מדריך זכויות נפגעי פוליו

הפוליו (Poliomyelitis) הינו נגיף הנוגע לשיתוק ילדים דרך מערכת העצבים. הידבקות בנגיף הפוליו נעשית ברוב המקרים דרך הפה וזאת באמצעות מזון או ידיים שבאו במגע עם הנגיף. עד אמצע המאה ה-20 היה נגיף הפוליו אחת מהסיבות המרכזיות הנודעות לשיתוק וחולשת שרירים, כשברוב המקרים נגיף הפוליו היה מתפרץ כמגיפה הפוגעת בילדים וכאלו שהיו ללא החיסון המתאים.

אלו שחלו בנגיף הפוליו סובלים שנים רבות אחרי מפגיעה בשרירים ההולכים והופכים חלשים יותר. מצב זה מוגדר כתסמונת פוסט פוליו. בשנות ה-50 פיתחו חיסון כנגד הנגיף אשר הוכנס לשימוש במדינות רבות, מה שהביא לחיסול בולט של הנגיף. בישראל הגיע החיסול לנגיף בסוף שנות ה-50. תושבים רבים בישראל סובלים מנכות עקב זיהום הפוליו בעת שהיו ילדים בשנות ה-50 טרם הגעת החיסון ארצה.

פיצוי עבור נגיף הפוליו ניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי. ההתייחסות למתן ואופי קבלת הפיצוי נוגע למספר קריטריונים וחלוקות.

חולי פוליו שלקו בנגיף לאחר קום המדינה

בעבר הזכאות להטבות עבור חולי פוליו נגעה רק לתושבי ישראל בלבד. מפברואר 2012 זכאים גם חולי פוליו שגרים כיום בחוץ לארץ לקבל את אותן הטבות כמו תושבי ישראל אשר לקו בנגיף לאחר קום המדינה.

חולי פוליו שבעבר לא נבדקו על ידי רופא מומחה או במסגרת של ועדה רפואית בעבור קבלת קצבת נכות כללית, גמלת ניידות או קצבה לשירותים מיוחדים יידרשו לצרף לתביעה מסמכים רפואיים וזאת בעבור הצורך לקבוע לראשונה את אחוזי הנכות שלהם. אלו אשר להם קיימים נתונים מוקדמים יותר במוסד לביטוח הלאומי במסגרת בדיקות רפואיות וועדות רפואיות קודמות יילקחו כמובן בחשבון בעת הבחינה עבור ההטבות לעניין מגפת הפוליו.

 

זכויות נפגעי פוליו

נפגעי פוליו

 

חולי פוליו שלקו בנגיף לפני קום המדינה

על פי החלטת בית הדין הגבוה לצדק מפברואר 2010 גם אלו אשר חלו בפוליו טרם קום המדינה כאשר המחלה התרחשה בגבולות ארץ ישראל המבוססות על הסכמי שביתת הנשק שנחתמו ב-1949 יש וגם הם יכולים להיות מוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי.

חולי פוליו אשר לקו במחלה טרם קום המדינה וטרם הגישו בעבר בקשה להכרה במחלתם לאחר שינוי בג"צ ב-2010, אך נקבעו להם אחוזי נכות רפואית או אחוזי מוגבלות בניידות יש ונדרשים להגיש למוסד לביטוח לאומי הכרה במחלתם.

עבור אלו אשר לקוח בנגיף טרם קום המדינה אך בעבר כן הגישו בקשה להכרה בנגיף אינם צריכים למלא בקשה נוספת מחדש. המוסד לביטוח לאומי יודע לפתוח תיקים אלו לבדיקה מחודשת וזאת למול, כאמור, החלטת בג"צ ב-2010.

חולי פוליו שלקו בנגיף בחוץ לארץ

למול התיקון בחוק מפברואר 2012 זכאים חולי פוליו אשר לקו בנגיף מחוץ לישראל ובתנאי שעברו עד ה-1.1.1970 ניתוח בישראל כנגד הנגיף להגיש בקשה לקבלת פיצוי.

חולי פוליו במסגרת זו אשר הגישו בקשה לפיצוי עד ל-1.12.2012 ישולם הפיצוי למפרע החל מה-1.2.2012. אלו שהגישו התביעה מה-1.2.2012 ועד 1.3.2015 ישולם הפיצוי מיום הגשת התביעה בלבד. לגבי תביעות המוגשות מה-1.3.2015 על ידי אלו שחלו מחוץ לישראל – תביעות אלו יידחו.

גם כאן יש ויידרשו חולי הפוליו מהמוסד לביטוח לאומי להמציא מסמכים רפואיים נוספים וכן מעודכנים לגבי מצבם וזאת למען בדיקה במסגרת הוועדה הרפואית.

פיצויים – חד פעמי או קצבה חודשית

על מנת לקבוע את הפיצוי החד פעמי ההתייחסות היא על פי אחוזי הנכות שנקבעים על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. לאלו להם נקבעו עד 74% נכות יקבלו מענק חד פעמי בסך 60,465 ₪. לאלו בעלי אחוזי נכות הגבוהים מ-74% ועד 95% המענק החד פעמי הינו בגובה של 120,933 ₪. לאלו בעלי 95% נכות ומעלה – מענק חד פעמי של 145,119 ₪.

על מנת לקבל קצבה חודשית על החולה בנגיף להיקבע לפחות 20% נכות. לאלו שנקבעו 100% נכות רפואית או מוגבלות בניידות תשולם קצבה של 4,630 ₪. לאלו אשר נקבע אחוז נכות הקטן מ-100% זכאי לקצבה חודשית על פי אחוז הנכות מתוך 4,630 ₪ שהם מחצית מהשכר הממוצע במשק. 

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *