תביעה נזיקית בעקבות פריצת דיסק או בלט

לפניכם סקירה על זכויות נפגעי פריצת דיסק/בלט דיסק, בביטוח הלאומי ובמוסדות נוספים – 

 

מהי פריצת דיסק?

בין החוליות של עמוד השדרה מצויות טבעות הקרויות דיסקים בין חולייתיים. הם משמשים כדי לבלום זעזועים בגוף. במקרים בהם יש לחץ על הדיסק, למשל אחרי תאונה או מאמץ מתמשך, הדיסק עלול להיקרע והנוזל שבתוכו פורץ החוצה ויוצר לחץ על העצב שבעמוד השדרה.

פריצת דיסק גורמת לכאבים חזקים מאד, לעיתים לתחושת נימול והגבלת תנועה, חולשה בשרירים ועוד. כמו כן עלולה פריצת דיסק, או בלט דיסק, לגרום למגבלות אורטופדיות, כמו קשיים בהתכופפות, הגבלות תנועה ועוד וכן לפגיעות נוירולוגיות קשות יותר כמו פגיעה עצבית, חולשה בגפיים או חוסר תחושה ועוד.

לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי, נפגעי פריצת דיסק זכאים לקבל אחוזי נכות רפואית ותפקודית בהתאם לחומרת הפגיעה ומידת המגבלות בתנועה וכן, בהתאם למיקום הפריצה, צוואר, גב או עמוד שדרה מותני.

פריצת דיסק - תביעת נזיקין

פריצת דיסק / בלט דיסק

פריצת דיסק צווארי

כאשר יש פגיעה בעמוד השדרה הצווארי שמקורה בדיסק, לרוב מדובר על פריצת דיסק או בלט דיסק צווארי. אם הגבלות התנועה בעקבות האירוע הן קלות, יוענקו לחולה כעשרה אחוזי נכות, בעוד שלהגבלות תנועה ברמה בינונית ייפסקו עשרים אחוזי נכות ואילו הגבלות תנועה קשות בצוואר יזכו את הנפגע בשלושים אחוזי נכות רפואית.

 

פריצת דיסק בגב

אם פריצת הדיסק או בלט דיסק נגרם בעמוד הדרה הגבי או המותני, ייקבעו אחוזי הנכות הרפואית בהתאם לחומרת הפגיעה והשלכותיה, כלומר, לפי מיקום הפגיעה ומידת ההגבלה בתנועה שחש הנפגע.

אם מדובר בהגבלת תנועה קלה בעמוד השדרה הגבי לעיתים לא יוענקו כל אחוזי נכות לנפגע, בעוד שבגין מגבלת תנועות בינונית או קשה בעמוד השדרה הגבי ייקבעו עשרה אחוזי נכות.

פגיעה בעמוד השדרה המותני נקבעת לפי מיקומה בחוליות השונות. בגין פגיעה שגרמה להגבלת תנועות קלה ייקבעו לנפגע עשרה אחוזי נכות, למגבלה בינונית ייקבעו עשרים אחוזי נכות ואילו להגבלת תנועה קשה בגב התחתון יקבעו שלושים אחוזי נכות.

אם הנכות אינה רק אורטופדית אלא גם נוירולוגית, היא תבחן בנפרד, לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי ובהתאם לחומרת המצב. ברוב המקרים נדרשת בדיקה נוירולוגית כדי לברר את קיומה של פגיעה עצבית.

חשוב לזכור כי נפגע מפריצת דיסק שסובל הן מפגיעה אורטופדית והם מפגיעה נוירולוגית, יוכל לקבל אחוזי נכות בגין כל אחת מהפגיעות. זוהי תקנה חדשה יחסית, בניגוד לקודמתה, אז ניתן היה לקבל אחוזי נכות רק בגין הפגיעה החמורה יותר מבין השתיים. לא רק זאת, אלא שהתקנה החדשה מאפשרת גם קבלת נכות רטרואקטיבית, בור נפגעים שהגישו שתי תביעות, אורטופדי ונוירולוגית, וקיבלו נכות רק עבור אחת מהפגיעות, יוכלו להגיש תביעה מחודשת על החמרת מצב ולקבל התייחסות ואחוזי נכות גם בגין הפגיעה שלא טופלה קודם לכן.

פריצת דיסק תאונת עבודה

פריצה, או בלט דיסק, יכולה להיגרם ממגוון סיבות, כאשר השכיחה מביניהן היא בגין נשיאה או הרמה של משקל כבד ובגין ביצוע תנועה לא נכונה. כמו כן פריצת דיסק מתרחשת כתוצאה מחבלה בתאונת דרכים (שיכולה להיות בדרך לעבודה או בחזרה ממנה).

במקרים בהם התרחשה פריצת דיסק במקום העבודה או כתוצאה ממנה, ניתן להגיש תביעת פגיעה בעבודה במוסד לביטוח לאומי, לעתים גם נגד המעסיק.

ישנם מספר שלבים שחשו לבצע אותם, מאחר והם יהיו חיוניים בהמשך להגשת התביעה:

  • דיווח מיידי למעסיק בדבר הפגיעה
  • פנייה לצורך קבלת טיפול רפואי ראשוני
  • וידוא שבדו"ח הרפואי מצוינים פרטי הפגיעה וכתוב שאירעה בעבודה
  • נטילת פרטי עדים לתאונה
  • המשך לקבלת טיפולים רפואיים
  • מומלץ- פנייה לעורך דין תאונות עבודה להערכת סיכויי התביעה.

פריצת דיסק יכולה להגרם גם כתוצאה מנזק מתמשך בעבודה ולאו דווקא עקב תאונה או אירוע חריג. למשל, עבודה הדורשת התכופפות והרמת משאות כבדים מדי יום, עד שמתרחשת שחיקה של החוליות, או נהיגה ממושכת בדרכים לא סלולות שגורמות לזעזועים בגוף וכדומה. במקרים כאלו נוצר נזק מתמשך של מכלול פגיעות שכיחות שבסופו של דבר יוכר כפגיעה בעבודה.

 

תביעה נגד הביטוח הלאומי

כדי לקל הכרה בפגיעה בעבודה יש לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעת פגיעה בעבודה. אם אכן הוכרה הפגיעה כתאונת עבודה, יקבל הנפגע דמי פגיעה בעבודה עבור התקופה מייד לאחר הפגיעה, בה נעדר מהעבודה לצורך קבל טיפול רפואי, אשפוז, ניתוח וכדומה. דמי הפגיעה בעבודה ישולמו עבור תשעים יום לכל היותר והסכום הוא שבעים וחמישה אחוזים משכרו של הנפגע בשלושה החודשים שקדמו לפגיעה.

בהמשך יזומן הנפגע לוועדה רפואית שתבדוק אותו, תבחן את המסכים הרפואיים ותקבע את גובה אחוזי הנכות שלו, בהתאם למצבו וחומרת הפגיעה.

אם יוכר הנפגע כנכה יהיה זכאי למגוון הטבות, ביניהן:

  • נכות רפואית עד תשעה אחוזים- אינה מזכה בזכויות כלשהן למעט דמי פגיעה בעבודה שמשולמים עבור אובדן כושר השתכרות לתקופה שלאחר הפגיעה.
  • נכות רפואית בין 10 ל- 19 אחוזים- הנפגע יהיה זכאי לקבל מענק חד פעמי שיחושב לפי שכרו טרם התאונה ואחוזי הנכות.
  • נכות רפואית של 20 אחוזים ומעלה- תזכה את הנפגע בקצבת נכות רפואית לכל ימי חייו.

לפי תקנה 15 לחוק הביטוח הלאומי, אם הפגיעה גרמה גם לפגיעה בכושר העבודה וכתוצאה מכך ירידה בהכנסות, ניתן יהיה לנסות ולהגדיל את אחוזי הנכות הרפואית.

במידה והתביעה נדחתה על ידי המוסד לביטוח לאומי, קיימת אפשרות לערער על ההחלטה בבית הדין לעבודה באזור המגורים של התובע.

 

ליווי משפטי מקצועי

פריצת דיסק או בלט יכולים לגרום לנזקים בלתי הפיכים, להקשות על התפקוד היומיומי ולהגביל את התנועה. מדובר בפגיעה שכיחה מאד שבגינה זכאים הנפגעים לאחוזי נכות בביטוח הלאומי ומול חברות הביטוח.

התביעה למוסד לביטוח לאומי חייבת להיות מבוצעת כהלכה מאחר ותוצאותיה ישפיעו על העתיד שלכם.

לצורך כך נדרש הכנה מסודרת ומקצועית מאד של התובע, החל מהפן הלוגיסטי של מילוי הטפסים והכנת הניירת הרלוונטית וכלה בהכנה מדוקדקת לקראת הוועדה הרפואית, לרבות נוכחות עו"ד בתוכה.

משרד עו"ד דוד אנג'ל מתמחה בתביעות נזיקין עם דגש על תביעות במוסד לביטוח לאומי. לזכותנו נזקפים מקרים רבים, גם קשים ומורכבים שהסתיימו בהצלחה רבה. בכל מקרה של צורך בעזרה אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בכל עת.

 

 

 

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *