צרכים שיקומיים של נפגעי תאונות דרכים קשות

תאונות דרכים מהוות כמובן אירוע בלתי צפוי ופתאומי שלרוב מביא לפגיעות גופניות ונפשיות קשות ולפגיעה כלכלית לנפגע עצמו ולבני משפחתו. על מנת להתמודד כראוי ולהבטיח את הזכויות הקיימות עבור נפגעי תאונות דרכים יש להתנהל בצורה נכונה ונבונה בכל הנוגע לעניינים הטכניים והמעשיים. בחלק נרחב מהפעמים מומלץ לפנות ולהיעזר בעורכי דין לדיני נזיקין.

למול הצורך בהתנהלות נכנה ונבונה מול המסגרות האמורות להקל ולעזור לנפגעי תאונות דרכים קשות חשוב שהמסגרת הקרובה והתומכת תכיר מקרוב את הצרכים השיקומיים לאותם נפגעים, זאת על מנת להעניק להם בסיס שיקומי יציב, מהוקצע ובטוח כמה שיותר.

התאמה של המרחב הביתי

נפגעי תאונות דרכים קשות למדים במהרה על מציאות אחרת ומגבילה מבחינתם. מרביתם יהיו מרותקים לכיסא גלגלים מאותה נקודה ויש כאלו שמוגבלותם הפיזית תדרוש מהם הסתגלות רבה וארוכה. על מנת להקהל על נפגעי תאונות דרכים קשות יש כמובן לדאוג לתשתית ראויה בביתו של הנפגע. לא פעם הדבר מצריך שיפוץ מחדש של חללים רבים בבית, כמו חדר השינה והמקלחות כמו גם הוספה של אביזרים אשר מסייעים ומקלים על ההתנהלות בתוך הבית.

נפגעי תאונות דרכים אשר משתמשים בכיסא גלגלים לאחר התאונה ימצאו עצמם לא פעם במצוקה להיכנס לנוחיות יחד עם הכיסא. במרבית הבתים בישראל הכניסה לחדר השירותים תהה לא אפשרית למול הפתח הסטנדרטי הקיים ברוב הבתים. לנפגעים אשר נקבע להם שימוש קבוע או לאורך זמן בכיסא גלגלים יש כמובן להתאים כניסה רחבה ונוחה יותר לשירותים. הדבר דורש כמובן הערכות מחדש של החלל הן בכניסה יותר רחבה לשירותים והן בהרחבת השירותים. שינוי זה דורש כמובן שיפוץ לא פשוט הכולל בתוכו שבירה של קירות, התקנת דלתות חדשות, שימת מעקים לתמיכה ותוספות כאלו ואחרות שמצריכות הוצאות כספיות לא מבוטלות.

בבתים פרטיים בהם קיימות מדרגות יש כמובן לקחת בחשבון את האפשרות להתקנת מנשא המחובר למעקה של המדרגות ומסוגל להעלות את הנפגע לכל קומה בקלות. העלויות של המנשא והתקנתו הן רבות ולא פעם משפחות של נפגעים שוקלות במעבר דירה ו\או שיפוץ בבית שבו כל צרכי הנפגע קיימים בקומה התחתונה.

עזרה סיעודית                             

שיקום בתאונות דרכים קשות
צרכים שיקומיים של נפגעים בתאונות דרכים קשות

 פגיעה קשה בתאונות דרכים הופכת אנשים רבים אשר התרגלו והתאפיינו בעצמאות רבה להיות בן רגע לאנשים תלותיים עד מאוד אשר זקוקים לעזרה סיעודית רבה לאורך (או כל) שעות היממה.

לאחר הגעת פצוע קשה למרחב הביתי ובו בבעת שהוא מתרגל למצבו החדש נוצר צורך ממשי שעל מנת שיוכל לתפקד ולעבור את היום יצטרך הוא שבן משפחה יהיה איתו. עבור משפחות רבות מדובר כמובן בנטל כבד מנשוא. חלק מהרצון להמשיך ולנהל שגרת חיים מחייב את בני הבית להיות מחוץ לבתיהם ברוב שעות היום. הדבר כמובן מדגיש את הצורך של הפצוע בעזרה סיעודית לאורך רוב שעות היממה.

במסגרת החוקים והנהלים הקיימים במוסד לביטוח לאומי נהנים נפגעי תאונות דרכים מעזרה סיעודית כזו או אחרת וזאת במסגרת ההחלטה על אופי הפגיעה והצורך הקיים. העזרה הסיעודית הניתנת לנפגעים לא רק שמשחררת את בני הבית מעול הטיפול הקשה אלא מותירה את הפצוע עם מטפל סיעודי מקצועי ובעל ניסיון אשר ביכולתו לתת מענה נכון בכל הנוגע לפצוע קשה בתאונות דכים.

הגעה של מטפל סיעודי לבית הופכת לא פעם לכזו אשר דמות נוספת מתווספת למרחב המשפחתי. הוא נמצא שם ברוב שעות היממה ובמקרים רבים אף ישן במקום. קיימת חשיבות רבה להכיר למטפל הסיעודי את המרחב בבית, היכן נמצא כל דבר שאמור לסייע לעבודתו ולטיפול בפצוע. חשוב לוודא שהמטפל יכול לתקשר בעברית ולפחות באנגלית, שלו יכולות הפיזיות הנדרשות על מנת לטפל ולהעביר הפצוע במסגרת הטיפול בו, שמדובר במטפל נקי והיגייני ושהתנהגותו והתנהלותו חיובית.

 

כפי שניתן להבין התאמת הצרכים השיקומיים לנפגע תאונות דרכים כמו אלו שתוארו ואף אחרים דורשים הוצאות כספיות רבות שמשפחות רבות בישראל אין ביכולתן לממן. חלק נכבד מהמימון והזכויות הקיימות מאפשרות למשפחה לא לקרוס כלכלית למול ההתמודדות הלא פשוטה בטיפול בבן משפחה שנפגע בתאונת דרכים. דבר זה ממחיש כמובן את החשיבות הרבה במימוש הזכויות לנפגעי תאונות דרכים עד תום וזאת בעזרת עורכי דין נזיקין המכירים מקרוב את העבודה מול הגופים הרלוונטיים ובראשם המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח.

קטגוריות: בלוג נזיקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *