תביעות נזיקין נגד המדינה

אנג'ל ושות' – מומחים לתביעות נזיקין נגד המדינה:

גם מדינה, או נכון יותר, מוסדותיה, חשופים לתביעות והיא אינה חסינה מהן. אם המדינה פעלה באפן מזיק או רשלני, הפרה התחייבויות והסכמים וכדומה, ניתן לתבוע אותה, כמו כל בעל דין, ולדרוש פיצוי.

כיצד זה עובד ומה המשמעויות של תביעות נזיקין נגד המדינה?

דמוקרטיה במיטבה

במדינה דמוקרטית כמו מדינת ישראל, רשאי כל אזרח להגן עם האינטרסים שלו אל מול הרשויות השונות המייצגות את המדינה. תביעות נזיקין נגד המדינה הן תביעות נגד רשות או כל מי שפועל מטעם המדינה נהג באופן בלתי סביר, רשלני ואשר גרם לנזק.

דוגמאות לרשלנות או מקרים בהם ניתן לתבוע את המדינה בנזיקין הן רבות, ביניהן תאונות בבריכת שחיה ערנית עקב אי הנחת שלט אזהרה מתאים, תביעה בגין בור במדרכה שגרם לנפילת תושב שנפצע, תביעה נגד מתן דוח חנייה במקום שהשלט האוסר חנייה הוסתר עקב עץ שלא נגזם, שביל בעיר או ישוב שאינו מואר בלילה וכתוצאה מכך נפל אדם ונחבל וכדומה. גם תביעות נזיקין חמורות יתר, כמו למשל תביעה נגד המשטרה שלא פעלה באופן שיכול היה למנוע רצח של אשה על ידי בן זוגה, הן דוגמה לתביעות נזיקין נגד המדינה. דוגמא נוספת: תביעת אחוזי נכות להכרה ולתגמולים במסגרת תביעת נכות נגד משרד הביטחון.

תביעות נזיקין נגד המדינה הן תביעות מורכבות, בהן העילה לתביעה, הוכחת הנזקים והגורם להם, העובדות והתצהירים, כולם חלים על התובע. מדובר גם בתביעות מול גוף משומן, ומגובה בסוללה איתנה של עורכי דין ולכן רצוי מאד לבצע את התביעה בליווי של עורך דין המומחה בתביעות נזיקין בכלל ובתביעות נגד המדינה בפרט.

אחריות המדינה בנזיקין תביעת נזיקין נגד המדינה

תביעות נזיקין נגד המדינה מעוגנות בפקודת הנזיקין ובחוק הנזיקין האזרחיים. לפי סעיף 2 לחוק הנזיקין האזרחיים מוצג סייג לאחרית המדינה בנזיקין על מעשים שהתבצעו מתחום הרשאה חוקי או בתום לב, אולם היא אחראית על רשלנות שבמעשה. החוק גם קובע חריגים להטלה של אחריות על המדינה, למשל בסעיף 3 לחוק שם נקבע כי  "המדינה אינה אחראית בנזיקין על מעשה שנעשה בתחום הרשאה חוקית, מתוך אמונה סבירה ובתום-לב בקיומה של הרשאה חוקית; אולם, אחראית היא על רשלנות שבמעשה". סעיפים אחרים הדנים בחריגים, למשל סעיף 5 לחוק, עוסקים בתביעות נזיקין נגד המדינה באזורים כמו יהודה ושומרון כתוצאה ממעשים שביצע צה"ל ומה אחריות המדינה כשמדובר בפעילות לוחמה. סעיף נוסף העוסק בצבא הוא סעיף 7 לחוק, הקובע כי המדינה פטורה מאחריות בנזיקין על מות חייל בתקופת שירותו הצבאי ומפנה לצורך זה את התובעים לחוק התגמולים, המסדיר את נושא נזקי הגוף בתקופת השירות הצבאי.

החוק הישראלי מטיל אחריות נזיקית נרחבת למדי על המדינה ואינו כולל סייגים רבים להטלת האחריות עליה. יחד עם זאת, תביעת נזיקין נגד המדינה היא קשה לביצוע באפן עצמאי ונדרשת עזרתו וליוויו של עורך דין בתחום הנזיקין, הבקיא בחוקי ופקודות הנזיקין ואשר יצלח לבחון את המקרה הנידון, להעריף את סיכויי ההצלחה שלו ולהכין כתב תביעה מסודר נגד המדינה.

למשרדנו ניסיון והצלחות בתחום התביעות כנגד המדינה – בסוגים שונים של תביעות. פנו עוד היום לקבלת ייעוץ ונשמח לסייע, להכווין ולהאיר ידיעותיכם בנושא. צרו עמנו קשר עכשיו!