפשי וכלכלי" ו"מהווה הפרה של חוזה הנישואין בין בני הזוג וכי בגידה, כשלעצמה, עשויה להקים עילה לפיצוי עצמי".

לבני הזוג המתחילים בתהליך של גירושין יש ומומלץ לחשוב פעמיים טרם בחירה בנקיטת תהליכים העלולים לגרום לסבל רב. בצער רב ניתן לראות גם כיום זוגות רבים הפותחים בתהליכי גירושין מלוכלכים ובתוכם תופעות רבות של לשון הרע וסרבנות להעניק גט. תופעות אלו רק מלבות האש ומביאות רבים מבני הזוג להוסיף לקלחת את אותן תביעות נזיקין כתגובת נגד וכבלם לתופעות שליליות אלו בפני עצמן.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *