תביעת נזיקין – תאונת ספורט (ספורטאים)

דיני נזיקין עוסקים בנזקים שנגרמים לאדם בגין פגיעה, תאונה, מעשה רשלנות, תאונות אישיות, וכיוצ"ב. מה קורה במקרים בהם הנפגע הוא ספורטאי שעיסוקו ומקור הכנסתו הוא ספורט והוא שייך לאגודה מסודרת?

להלן נדון במקרים של תביעת נזיקין בגין תאונת ספורט של ספורטאים –

חוק הספורט ותביעות ספורטאים

לפי חוק הספורט, כל שחקן מקצועי יכול להגיש תביעת נזיקין במקרה ונפגע, גם אם אינו מקבל שכר וגם אם אינו נמנה על קבוצה מקצועית, או משויך לליגה נמוכה. זאת על פי חוק, בו על כל אגודת ספורט לבטח את ספורטאיה בפוליסת ביטוח ייעודית למצבי תאונה, פציעה או פגיעה.

אם אגודת הספורט לא רכשה ביטוח ייעודי או לא כללה שחקן מסוים בפוליסה, תהיה זו הפרת חוק ובמקרה כזה האגודה עצמה תחויב בפיצויים לספורטאי שנפגע.

כמו כן, גם אם הספורטאי זכאי לקבלת תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי, הוא עדיין זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח לספורטאים ואין קשר בין השניים.

בהתאם לחוק הספורט, ספורטאי שנפגע זכאי לקבלת תגמול עבור אובדן כושר עבודה זמני, או קבוע.

במידה ומדובר על אובדן כושר עבודה זמני, יהיה זכאי לפיצוי עבור כל שבוע בו נבצר ממנו לעבוד או עד תום תקופת הביטוח, שתהיה לרוב לא יותר משנתיים.

במקרים בהם נגרמה לספורטאי נכות קבועה, יהיה זכאי לקבל פיצויים בהתאם לחומרת הפציעה ודרגת הנכות שקיבל.

תאונת ספורט - תביעת נזיקין

תאונת ספורט – נזיקין

ספורטאים קטינים זכאים אף הם לפיצויים לפי חוק הספורט, אולם מדובר בתעריפים נמוכים יותר מאשר לספורטאי בגיר.

תביעת ספורטאים בביטוח הלאומי

כאמור, אין קשר בין פוליסת הביטוח בה מבוטחים ספורטאים לבין הזכויות המגיעות להם מהמוסד לביטוח לאומי.

שחקן או מאמן בקבוצה שמרוויחים שכר מעיסוקם בספורט נחשבים לעובדים לכל דבר ועניין, כך שאם נפצעו במסגרת שמשחק או אימון, יהיו זכאים לתביעה נגד ביטוח לאומי בגין תאונת עבודה.

ספורטאי שנפגע בתאונה המוגדרת כתאונת עבודה זכאי לקבל דמי פגיעה בעבודה. פיצוי זה ניתן עד תשעים ואחד יום לאחר שנפגע והם בשיעור של שבעים וחמישה אחוזים מגובה המשכורת שקיבל הספורטאי בחודשים שקדמו לפציעתו.

במידה ונגרמה לספורטאי נכות עקב הפגיעה, יהיה עליו להתייצב בפני ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. ועדה זו תקבע את שיעור הנכות שנגרמה לו, על סמך התיעוד הרפואי שיגיש הספורטאי ובדיקת רופא המשתתף בוועדה.

דרגת נכות בשיעור של עד 19 אחוזים מזכה בפיצוי חד פעמי.

דרגת נכות בשיעור של עשרים אחוזים ומעלה מזכה את הנפגע בקצבת נכות מעבודה. קצבה זו משולמת מדי חודש ועד לגיל פרישה של הספורטאי, כשאז עומדת בפניו הבחירה בין קבלת מענק חד פעמי בשיעור של שלושים ושש קצבאות חודשיות (קצבת זקנה), או להמשיך ולקבל קצבת נכות מעבודה עד סוף חייו ומידך לוותר על קצבת הזקנה.

גובה קצבת הנכות מחושב לפי דרגת הנכות שנקבעה למבוטח.

מה נחשב לתאונת עבודה של ספורטאים

מבחינת המוסד לביטוח לאומי, לא רק פציעות יכולות להיות מוגדרות כתאונה עבודה אלא גם מחלות, כמו התקף לב, אירוע מוחי ואחרות, בתנאי שיוכח הקשר בין המחלה לבין העבודה שגרמה לה, למשל לחץ עצום בעבודה שהוביל להתקף לב וכדומה.

תאונות כגון פציעות ספורט, כמו שברים, חתכים, נזקים עקב תנועה לא נכונה, קרע בשריר וכדומה, מוגדרות כתאונת עבודה, כמו גם פגיעה שנוצרה כתוצאה משחיקה, למשל פגיעות בגב או בצוואר, בעיות במרפקים לשחקני טניס, שחיקה של הסחוס וכיוצ"ב.

ספורטאי יכול להגיש תביעת נזיקין גם בגין פציעה או נזק שנגרם לו עקב רשלנות. למשל, מגרש ספורט עם תחזוקה לוקה בחסר, כמו תאורה שאינה מספקת, בורות שניתן להיחבל מהם וכדומה, או פגיעה מאדם אחר, שלא במסגרת המשחק כלומר, אם תוך כדי משחק נתקל הספורטאי בספורטאי אחר, אין זו עילה לתביעת נזיקין. אולם אם הותקף במזיד על ידי אדם אחר ונפגע, גם רגשית, זוהי יכולה להיות עילה לתביעה. במקרה כזה יחשב בית המשפט, בין היתר, את מידת הנזק במישור הכספי, והן המישור שאינו כספי, כלומר הכאב והסבל שנגרמו לתובע ויפסוק את גובה הפיצוי בהתאם.

חשוב לציין כי לא רק מי שחדל לעסוק בספורט לחלוטין עקב הפציעה רשאי להגיש תביעת נזיקין. גם אדם ששב לשחק, או לא נעדר כלל מעבודתו ושכרו לא נפגע, רשאי להגיש תביעה. אולם אם הפציעה אכן גרמה לירידה בשכרו של הנפגע, הפיצויים שיקבל בגין אובדן היכולת להשתכר יהיו גבוהים ומשמעותיים יותר.

משרד עורכי דין דוד אנג'ל עוסק בתביעות נזיקין ומתמחה בהן, כולל תביעות של ספורטאים. למשרד יש מוניטין רב שנבנה בזכות הנסיון רב השנים והתמחות עורכי הדין בדיני נזיקין על כל הרבדים שלהם והתקנות בחוק.